Hoe zou je Bands in a Barn in één zin omschrijven?
Vita: Verdomd goede muziek. Het maakt niet uit of het kleine of grote bands zijn, hoe veel fans ze hebben of wat ze precies spelen. Het gaat om de muziek.
Is dat de reden dat jullie een schuur hebben gekozen, in een soort theatersetting?
Teun: Het is eigenlijk meer andersom. We hadden die locatie en zijn gaan bedenken wat we ermee kunnen. Het podium is laag en er is heel weinig afstand tussen de artiest en het publiek. We willen een sfeer creëren die daarbij past. Een mix tussen een buurtfestival en iets als Best Kept Secret of Pinkpop.
Vita: Klein maar groots. We hopen dat het groots wordt.
Jullie hebben nog nooit vanaf het begin een festival opgezet en doen geen studie in die richting. Waar komt het idee vandaan om zelf zoiets te organiseren?
Teun: Het is ontstaan toen Rachael Yamagata anderhalf jaar geleden naar Duitsland kwam. Ze was voor het eerst in acht jaar in Europa, dus daar moesten we naartoe. Dat optreden bleek veel kleiner en intiemer dan verwacht. Ze kwam achteraf tussen het publiek zitten en zo raakten we in gesprek. Toen dacht ik: ik ken een plaats in Diessen waar ze zou kunnen optreden als ze dat leuk vindt, dus ik heb het haar gewoon gevraagd. (Teun komt uit Moergestel, red.) Ik had nog nooit eerder zoiets georganiseerd. Het leek haar leuk, dus toen is ze een paar maanden daarop komen optreden en dat was heel gezellig. Achteraf dachten we: is het niet mogelijk er meer dan één optreden van te maken?
Vita: Na het optreden hebben mijn vriendin en ik met de band tequila zitten drinken, wat best surrealistisch is. Dat verwacht je niet. Die sfeer hopen we in dit festival te brengen, het in contact komen met de band.
Teun: We willen de afstand tussen publiek en artiest wegnemen. We kunnen niet verlangen van artiesten dat ze de hele dag op het festivalterrein zijn, maar we willen die faciliteiten wel bieden.