Eva trapt de avond af samen met haar gitarist Remo. Het knusse zaaltje is inmiddels al muisstil en iedereen heeft al een mooi plekje gevonden. Het lijkt meer op een informele bijeenkomst dan een concert, maar dat maakt de avond misschien wel extra uniek. Door de kruk waarop Eva op zit lijkt ze wat groter. Op het eerste gezicht is Eva een knuffelbaar en lief meisje. Ze maakt muziek dat moeilijk in een hokje te plaatsen valt, haar kleinkunst teksten zijn poëtisch en simpel ingewikkeld. Woorden waarvan ze de betekenis een ander kleurtje weet te geven. Van heel klein en bijna fluisterend, kan ze over springen naar een echo-ende uithaal. Liedjes als Zwart, Roes en Liever Alleen komen naast het nieuwe materiaal voorbij. Eva heeft tevens een theaterachtergrond, vanavond merk je daar niet zoveel van. De boel aan het lachen krijgen weet ze wel, op een eigen manier geeft ze zich bloot naast het voordragen van haar muziek. “Deze schoenen heb ik speciaal voor jullie aangetrokken vandaag,” vertelt ze terwijl ze de hoge bloemenhakken van de vloer omhoog tilt. “Zoals jullie zien heb ik me té ambitieus ingesteld vanavond. Ohja ik heb ook nog CD’s.. én tasjes!” het publiek grinnikt en ze gaat verder met haar muziek. Het publiek luistert aandachtig en is zo stil dat je het hout van de stoelen hoort kraken bij de kleinste bewegingen.
Roosbeef houdt een van laatste shows in Nederland op Sofa Sessies
Roosbeef blijft bewonderenswaardig onvergetelijk
Met drie succesvol uitgebrachte albums, enkele singletjes én een dichtbundel die pas is verschenen staat Roos Rebergen vanavond voor een uitverkochte Kunstmaan op Sofa Sessies. Vanaf 2014 woont Roos in Antwerpen met haar lief en zal binnenkort vertrekken naar Amerika voor een paar jaar. Een kleine zes maanden geleden is Roos een nieuw project begonnen samen met André Manuel, samen als Tjing Tjing hebben ze zojuist een kleine tour afgesloten. In het voorprogramma staat Eva van Pelt, een Brabantse muzikante van de Rockacademie. Eind maart verscheen haar eerste album ‘Zwart’. Kort daarna stond ze in het voorprogramma van Charl Delemarre. Roosbeef en Eva van Pelt lijken een perfect match voor deze avond. Eva van Pelt laat zich inspireren door Roosbeef en hier staat ze nu, in het voorprogramma van Roosbeef.
Na het nodige rook, plas en bijkletsmoment gaat Roosbeef achter haar rode piano zitten. Het publiek is inmiddels alweer gesetteld in de banken. Het is nog aangenaam warm buiten, maar voor de gezelligheid staat de houtkachel binnen aan. Het hondje van Roos, Bert snuffelt ook vrolijk rond tussen de mensen. Roos vertelt ons voordat ze begint dat ze pas een dichtbundel heeft uitgebracht. “Daar ga ik ook wat stukjes uit voorlezen, ik hoop dat jullie dat goed vinden”… “trouwens, dat boeit me helemaal niets! Ik ga het toch doen” zegt ze. Ze wisselt haar muziek af met stukjes uit haar dichtbundel ‘Ik ben al 11 jaar geen 16 meer’. Na elk stuk dat ze voorleest lacht het publiek en vervolgens wordt er geapplaudisseerd, haar gedichten vallen dus duidelijk in de smaak. Na 2 lange gedichten of meerdere kortere gedichten speelt ze weer een nummer. We krijgen liedjes als Raak mij aan en Nachtauto voorgeschoteld. De pianodeuntjes ondersteunen haar bijna zeurderige kinderlijke stem. Hiermee weet Roosbeef in haar teksten grote en kleine zaken te belichten met een kinderlijke kijk. We luisteren gretig naar haar liedjes én gedichten tot ze eindigt met het dankwoord uit haar dichtbundel.
Eva en Roos hebben beiden een kinderlijke blik op volwassen zaken. Echter weten ze dondersgoed waar ze het over hebben. Roosbeef zal de komende paar jaar een groot gemis zijn in Nederland én België, voorlopig zullen we nog even moeten wachten op nieuw materiaal. Eva van Pelt is voorlopig nog wel te bewonderen, 5 juli staat ze in Theater De NWE Vorst.