Bloedheet is het in Extase, als de laatste band van de eerste Incubate-dag aantreedt. De meeste gasten houden zich daarom op op het terras, in plaats van voor het podium waar na flink wat zweetpartijen eerder vanavond inmiddels een subtropisch klimaat heerst. Op dat podium de artist in residence van deze Incubate: Slow Down Molasses, dat vandaag de eerste van vier aangekondigde 'unieke sets' speelt.
Waar moet ik die van kennen?
Goede vraag, want een grote naam is Slow Down Molasses, dit jaar 10 jaar bezig, niet echt. Wel staat de groep uit het Canadese Saskatoon bekend als erg veelzijdig, mede dankzij de veelvuldig wisselende samenstelling. Hun debuut 'I'm An Old Believer' leunde op indierock met een folky inslag, het daaropvolgende 'Walk Into The Sea' was een slag donkerder en durfde wat psychedelischer te worden. Op 'Burnt Black Cars' van vorig jaar is het geluid een stuk harder, meer richting shoegaze. En het vorige week uitgekomen laatste wapenfeit gaat daar in dezelfde richting nog eens overheen. Titel: '100% Sunshine'.
Wacht even, dat klinkt als een Handsome Poets-album?
Ja, en helaas houdt daar de vergelijking niet helemaal op. Niet dat de muziek zo vervelend is, die shoegaze waarin zo af en toe inderdaad de zon doorbreekt, is hooguit een beetje saai. Maar kolderiek is de compleet misplaatste stadionrock-attitude waarmee het allemaal gebracht wordt. De gitaristen grijpen ombeurten als een volleerd Chris Martin / Eloi Youssef met groot gebaar naar de hemel, om keer op keer dat lage plafond van Extase aan te tikken. Hilarisch, maar eigenlijk ook vooral gênant.
Conclusie?
Weg uit deze sauna en tijd voor een koud biertje op het terras. En hopen voor de collega's dat de andere drie sets dit weekeinde inderdaad wat 'unieker' zijn. (FV)