De vier namen die al langere tijd op het affiche van het metalbevrijdingsfestival prijkten, kregen op het laatste moment nog gezelschap van de ons onbekende Slovenen van blackmetalband Cvinger (een Sloveens woord voor een muur die het sacrale van het profane of onheilige scheidt), die meteen ook het vrijheidsfeest mogen openen. Hun website vol sfeervolle, in gebrekkig Engels gestelde teksten, doet bij ons reeds het vermoeden rijzen dat we hier te maken gaan krijgen met blackies van de oude stempel, en de klanken van het met de traditionele attributen van corpse paint, leer en pinnen uitgedoste viertal stellen ons in dit opzicht niet teleur. Dit type black metal is niet altijd gebaat bij een al te heldere klank, maar wat we aanvankelijk krijgen voorgeschoteld klinkt wel erg ongedefinieerd en 'dun'. Gelukkig wordt het geluid gaandeweg voller en meer gearticuleerd, zodat de lyrische gitaarlijnen de kans krijgen zich los te zingen van het onderliggende blastgeweld. Langzaamaan druppelen ook wat meer liefhebbers van het duisterder metaalwerk het zaaltje binnen, maar het publiek laat zich nog niet en masse voor het podium zien en reageert eerder welwillend dan enthousiast. Een aardig begin van deze muzikale opluistering van de vijfde mei, die echter al snel grotere hoogten zal bereiken. (MdW)
Yalla Yalla met Melechesh op Metalbevrijdingsfestival
Tribulation brengt imponerende glamblackshow
Voor het beroerde weer buiten hoefde je uiteindelijk niet op de vlucht (dat was in de namiddag immers alweer voorbijgetrokken), maar desondanks was er voor de metalhead reden genoeg om zich op Bevrijdingsdag naar Little Devil te begeven: daar stond namelijk een veelzijdig internationaal metalpakket op de planken, met Tribulation en Melechesh als grote uitschieters.
CVINGER
EMBRYO
Van black schakelen we over op melodieuze death, waarmee het uit Lombardije afkomstige Embryo wellicht een meer gepaste muzikale omlijsting van deze uiteindelijk best zonnige dag brengt. De energiek ogende, rijzige blonde frontman en zijn iets donkerder kompanen zoeken anders dan de nogal in zichzelf gekeerde Slovenen veel contact met hun toehoorders, met als resultaat dat hun hier en daar wat gothenburgachtige (denk At The Gates), van progressieve invloeden doortrokken nummers aan sommige aanwezigen luide bijval weten te ontlokken – zeker nadat een defecte microfoon is vervangen. Nog steeds prefereert het merendeel van de bezoekers echter de bar of de buitenlucht boven het programma in de zaal, zodat de liefhebber van met zuidelijke tierelantijntjes opgesierde death metal ruim voldoende gelegenheid krijgt om zijn of haar helden van zeer nabij te aanschouwen. Aan deze luxueuze omstandigheid zal helaas al snel een einde komen... (MdW)
TRIBULATION
Ter hoogte van het concert van Tribulation blijkt alles en iedereen zich namelijk plotsklaps in het achterzaaltje te hebben gepropt. Deze overweldigende belangstelling blijkt volkomen terecht, want net als enkele weken geleden op Neurotic Deathfest zetten de Zweden ook nu weer een kwalitatief hoogstaande performance neer, waarin sfeervolle blackmetalelementen voorbeeldig gecombineerd worden met imponerend 'klassiek' snarenwerk. Zowel de individuele nummers als het optreden als geheel kennen een uitgekiende opbouw, waardoor “The Children Of The Night” ter hoogte van het met fier gitaarspel overladen slot de zaal volkomen ingepakt hebben, en opnieuw bewijzen niet alleen op plaat, maar ook als liveact bijzonder overtuigend te zijn. Weliswaar is de geluidsinstallatie op deze sympathieke locatie vanzelfsprekend niet zo geavanceerd als die van 013, maar de duistere atmosfeer van de muziek, die nog extra kracht wordt bijgezet door een sterk theatrale presentatie, komt in deze intieme ruimte minstens zo goed tot haar recht. Een onmiskenbaar hoogtepunt (en voor vele aanwezigen ongetwijfeld hét hoogtepunt) van deze metalbijeenkomst. (WdW)
KEEP OF KALESSIN
Na het geweldige optreden van Tribulation rust op Keep Of Kalessin de zware taak om het opgebouwde momentum vast te houden. Op papier lijkt de epische black metal van de Noren hiervoor geknipt, maar jammer genoeg wordt het optreden geplaagd door technische problemen – de voorgeprogrammeerde toetsen weigeren vaak dienst, waardoor met name de bassist duidelijk uit zijn humeur raakt. Deze wil het optreden, dat ook zonder goed functionerende keyboardbegeleiding best aangenaam is, zelfs voortijdig staken, maar de zanger/gitarist weet hem over te halen nog een nummer te doen zonder het vermaledijde apparaat. Deze afsluiter, krachtig begeleid door een ziedend met zijn hoofdhaar molenwiekende bassist, vormt meteen het beste deel van de set en laat goed zien dat de forte van Keep Of Kalessin vooral ligt in recht door het midden razende passages met een ondertoon van triomf en grandeur. Een naar omstandigheden nog best geslaagde show, die ons echter wel reikhalzend doet uitzien naar het optreden van Melechesh. (MdW)
MELECHESH
Eigenlijk is het bepaald toevallig dat een vijftal atmosferische metalbands Little Devil nu juist op Bevrijdingsdag aandoet, maar het mag wel een gelukkig toeval heten: het internationale karakter van deze dag sluit goed aan bij dat van dit Machtige Hoopje, hetwelk ook nog eens aangevoerd wordt door een uit vele nationaliteiten samengestelde, oorspronkelijk uit Jeruzalem afkomstige groep. Die exotische origine is echter zeker niet alleen op papier interessant – ze drukt zich ook uit in de muziek van dit occulte gezelschap, dat zich naar eigen getuigenis laat inspireren door het oude Soemerië. Specifieke kennis van Mesopotamische beschavingen is echter niet vereist om te kunnen horen dat dit combo qua ritmiek en klank sterk naar het Midden-Oosten neigt, wat een heel apart, maar zeker ook feestelijk metaalmengsel oplevert (toch jammer dat Eurabia pas over een paar weken plaatsvindt, want deze band was zeker een waardevolle aanvulling op het programma geweest). Hoewel niet iedereen van deze unieke mix gediend is, weten de muzikanten desalniettemin heel wat bezoekers in beroering te brengen. Verdiend, want wat je verder ook van de muziek mag vinden, ze schuwt hoe dan ook het platgetreden pad en wordt bovendien heel strak en energiek gebracht. Een kleurrijk slot van een succesvolle metalvariant op het traditionele bevrijdingsfestival. (WdW)