“Er gebeurt heel veel moois in Tilburg, maar wij (Werkers, Jan Kinds en Hans Timmermans, red.) hadden het gevoel dat veel mensen niet van elkaar weten wát er dan allemaal waar gebeurt. Het is een beetje versplinterd. Wij denken dat als we dat bij elkaar brengen, we samen tot een hoger niveau komen.” Het gaat daarbij om simpele, kleine dingen, die een groot verschil kunnen maken, constateert Werkers. “Voorbeeldje: met de oefenruimteproblematiek doordat de ruimtes in 013 verdwijnen, dachten wij: ‘Maar Factorium heeft toch gewoon die ruimtes? Waarom kunnen die bands daar dan niet gewoon terecht?’ Factorium had dat uit een soort beleefdheid niet voorgesteld, maar toen ze eenmaal bij elkaar aan tafel zaten, vroegen ze zich binnen vijf minuten al af waarom ze elkaar niet gewoon wat vaker spraken. En dat terwijl de gemeente al best wat geld erin had gestoken om Rewind dat te laten oplossen.”
Popwerkzaamheden wil Tilburgse scene verbinden
Maandelijkse avond in Hall Of Fame moet kruisbestuiving stimuleren
“De popmuziekscene in Tilburg naar een hoger plan tillen”, met dat doel begint woensdagavond de eerste editie van het maandelijks terugkerende Popwerkzaamheden in de Hall Of Fame. Dat doel moet niet worden gezien als noodkreet over de kwaliteit van de scene in Tilburg, maar als een oproep om meer en efficiënter samen te gaan werken, legt Erwin Werkers uit.
Versplintering
Muzikanten
Het plan is zodoende vooral om een maandelijkse meeting voor alle lagen van de Tilburgse scene te organiseren, om kruisbestuiving te stimuleren. Daar kunnen de muzikanten zelf zeker niet bij ontbreken. “Muzikanten zoeken elkaar al veel op, maar wij denken dat dat nog meer kan. Daarnaast hebben ze op Popwerkzaamheden de mogelijkheid om workshops te volgen en een demo door een professioneel panel te laten beoordelen.”
DWDD, wat moet je ermee?
Dat laatste is een terugkerend thema op de editie van woensdag. Een discussie tussen leden van The Black Marble Selection, Within Temptation, Vanderbuyst en Thomas Waterreus van Boef en de Gelogeerde Aap zal de vraag “DWDD, wat moet je ermee?” proberen te beantwoorden. “Dat was een beetje een werktitel, met een knipoog. Maar feit is dat deze artiesten redelijk snel bekend zijn geworden. Het lijkt ons interessant dat ze zelf eens proberen te vertellen wat voor hun het verschil maakte, misschien dat dat beginnende artiesten in de zaal inspireert. Bijvoorbeeld zo’n Jean-Paul, van The Black Marble Selection, die zit nu ook bij DWDD als er over Errol Brown moet worden gepraat. Hoe krijg je dat voor elkaar? Kun je daar zelf wel iets aan doen, of is dat geluk hebben? En wat heb je er uiteindelijk aan?”