B-b-b-beuken met John Coffey

Utrechtse band sloopt Kleine Zaal 013 opnieuw

Jessy de Cooker ,

Na verschillende releaseshows in Nederland, België en Duitsland is het eindelijk zover: met de voortreffelijke plaat The Great News op zak trapt John Coffey letterlijk de nieuwe tour af in 013. De mix van rock-’n-roll en punkrock van de Utrechtse band biedt namelijk dé formule voor een ordinair beukfeestje.

De programmeurs van 013 mochten John Coffey eigenlijk niet meer uitnodigen van de gebouwbeheerders. Tijdens het vorige bezoek van de Utrechters, in december 2013, werd de uitverkochte Kleine Zaal namelijk vakkundig gesloopt door een woest opgezweept publiek. De adviezen werden in de wind geslagen, en op een van de laatste dagen van februari is de Kleine Zaal opnieuw het terrein van John Coffey. En er zijn verwachtingen, want niemand minder dan DWDD-anchor Matthijs van Nieuwkerk prees de band in zijn programma de hemel in door ze 'de beste harde band van Nederland' te noemen.

Groovende Minutes

Voordat John Coffey begint, mag The Minutes de zaal opwarmen. Sinds de oprichting in 2006 werkt het Ierse trio zich, hopend op een doorbraak, een slag in de rondte. Als voorprogramma door Nederland toeren zou slecht kunnen zijn voor die doorbraak. Maar niets is minder waar: met ronkende rock-’n-roll wordt het publiek klaargestoomd voor het hoofdprogramma.Of we zin hebben om te dansen, vraagt zanger Mark Austin tussen de nummers door. “Het maakt toch niet uit, ik dans sowieso”, reageert hij na een lauwe reactie van het publiek. Austin, die qua zang en uiterlijk de rock-‘n-roll broer van Nathan Nicholson van The Boxer Rebellion zou kunnen zijn, blinkt uit met puik gitaarwerk. Vooral tijdens de recente single Supernatural komt alles samen. Als The Minutes constant dit niveau halen, behoort een headlinetour in Nederland zeker tot de mogelijkheden.

Gebroken nekken

Waar het tijdens The Minutes nog relatief rustig is voor in de uitverkochte zaal, kruipen de fans van John Coffey tussen de bedrijven door snel naar voren. Zij weten wat ze kunnen verwachten van de Utrechters: een show op orkaankracht. De verwachtingen zijn na het vorige bezoek van John Coffey hooggespannen. Zo ook bij de bandleden, die laten snel weten dat de vorige show in Tilburg in hun persoonlijke top 3 staat. Of we die prestatie kunnen verbeteren? En of dat kan! Er is met de nieuwe plaat niets veranderd aan het concept John Cofffey. Aftikken en knallen, zowel voor publiek als band. Met publiekslieveling van de nieuwe plaat The Great News en instant megahit Broke Neck vliegt de band er met gestrekt been in. Enkele seconden na de openingsklanken ”b-b-b-b-b-b-broke my neck” is de zaal één grote wervelende massa.  

Beuken

Vanaf het knallende begin is er geen houden meer aan en lijkt de Kleine Zaal bijna te bezwijken onder het geweld van publiek en band. De meeste nummers zijn adrenalinebommen die het publiek moeiteloos in beweging houden. Het is een prachtige avond voor stagedivers en crowdsurfers. Bij John Coffey maakt iedereen er een feestje (lees: oorlog in de pit) van. Jong en oud, man en vrouw. Bij shows van John Coffey is er maar één devies: b-b-b-beuken.

“Hebben jullie gehoord dat we op Pinkpop staan?”, vraagt gitarist Alfred van Luttikhuizen opeens. De zaal beantwoordt met gejuich. “Fuck Pinkpop, vanavond zijn we in 013”, roept Van Luttikhuizen. De menigte barst opnieuw in juichen uit. Hoogtepunten in de reguliere set zijn Featherless Redheads en The Sinking Ship. Maar het maakt voor de kolkende massa niet uit wat de band speelt: het publiek schreeuwt ieder nummer woord voor woord mee met zanger David Achter de Molen. De niet-liefhebbers (als die er al zijn) kunnen alleen verwonderd toekijken naar het bizarre en energieke tafereel.

Snipperhelden

Als een ware volksmenner zorgt Achter de Molen ervoor dat het inferno van circlepits door de zaal blijft woeden. De zanger staat als een gek te schreeuwen, biedt stagedivers de helpende hand bij hun sprong en legt het optreden stil om een jarige te feliciteren (en hem vervolgens te laten stagediven). Het podium biedt er alle ruimte voor. John Coffey doet niet aan Kensington-achtige confettikanonnen en andere gimmicks. Integendeel, de fans verzorgen zelf hun eigen confetti. Een groep diehardfans leukt het optreden op met zakken vol papiersnippers die ze in het rond gooien. Deze snipperhelden worden ook het podium opgeroepen. Ze krijgen een pluim van Achter de Molen: “Jullie zijn de helden van de avond! Iedere keer als we hier in de buurt spelen, weten jullie er een heerlijke teringbende van te maken. Daar houden we van.”

Na een klein uur zit de martelgang voor de Kleine Zaal er op. Met het langverwachte Romans en Heart of a Traitor schiet John Coffey nog even uit zijn slof. Wanneer gitarist Alfred van Luttikhuizen en passant laat weten dat Tilburg vanaf nu misschien wel Utrecht gepasseerd is als hun favoriete stad, kan de avond niet meer stuk. Elke vuig rocknummer werd ontvangen met hetzelfde motto: alles mag kapot. John Coffey kwam, zag en overwon en heeft laten zien dat de band met recht de titel ‘hardste band van Nederland’ mag dragen.