Tweede editie WOO HAH! springplank voor groeispurt Tweede editie WOO HAH! springplank voor groeispurt

Ruud Lemmen: 'Het geeft veel positieve energie'

, Pieter Heijboer

Tweede editie WOO HAH! springplank voor groeispurt

Ruud Lemmen: 'Het geeft veel positieve energie'

Pieter Heijboer ,

Volgende week is hiphop-festival WOO HAH! aan de tweede editie toe. De line-up, met onder andere Cypress Hill, gaat ongetwijfeld een hoop liefhebbers naar de Spoorzone lokken. Met een ontvangen subsidie van 375.000 wordt sterk ingezet op de groei van het festival. Mojo en 013 organiseren het samen en vanuit het poppodium trekt Ruud Lemmen aan de touwtjes. Hij stopte eerder dit jaar met Neurotic Deathfest.

Onder de namen zijn het legendarische Cypress Hill (wie kent niet ’I Wanna Get High’), Run the Jewels, Joey Bada$$ en ook acts van eigen bodem als Fresku en Mocromaniac. Vooral de headliner springt toch wel heel erg in het oog.

,,Ze zijn sinds 2010 niet meer in Tilburg geweest”, zegt Lemmen. ,,We zoeken qua line-up altijd naar de artiesten van nu zoals Vince Staples, Big Sean, Travi$ Scott en Run the Jewels. Cypress Hill is een act die al langer bestaat, maar nog wel relevant is. We willen de evolutie van hiphop laten zien. Het genre bestaat grofweg sinds de jaren tachtig, maar het is sindsdien blijven evolueren. De beats en manier van rappen zijn bijvoorbeeld anders geworden. Het is heel mooi om dat in één festival te verpakken.”

Vergeleken met vorig jaar verandert er al het een en het ander. Zo is het terrein groter met een stage extra en ook de ’menukaart’ is aangepast. ,,We serveren een hoop meer dan vorig jaar. De visie is vanaf het begin geweest om goed, ambachtelijk en herkenbaar eten te serveren en geen diepgevroren bamiblok gebakken in frietvet. We hebben na de eerste editie al een publieksonderzoek gehouden en daar kwam een hoop uit, waaronder de extra mogelijkheden omtrent catering. We worden bijna twee keer zo groot als vorig jaar. Het hoofdpodium gaat zestig meter naar achter en we nemen een stuk van de parkeerplaats erbij waar het vierde podium komt te staan. De festivalmarkt wordt ook uitgebreid. Daar is buiten een heel mooi pleintje voor ingericht.”

Brabant C.
De organisatie kreeg eerder dit jaar de toezegging voor een subsidie van 375.000 euro. De verlener is het Cultuurfonds Brabant C. Een fonds dat het geld beheert dat over was nadat de strijd voor Eindhoven als Culturele Hoofdstad 2018 verloren werd. ,,Het is een supermooi fonds en we zijn er sinds november 2014 mee bezig geweest. Het lijkt in een keer veel geld, maar het wordt in drie jaren besteed. Je moet het zien als een investeringssubsidie om te zorgen dat het festival op een gegeven moment zonder deze subsidie kan blijven bestaan en in de tussentijd een versnelde groei kan doormaken. Zo beogen we om per 2018 een festival te hebben dat nog een aantal malen groter is dan nu en ook nog eens tweedaags. Dat zie ik overigens nog wel in de Spoorzone gebeuren. Deze plek zijn we voorlopig niet ontgroeid.”

Ruud Lemmen

Mojo Concerts is een grote commerciële partij en organiseert onder andere Lowlands. Het werpt de vraag op of een festival dat mede door hen georganiseerd wordt een subsidie van dat formaat wel nodig heeft. Lemmen: ,,WOO HAH! moet je zien als een project van 013 en Mojo waarin we gelijkwaardig zijn. De winst van Lowlands zou niet kunnen worden gebruikt om de gaten bij WOO HAH! op te vullen. De subsidie is om door te kunnen blijven investeren en tegelijkertijd ook de mogelijkheid te hebben om op den duur het eigen vermogen van 013 en Mojo, wat ook geïnvesteerd wordt, nog terug te kunnen verdienen. Dan hebben we het nog niet eens over dikke winst maken.”

Rendabel
,,Mojo en 013 zijn beiden gerenommeerde organisaties. Een eventueel gebrek aan liquiditeit is dus niet de reden van de aanvraag. Het gaat juist om de return on investment die gepaard gaat met de investeringen van Mojo en 013 in dit project. Op het moment dat je weet dat deze niet, of niet binnen een realistisch aantal jaren behaald zou kunnen worden, zou het project geen verdere doorgang kunnen vinden. De subsidie vanuit Brabant C is dan ook een investering om een versnelde groei door te kunnen maken om dit project uiteindelijk rendabel te kunnen krijgen. Winst maken zou mooi zijn, maar dat duurt nog wel een tijd.”

In april was de twaalfde editie van Neurotic Deathfest. Lemmen was vanaf het begin betrokken bij wat het grootste indoor deathmetal-festival van Europa was. De bezoekers konden in het programmaboekje lezen dat het de laatste keer zou zijn. Lemmen vertelde hen in de boodschap dat hij alles met het festival bereikt had wat hij wilde en niet in herhaling wilde vallen. In een interview met Large in aanloop naar de laatste editie was er nog niets aan de hand en sprak hij over dat Neurotic er altijd goed in slaagde om binnen de niche genoeg te variëren.

De band Gorod op de laatste Neurotic Deathfest.

Gepaster
,,Het was een bewuste keus om niet van tevoren al bekend te maken dat we ermee zouden stoppen. Ik voelde dan ook een commitment om het de trouwe bezoekers die bijvoorbeeld al vijf jaar, en sommigen zelfs alle twaalf jaar, aanwezig zijn op het festival als eerste te informeren. Dat leek mij gepaster dan op internet breeduit verkondigen dat het de laatste keer zou zijn. Alle interviews vooraf zijn dan ook ter promotie van het festival. Ik vind dat variatie aanbrengen wel gelukt is. Maar je op komt op het punt dat je jezelf teveel blijft herhalen waardoor de animo afneemt. Ik ben vroeger veel naar vergelijkbare festivals geweest, veelal in Duitsland en Zwitserland, en die bestaan geen van allen meer. Ze zijn ten onder gegaan omdat ze niet meer verder konden en dat wilde ik anders aanpakken.”

,,Het speelde de laatste jaren al door mijn hoofd. De tiende editie kwam vrij stroef op gang en ik begon te denken dat het misschien wel mooi was na tien keer. Doordat Frank van Liempd rond die tijd pers en promo ging doen, kreeg ik een nieuwe positieve vibe. Hij bemoeide zich veel met het festival in alle aspecten en hield mij daarin scherp. Dat gaf me een nieuwe impuls. Toen hij daar na twee jaar weer mee stopte kwam ook langzaamaan het moment weer terug om de balans weer eens opnieuw op te maken. Toen heb ik besloten er met de twaalfde editie mee op te houden. Alle grotere bands zijn wel geweest. Bijvoorbeeld Autopsy, Carcass en Bolt Thrower.”

Lemmen heeft met WOO HAH! een andere weg ingeslagen. Er is nogal zacht gezegd een contrast tussen deathmetal en hiphop. ,,Die hebben inderdaad niks met elkaar te maken. Ik draag ze alleen beide een warm hart toe. Tegelijk houd ik ook van punk, sommige meer elektronische vormen van muziek. Je moet ook wel breed georiënteerd zijn als programmeur van een poppodium.”

Appels en peren
,,Als je kijkt naar deathmetal had ik vroeger een platenlabel, Neurotic Records. Het was een hele logische stap om vanuit daar een deathmetal-festival te organiseren. Als je de hele dag appels verkoopt ga je niet opeens peren aan de man brengen. Wat betreft hiphop is het veel meer vanuit 013 gekeken. Waar wil 013 heen met haar profiel, wat past bij ons, waar ligt de behoefte en komt dat overeen met wat ik zelf wil doen. Het pakt goed uit en ik ben er super blij mee. Het geeft heel veel positieve energie, zo’n nieuw project. De samenwerking met Mojo is goed. We zijn samen hard aan het werk om het tot een succes te maken. Het is heel omvangrijk vergeleken met een festival in 013 omdat je alles vanaf de grond moet opbouwen, maar dat is wel een uitdaging.”

WOO HAH! is op zaterdag 4 juli in de Spoorzone in Tilburg. Tickets in de voorverkoop kosten 39 euro; aan de deur betaal je 45 euro.
 

Nu op 3voor12