Festival Mundial 2010: de zondagmiddag

Suarez lekker zomers, No Blues combineert Amerikaans met Arabisch

Lisa Ruskus, Maarten de Waal, Wessel Damen ,

Lees hier de recensies van Ceumar Group ft. Mike del Ferro, Suarez, Ozomatli, No Blues, Babylon Circus, Minyeshu en Lyapis Trubetskoy.

Suarez lekker zomers, No Blues combineert Amerikaans met Arabisch

CEUMAR GROUP FT. MIKE DEL FERRO, BECAUSE I'M A GIRLVILLAGE

MUZIEK
Een mengelmoesje van Braziliaanse stijlen

PLUS
Ceumar is een zeer begenadigde zangeres, die niet alleen loepzuiver zingt, maar daarnaast nog een heel arsenaal aan geluiden uit haar strot weet te toveren. Zo geeft ze een prima koperblazerimitatie. Ze wordt bijgestaan door een begeleidingsband van stuk voor stuk uitstekende muzikanten, waarvan met name de pianist Mike del Ferro een speciale vermelding verdient.

MIN
Zeker in het begin stond er wel erg weinig publiek. Gelukkig trok dit in de loop van het optreden bij.

CONCLUSIE
Een rustige, bij tijd en wijle melancholieke opening van deze laatste festivaldag, waar het (overwegend wat oudere) publiek ongetwijfeld van genoten zal hebben.

CIJFER: 8 (MdW)

--------------------------------------------------------------------------------------------

SUAREZ, NEW VIBES STAGE

MUZIEK
Fijne franstalige pop uit België met een charmante frontman, die na drie zinnen Nederlands toch maar overstapt op het Engels. Het is een fijne opwarmer voor de Mundialzondag!

PLUS
Suarez maakt pop met een randje folk en Franstalige teksten. De band brengt een ode aan Serge Gainsbourg en er wordt zelfs rock’n roll gespeeld. Wanneer het publiek wordt uitgedaagd mee te zingen, zijn er enkele fanatiekelingen, maar het merendeel van het publiek lijkt nog een beetje moe te zijn. De single wordt voor het publiek vertaald (We verwachten dat de wereld vervangt) en meegezongen, de sfeer zit erin!

MIN
Er is niets zoveel aan te merken op Suarez. Het is niet nieuw of bijzonder, maar wel erg leuk. Alleen de Myspace is in het Frans, waardoor de algemene informatie over de band voor de gemiddelde Hollander totaal onleesbaar is.

CONCLUSIE
Een fijn bandje met een goede uitstraling. Suarez weet een zomerse sfeer te creëren. De tweede dag van Mundial kan al niet meer stuk met zo’n opener.

Cijfer: 8 (LR)

--------------------------------------------------------------------------------------------

OZOMATLI, MILLENIUM STAGE

MUZIEK
Het hoofdpodium is lekker gevuld met een zevental muzikanten. Ozomatli opent met een swingende mix van ska en hiphop, waarbij salsa-elementen niet worden geschuwd.

PLUS
De meeste van de nummers zijn leuk, de band doet goed zijn best en de rapper is een sterke toevoeging aan het geheel.

MIN
Het overvloedig willen mengen van verschillende muziekstijlen, bezorgd sommige nummers een twijfelachtige uitwerking. Devies van de band lijkt: ‘Een bas moet je niet horen, die moet je voelen’. Bovendien is Cut Chemist Suite een te gek nummer, dat helaas niet gespeeld werd.

CONCLUSIE
Een leuk optreden dat zeker thuishoort op de main stage. Helaas zorgt het grote aantal verschillende stijlen voor een beetje een ongemakkelijk gevoel bij het kijken. Met een grotere focus op het hiphop-deel zou deze act beter uit de verf zijn gekomen.

CIJFER: 7 (WD)

--------------------------------------------------------------------------------------------

NO BLUES, BECAUSE I'M A GIRL VILLAGE

MUZIEK
Iets wat ze zelf, niet zonder gevoel voor humor, 'Arabicana' hebben gedoopt: Een mix van traditionele Arabische en Amerikaanse muziekstijlen, voorzien van een solide bluesfundament.

PLUS
Hoe onwaarschijnlijk het op papier ook mag klinken, in de prakijk blijkt Amerikaanse en Arabische muziek prima met elkaar te combineren. Het U'dspel van Haytham Safia sluit naadloos aan bij de meer 'gebruikelijke' klanken van de gitaar en de contrabas. Men heeft nergens het gevoel dat hier een geforceerde poging is gedaan om culturen met elkaar te verbinden, het klinkt allemaal heel organisch.

MIN
De aansporingen van bovengenoemde om bij snellere stukken wat meer te bewegen, zouden bij de aanwezigen wellicht wat meer respons hebben mogen uitlokken. Aan de andere kant was dit, gezien de relatief hoge gemiddelde leeftijd van de toehoorders, misschien ook wat te veel gevraagd.

CONCLUSIE
Sahara en Midwest, Nijl en Mississippi blijken dichter bij elkaar te liggen dan verwacht.

CIJFER: 8 (MdW)

--------------------------------------------------------------------------------------------

BABYLON CIRCUS, MILLENIUM STAGE

MUZIEK
Babylon circus maakt Franse reggae ska in een volksjasje; zeer dansbaar en een onbeperkte houdbaarheidsdatum.
Negen springende Fransozen op het podium en vooral heel veel stofwolken, na driekwartier springen kan het publiek zanderig en wel weer voldaan ademhalen.

PLUS
Wie gaat er mee met La Caravanne van Babylon Circus? Zodra de band op het podium staat, begint het hele veld te springen, met nogal stoffige gevolgen. Het veld voor Millennium Stage is in een gigantische zandbak veranderd. Dat is geen probleem, het feestende publiek bindt gewoon een sjaal om zijn / haar hoofd en stuitert voort.

MIN
Babylon Circus weet een feestje te starten, maar houdt het niet vast. Ouder werk als ‘j'aurais bien voulu’ en La Caravanne doen het goed, maar het optreden kakt halverwege wat in. Zonde, want het publiek wil best! Babylon Circus moet het hebben van zijn charmante en innemende performance en leuke dansjes. Eigenlijk is het gewoon een feesten- en partijenband.

CONCLUSIE
Een feetje bouwen is voor deze negenkoppige band geen probleem, maar er zit meer in en dat voelt het publiek.

CIJFER: 7,5 (LR)

--------------------------------------------------------------------------------------------

MINYESHU, PODIUM 2015

MUZIEK
In de enige ware tent van het festival begint rond half 5 de Ethiopisch-Nederlandse band Minyeshu. Drie bandleden houden zich bezig met verschillende soorten percussie en de prominent aanwezige zangeres lijkt een Ethiopische Shakira. De muziek kabbelt voort met enige uithalen naar rocknummers, vooral sterke zang.

PLUS
De zangeres is gehuld in een knalrood gewaad, waaraan een soort supermancape is bevestigd en schreeuwt tijdens haar optreden een, vermoedelijk Ethiopische strijdkreet die zich het best op papier laat zetten als “Arhjalalalalaaajjjj” (dit 2 octaven hoger dan je gewend bent). Het is af en toe een beetje misplaatst bij de lekker voortkabbelende muziek, hoewel het bij het meer rockende nummer over koffie, “zing allemaal mee: Buna….Buna!” toch nog best mooi uit de verf komt.

MIN
Het geschud met haar borsten komt niet echt over op het wat oudere publiek. Datzelfde publiek vormt ook een minnetje. (Niet dat ik iets tegen scootmobiels op festivals heb, maar soms slaan ze een gek figuur.)

CONCLUSIE
Een alleraardigste act met vooral een goede zangeres maar blijft helaas geen uur lang boeien. Deze Ethiopische Shakira zou de act wat spannender maken als de verschillende muzikanten meer naar de voorgrond treden, zodat zowel de muziek als de act meer flair zou kunnen krijgen.

CIJFER: 7 (WD)

--------------------------------------------------------------------------------------------

LYAPIS TRUBETSKOY, NEW VIBES STAGE

MUZIEK
Lyapis Trubetskoy maakt ska/punk/rock uit het laatste dictatoriaal geregeerde land van Europa, Wit-Rusland.

PLUS
De zwaar getatoeerde, kaalgeschoren frontman van deze groep wekt de indruk in de gevangenis zeker zijn mannetje te kunnen staan. Ondanks dat weet hij met zijn energieke podiumpresentatie een aantal mensen aardig aan het bewegen te krijgen. De aanstekelijke liederen zullen daar zeker ook het hunne toe hebben bijgedragen.

MIN
Wanneer je tussen de nummers door uitgebreid de tijd neemt om met het publiek te communiceren, is het misschien niet zo raadzaam dat in het Russisch te doen (tenzij je in Rusland bent natuurlijk). Overigens wist deze Sergey Mikhalok met zijn geprononceerde mimiek wel een komische indruk achter te laten, en de spaarzaam aanwezige Russen zullen zich even helemaal thuis hebben gevoeld.

CONCLUSIE
Landstalen verdelen, muziek is universeel.

CIJFER: 7 (MdW)