ALISSON HINDS, MILLENNIUM STAGE
MUZIEK
Deze dame van Barbardos wordt ook wel ‘Soca Queen’ genoemd, en dat is terecht want Alisson Hinds kan een feestje bouwen. Voor het Hollandse oor: Soca is de ultieme Caribische muziek. Denk drinken uit een kokosnoot en veel schudden met die billen.
PLUS
Wie stil kan blijven staan bij Alisson Hinds komt van een andere planeet. Het vrolijkste nummer is ‘Dis Is Jouvert’, waar je naar kunt blijven luisteren. Haar single ‘Roll It Gal’ heeft een hoog pop -/r&b-gehalte en is zeer geschikt voor de hitlijst. Het veld verandert in een met sjaals zwaaiende (dat hoort blijkbaar bij Soca) menigte. They love Alisson Hinds.
MIN
Er zit weinig afwisseling in de muziek. Daarnaast is er sprake van ongepast feminisme, naar het einde toe raakt Hinds steeds meer op dreef en krijgt elke vrouw die een eigen auto, huis of iets dergelijks heeft een ovatie. We zouden bijna ‘spelen!’ gaan roepen…
CONCLUSIE
Alisson Hinds geeft een multicultureel feestje. Na een uur heeft het publiek nog lang niet genoeg gehad maar misschien wel van alle pro-womenverhalen. Hoewel het erg veel van het zelfde is, is dat wat ze doet heel erg leuk.
Cijfer
8 (LR)
------------------------------------------------------------------------------------------
FREMDKUNST XL FT ERIC VLOEIMANS & BABA SISSOKO, BECAUSE I'M A GIRL VILLAGE
MUZIEK
Een "smakelijke mix van jazz, worldmusic, soundscapes, turntablism, improvisatie, beats & elektronica''.
PLUS
Zoals bandnaam en omschrijving al doen vermoeden, hebben we hier niet te maken met een alledaags gezelschap dat het publiek een makkelijk te verhapstukken brok muziek voorschotelt. Dit is waarschijnlijk een van de meest experimentele groepen op Mundial, maar op een festival dat zichzelf als grensverleggend presenteert misstaat een dergelijke act zeker niet. Zelfs aan het fenomeen van publieksparticipatie geeft men een eigen draai; de meeste bands vergenoegen zich ermee de aanwezigen aan te zetten tot meeklappen of -zingen. Dit verleent de muziek an sich niet veel meerwaarde (hoewel het de sfeer natuurlijk wel ten goede komt). Fremdkunst XL doet het net even wat anders: deze makkers nemen in een van hun stukken het gezang van het publiek als basis, om daar vervolgens zelf op te improviseren.
MIN
Niet alle experimenten zijn even geslaagd. Soms werkt het heel goed, maar soms krijgt men ook de indruk dat het nergens naartoe gaat. Maar dat is nu eenmaal het risico van een opzet waarbij men veel ruimte laat voor 'on the spot'-improvisatie.
CONCLUSIE
Intrigerende klanken voor de meer avontuurlijk ingestelde muziekliefhebber.
CIJFER
7 (MdW)
------------------------------------------------------------------------------------------
MIL SANTOS, NEW VIBES STAGE
MUZIEK
Erg, erg latin is de stijl. De zangeres van het stel neemt het Engels praten voor haar rekening. Niet erg sterk maar voor Colombiaanse begrippen ongetwijfeld wel. De zanger/gitarist probeert het ook nog even maar haakt later af. Hij zingt liever met zijn schelle stem. Zijn hele schelle stem. Zijn stem is scheller dan elke andere schelle stem die ik schel gevonden heb in mijn leven. Bij Jupiter wat is zijn stem schel. Toch leuke band, voornamelijk door trompettist.
PLUS
De trompettist die het geen probleem vindt om door een speech van de zangeres heen te spelen. Sterk.
MIN
De schelle stem van de zanger. Gelukkig heelt het trommelvlies veelal vanzelf.
CONCLUSIE
Doordat ze de menigte over weten te halen lekker te gaan dansen is het een leuke band om naar te kijken. Komt het beste uit de verf op een steenworp afstand.
CIJFER
Zesje, met een twijfelachtig halfje. (WD)
------------------------------------------------------------------------------------------
SEAN PAUL, MILLENNIUM STAGE
MUZIEK
Er is minder man op de been voor Sean Paul dan voor N.E.R.D. Waar blijven de ‘chica's’ voor een van de grootste dancehall-artiesten van de afgelopen tien jaar? Sean Paul is verantwoordelijk voor een groot aantal hits als ‘Gimme The Light’, ‘Get Busy’ en ‘Baby Boy’.
PLUS
De grote afsluiter van Festival Mundial, het festival heeft deze grootheid toch mooi binnen gehaald. Er wordt vooraan fanatiek meegezongen en gezwaaid. Het optreden duurt een klein uur, maar Sean Paul weet toch de meeste van zijn hits eruit te persen.
MIN
Vanavond is Sean Paul wat lauw maar waar het aan ligt? De geluidskwaliteit is niet echt optimaal. Er staan wat figuren op het podium te springen vergezeld door woest dansende dames. Een echte show kun je het niet noemen en wanneer Sean Paul ‘I Got A Feeling’ van Black Eyed Peas inzet, zijn we het spoor helemaal bijster.
CONCLUSIE
Tsja, wat was dit eigenlijk? Het was niet per sé slecht, het was eigenlijk helemaal niets. Nummers kwamen niet lekker uit de verf, het geluid was slecht en van een echte show was ook geen sprake. Een redelijk slappe afsluiter van Festival Mundial.
Cijfer
6 (LR)
Festival Mundial 2010: de zondagavond
Sean Paul komt niet uit de verf
Lees hier de recensies van Alison Hinds, Fremdkunst XL ft Eric Vloeimans & Baba Sissoko, Mil Santos en Sean Paul.