Vooral Je Moeder en Pikkatrillaz overtuigen op Definitie van Doofheid Vooral Je Moeder en Pikkatrillaz overtuigen op Definitie van Doofheid

Chemische reactie hiphop en metal explosief

, Bas Verbeek,

Vooral Je Moeder en Pikkatrillaz overtuigen op Definitie van Doofheid

Chemische reactie hiphop en metal explosief

Bas Verbeek, ,

Met een hoge opkomst en veel retestrakke bands is de Definitie van Doofheidavond gisteren in 013 een succes te noemen. Vooral de strakheid en geletterdheid van Je Moeder verraste positief. Ook de optredens van de McGyvers en Pikkatrillaz met muzikanten uit onder andere Backfire zorgden voor actie op de dansvloer. De avond werd geïmproviseerd afgesloten met Osdorp Posse en Blind Justice.

Chemische reactie hiphop en metal explosief

Definitie van Doofheid, ofwel de hiphopavond Definitie van Dopeheid, maar dan met oorverdovende gitaren. Crossover dus. Je Moeder, Pikkatrillaz, McGyvers en Osdorp Posse ft. Blind Justice. Vier bands, waarvan twee er antirecensenten-liedjes laten horen. Wat dat betreft zijn vele hiphoppers net fanatieke moslims: kwaad worden van kritiek in de media kunnen en denken dat kritiek haat betekent. Toch mogen we blij zijn dat de bands van vanavond zich kwaad maken, het levert een positieve agressie op in een goede mix van metal en rap. JE MOEDER IS VET Het goede voorbeeld daarvan wordt gezet door de Arnhemse band Je Moeder. De band zet in met keiharde en retestrakke metal/hardcore met een vol en beukend geluid waar je u tegen zegt. Het aangename wordt nog aangenamer als de twee frontmannen van het gezelschap op de voorgrond treden. Ze zorgen met fantastische raptechnieken niet alleen voor een flowveroorzakende interactie, ook de teksten en onderwerpen zijn direct en van vandaag. Natuurlijk zijn de gevatte teksten niet altijd te volgen, daarvoor overheerst de muzikale groove de boodschap van de snelle tongen teveel. Maar regelmatig komen mooie taalvondsten bovendrijven. Een verhelderende kijk op het wereldreligieprobleem of meer lokaal, over de verdwenen hoerenbuurt in Arnhem. Samen met het aanstekelijke enthousiasme van de band is het is vooral de gitaarsectie die zijn werk doet op de drukke vloer van de Kleine zaal in 013: de moshpit is er van begint tot eind. MAFKEESFRUSTRATIE De zoveelste keer optreden in Tilburg, maar de McGyvers hebben nog steeds een grote lust in het spuien van hun boodschappen in flink opgefokte vorm. Van begin af aan is zanger Mano de dictator die terwijl de band het gas erop houdt het publiek beveelt mee te gaan in zijn beleving van de agressieve, anarchistisch getinte crossover van punk, hiphop en metal. De opwinding van de zanger neemt adhd-achtige vormen aan en dat slaat met wisselend succes over op het publiek. Naast het lekker stuiterende gitaar- en drumwerk, maken de virtuoze scratchkunsten van dj D-Flxz het grooveconcert compleet. Niet dat de McGyvers altijd gelijk hebben: speciaal voor de recensent laat de zanger zijn blote reet zien onder het motto: “Liever met m’n broek op half elf, dan met m’n kop op 3VOOR12” . Een wat flauwe en onsympathieke voorkeursbehandeling na slechts één kritische recensie. De angst voor de media is duidelijk onterecht, want de McGyvers geven een enthousiaste show met strakke muziek die, uiteraard, besloten wordt met meezing en –springhit ‘Mafkezen’. CARNAVALSRAPCORE In plaats van moshpits zijn de Pikkatrillaz meer polonaises gewend. De Limburgse dialectrap is vaak overgoten met een feestelijke carnavalsstemming of stemmige levensliedsfeer. Het maakt de Maastrichtse rapgroep tot graag geziene gasten op zowel hiphop- als carnavalsfeestjes. Voor de Definitie van Doofheid hebben ze onder andere leden van hardcoreband Backfire uitgenodigd. Niet echt muzikanten die aan concessies doen. Resultaat is dus snoeiharde hardcore waarover de Pikkatrillaz hun Limburgse pakkende liedjes rappen en zingen. Over échte Maastrichtse ‘boeren’ oftewel ‘Original Sjengstas’ of het meer melige liedje over de bandnaam (wat dat betekent weten ze niet). Het enige wat aan de jolige insteek herinnert zijn de spuitserpentines die de rappers het publiek inspuiten, want verder is dit een spetterende hardcoreshow, waar de bezoekers een halve zaal voor nodig hebben om een moshpit te bouwen. Wat een geweldige samenwerking in een adrenalinekick van een half uur. Dat zal zelfs een “incompetente recensist” moeten toegeven. OEFENSESSIE Net als de Pikkatrillaz, is ook Osdorp Posse niet vies van een samenwerkinkje hier en daar. Zes jaar terug stonden ze samen op het podium met hun metalvrienden van Blind Justice. Speciaal voor deze editie van Definitie van Doofheid, die overigens drie avonden wordt opgevoerd, zochten de rappers en metalheads elkaar weer op. Of zoeken eigenlijk, want voordat de muzikanten het podium betreden, blijken ze niet samen geoefend te hebben. En dan is de bassist van Blind Justice nog verhinderd ook. Slechts een setlist moet het concert begeleiden. Nog voordat het begint regent het daarom verontschuldigingen van Def P. en de zijnen. Ze zullen het vast druk gehad hebben, maar een beetje oefenen van te voren had geen kwaad gekund. Rommeligheid, nummers zonder kop of staart en veel improvisatie tekenen het optreden. Blind Justice speelt soms wat doelloos rond en de rappers van Osdorp Posse kunnen vaak de tekst niet meer herinneren. Het zorgt wel voor een ongedwongen sfeer en het is alles behalve een straf om te luisteren naar de freestylekunsten van Osdorp Posse. Zo nu en dan een bekend deuntje laait het enthousiasme in het publiek op. Het zijn de bepalende factoren waardoor Osdorp Posse en Blind Justice wegkomen met deze oefening, zoals Def P. het ook bestempeld. Maar eerlijk is eerlijk; het sluit een spetterende avond toch wat lauw af. Deze editie van de Definitie van Doofheid is nog te zien op 24 februari in Willemeen in Arnhem en op 24 maart in Underground in Lelystad.

nu op 3voor12