Twintig jaar Bat Cave. Begonnen als punkhol, even gezwerfd als organisatie bij andere podia en nu alweer zeven jaar gehuisvest in 013. Een periode die vooral gekenmerkt wordt door punk en rock ‘n’ roll. Gisteren werd het twintigjarig bestaan daarom ook gevierd met gepaste acts van Boss Hoss, Human Alert en H.O.T.T.
POSERS
Niet in de Bat Cave, maar in de Kleine Zaal van 013 speelt het programma zich af. Een opvallend feit, ook gezien het bij H.O.T.T. helemaal nog niet zo druk is. En de vaste bezoekers en huidige en oud-medewerkers van de Bat Cave die er wel zijn laten zich niet gek maken door de oer-Amerikaanse glimmende poserrock van deze landgenoten. Een gescheurd shirt met Motley als overbodige hint erop, strakke broeken, make-up; en ook muzikaal kloppen de clichés. Maar hoe stoer ze er ook staan en het viertal strak speelt, de sfeer slaat niet over. Bier, gratis frikadellen en bijpraten hebben meer aandacht van de bezoekers, maar misschien ligt het ook wel aan het feit dat het repertoire van H.O.T.T. wat gewoontjes en niet pakkend genoeg is.
PUNKCABARET
Human Alert heeft ook niet te maken met een enthousiaste menigte. Onterecht, want alles wat deze theaterpunkband doet is opvallend, enthousiast en onderhoudend. De verklede Amsterdammers heeft als gezicht een als mime-clown uitgedost duo. Dat is natuurlijk een stuk serieuzer dan een gewone clown en visualiseert gelijk dat Human Alert het ludieke en speelse als geen ander met het serieuze kan combineren. Punk is meestal de basis voor speelse melodietjes, ruige rock en talloze uitstapjes naar andere genres. Genoeg op te dansen, om te lachen en na te denken (‘anarchie=landverraad’ bijvoorbeeld). De originaliteit en dynamiek heersen zowel de nummers als het optreden, die Human Alert trouwens helemaal niet wilt beëindigen. Terwijl de geblesseerde zanger/toetsenist zijn cabareteske praatjes doorzet, wordt zijn geluid uitgezet en het podium omgebouwd.
WARME SWING
Want aan al het leuke komt een eind, maar vanavond nog niet helemaal. Boss Hoss sluit het Bat Cave-feest af met een uur lang covers. Normaal gesproken vervelend saai, maar niet als je commerciële hits ombouwt tot swingende hillbilly. Als je niet beter zou weten, zou je toch echt denken dat deze Duitsers uit het zonnige zuiden van de Verenigde Staten komen. Het accent, de cowboyhoeden, zonnebrillen en natuurlijk vooral de opgefokte muziek. Britney Spears, Nelly, Beastie Boys, Outkast, Eminem en The White Stripes zijn onder andere de hitmakers wiens reet een schop van de Boss Hoss cowboylaars krijgen. En hoe later het wordt, hoe meer het publiek meeswingt met het zevental. Boss Hoss kiest niet voor integrale vertolkingen, maar speelt steeds een hilbillycompositie waarin de nummers verweven zijn. Niet de herkenbaarheid, maar de warme sfeer en swing staan voorop. Een goede insteek, want zo horen we een originele band die toch de luisteraar middels zang en melodietjes laat weten wat er gecoverd wordt. Ongecompliceerd feest met één motto waarmee het feestje afgesloten wordt: yeehaa.
Boss Hoss swingt Bat Cave jubileum
Twintig jaar Bat Cave in stijl gevierd
Britney Spears gecoverd door zeven cowboys. Boss Hoss steelde de hillbillyshow op het feestje waar het twintigjarig bestaan van de Bat Cave werd gevierd. Behalve bekende hits in een goede swingversie was er ook punkcabaret van Human Alert en over de top poserrock van H.O.T.T. En natuurlijk bier en frikadellen.