Een hart in de stad waar bedrijven en stichtingen in de creatieve sector zich bij elkaar bundelen, oftewel Plan Veemarkt. Gisteren werden de uitgebreide plannen gepresenteerd waarin de ideale situatie rondom 013 is gesitueerd. Van boekingskantoren tot designers, maar ook bijvoorbeeld een muziekwinkel en museum. Jos Kuijsters is één van de initiatiefnemers die het concept al toepast in V39 waar onder andere Muzieklab, Brabantpop en Attak bij elkaar zitten. Het kwartier kan voor popmuzikanten dé ideale situatie gaan betekenen volgens Kuijsters: “Van het deuntje wat in het hoofd van de muzikant zit tot de uiteindelijke cd: dat moet een kwestie zijn van een rondje in het nieuwe Veemarktkwartier lopen”
De gemeente is enthousiast en tekende gisteren op het seminar ‘In Koppen’ met nog acht andere betrokkenen de intentieverklaring. Met andere woorden: de wil om het plan te realiseren is er. “Creativiteit met als motor van de economie” is de stelling die wethouder Hans Janssen van Economische Zaken inneemt. Hij noemt het positief dat alle bestaande culturele initiatieven uit zichzelf komen en dus niet vanuit de gemeente hoeven te worden genomen. Het past allemaal in het plan wat de gemeente voor heeft om Tilburg als dé creatieve stad te profileren.
Maar wat kunnen we nou gaan verwachten? Als het aan Jos Kuijsters ligt, worden de bouwtekeningen zo snel mogelijk ter hand genomen door de aannemers. Dan kunnen creatieve bedrijven bij elkaar gaan zitten om elkaars initiatieven te steunen, kennis uit te wisselen, elkaar bewust en onbewust werk bieden en ga zo maar door. Ruimte bieden aan de beginnende creatieve ondernemer, maar ook mogelijkheden bieden voor artiesten: ruimtes waar geproduceerd en gerepeteerd kan worden. Een ontmoetingsplaats voor ondernemer en artiest. Niet alleen voor muzikanten, waar het zogenaamde In C-plan op gericht is wat Kuijsters voor zijn rekening neemt, maar voor bijvoorbeeld ook beeldend kunstenaars en filmmakers. Voor de popmuzikant komt het er op neer dat het een kwestie is van op verschillende deuren kloppen: daar de ontwerper cd-hoes, de volgende deur zit de boeker en weer verderop de websitebouwers, om zaken kort te sluiten, of elkaar te adviseren kunnen verschillende partijen samen gaan zitten.
De gebouwen moeten komen te staan in het gebied tussen 013 en Interpolis, zo laat Harrie Dona, initiatiefnemer van Villa Media (een plaats waar multimediabedrijven samen zijn gehuisvest), op het seminar zien. Dona vindt dat bedrijven een plaats moeten krijgen waar ze zich moeten kunnen profileren, dus een gebouw met uitstraling waar ieder bedrijf herkenbaar is. Desnoods voor ieder een eigen voorgevel. Één van de creatievelingen die geselecteerd is om zich te mogen profileren in het toekomstige Veemarktkwartier is Mundial Productions, bekend van veel concerten en natuurlijk Festival Mundial. Voor Mundial zijn er mooie plannen: een groots restaurant waar wisselende groepen koks uit bijvoorbeeld Afrikaanse landen koken en een eenvoudig hotel voor groepen artiesten die Mundial met grote regelmaat over laat komen uit andere werelddelen voor een concert.
De plannen zijn bijna oneindig. Een kunsthal voor bijvoorbeeld de kunstcollectie van Interpolis, een van de grootste Tilburgse bedrijven die wel houdt van design en kunst en dus ook regelmatig initiatieven op gebied van kunst en cultuur steunt. Wat te denken van de begane grond: een boulevard van bijvoorbeeld boek- en muziekinstrumentwinkels. Ook Scryption, museum voor de letteren, is ingetekend op de bouwtekening. Nog een greep uit de plannen: een dakterras voor klassieke concerten (die zelfs al een naam hebben: ‘Hemelse Concerten’), een ‘pleinkantoor’ waar architecten zich bundelen, een ontmoetingsplein, een kunstuitleen en een filmfoyer: een culturele natte droom, hard op weg naar de werkelijkheid.
Creatieve bedrijvenbundel Veemarktkwartier stap dichterbij
Kunst en cultuursector samen sterk in nieuw Veemarktwalhalla
Nieuwe gebouwen rond 013 en V39 waar ondernemers in kunst, cultuur en design bij elkaar kunnen wonen. Gisteren werden de plannen gepresenteerd van ‘Plan Veemarkt’. Een ideale situatie waar onder andere de popmuzikant kan ‘winkelen’ voor zijn band: van boeker via sitebouwer naar gitaarboer. Ook is er ruimte voor andere kunstdisciplines net als voor een wereldrestaurant, winkels en filmfoyer voor de ‘gewone’ bezoeker.