KRS-One brengt echte hiphop naar uitzinnig 013

Real hiphop is over here!

Jelle M. Kolet, ,

Rauwe, uncut hiphop. Met een volle zaal en veel spontaniteit van KRS-One en andere rappers zorgt dat voor een geslaagde hiphopavond. Dat betekent niet een avondje alleen raps luisteren maar meedeinen op de vibe die gecreëerd wordt. ‘Rap is something you do, hiphop is something you live’ is het motto.

Real hiphop is over here!

KRS-One is onder het grote publiek niet zo bekend en dat kwam de sfeer in een volle Choice ten goede. Iedereen die aanwezig was kwam voor echte, rauwe, uncut hiphop. En dat is wat Mic Check bracht. De onder de fans alom bekende leus, ‘rap is something you do, hiphop is something you live’, is een goede omschrijving van de vibe die bij iedereen in 013 te voelen was. ENGELSE FLOW In het begin was het niet duidelijk of er wel of geen voorprogramma zou zijn. Er stond niets op het kaartje en op de flyers prijkte alleen KRS zijn naam. Maar het voorprogramma dat er staat, mag er wezen. Phi-Life Cypher luidt de naam. Mc’s Life en Si-Philly zijn twee uit Engeland afkomstige rappers. En zoals bij Mic Check gebruikelijk is brengen zij lekkere underground hiphop. Normaal gesproken is het als openingsact erg lastig om het publiek warm te krijgen, maar Phi-Life Cypher had daar geen problemen mee. Vanaf het moment dat de eerste bassen uit de speakers knalden ging koppen op en neer. De kwaliteit van de act leek voor veel mensen als een verrassing te komen en juist dat besef wakkerde het enthousiasme meer aan. Phi-Life Cypher komt met harde volle bassen die aangenaam verlicht worden door samples van trompetten en reggaezang Een beat die echt aanzet tot bewegen dus. Op tekstueel gebied verkeren ze op hetzelfde hoge niveau. Strakke rijms, leuke woordspelingen en flow om U tegen te zeggen. En dat is nog niet alles. Als Si-Philly met freestylen begint, is er geen houden meer aan. Het publiek golft op en neer en de een na de andere strakke line klapt uit de speakers. Ook Life doet een duit in het freestyle-zakje en laat zien waarom Phi-Life Cypher een van de beste underground hiphop is die Engeland te bieden heeft. ENERGIE Op het punt dat iedereen een kleine pauze verwacht vraagt Life of KRS-one samen met hem komt freestylen. Een luid gejuich gaat er op in de zaal. En het gejuich wordt beantwoordt. KRS komt het podium op en begint ook te freestylen. Hij lijkt opgezweept door de energie die er van het publiek uit gaat en wil het podium niet meer af. Phi-Life Cypher verlaat het podium en KRS gaat in één keer door. Dit tot duidelijke ergernis van zijn manager, die paniekerig in de coulissen de boel nog in goede banen probeert te leiden. Maar KRS-One lijkt zoiets te hebben van: ‘hier leeft echte hiphop dat vindt vanzelf de goede weg’. En hij heeft gelijk. De energie die in de zaal hangt is enorm. Iedereen geniet met volle teugen. Er is niemand die nog stil kan zitten en degene die de teksten kennen schreeuwen uit volle borst mee. B-BOYS Tot nog grotere ergernis van de manager haalt KRS een paar B-Boys het podium op. Terwijl hij, samen met back-up Mc Busy Bee zijn show doet, breakdancen de B-Boys er op los. En dan komt het onvermijdelijke. KRS-One wordt niet voor niets The Teacha genoemd. Hij moet mensen dan ook wat bijbrengen. En zoals verwacht is dat wat echte hiphop is. Hiphop is rap, dj’en, breakdancen, beatboxen en graffiti spuiten. Met voorbeelden maakt hij dat maar al te goed duidelijk. Hij begint zelf om het rap gedeelte uit te leggen. Met flarden tekst uit oude nummers vermengt met freestyle doet hij zijn ding. Dan is het de beurt voor de dj om zijn kunsten te vertonen. Razendsnel scratchend, achter zijn rug langs, met zijn neus, omgedraaid. Het is niet gek genoeg of hij doet het. Het publiek gaat helemaal uit zijn dak. Daarna is natuurlijk ook de beurt aan de B-boys, maar die waren al enige tijdje bezig en zijn voor het publiek niet meer zo interessant. Maar de boodschap is duidelijk: hiphop is something you live. Dan is het helaas het einde van de show aangebroken. Het publiek vraagt om meer, de manager zegt nee, maar het publiek wint. KRS komt tot drie keer toe terug het podium op om nog een nummer te doen, maar ook om gewoon lekker te freestylen. Dan is het echt afgelopen. Het publiek wil nog meer, maar hoe geef je een toegift als je geen genoeg kan krijgen. Een ding is duidelijk: real hiphop was over here in 013.