Muzieklab doet al vijf jaar het onmogelijke

Projectinstituut viert haar vijfjarig bestaan

Thijs Janssen, ,

Puristen zijn saai en regels zijn er om te breken. Muzieklab bestaat vijf jaar en viert dat komende vrijdag. Het experimentele productiehuis bij uitstek is de broeiplaats van het andere geluid. Een plaats waar het goede idee hoogtij viert. We spraken met directeur Theo Andriessen: “De winst zit ons in de persoonlijke ontwikkeling van de muzikant.”

Projectinstituut viert haar vijfjarig bestaan

Genreoverstijgend platform, werkplaats voor droomprojecten, vrijplaats, muziekfabriek. Het zijn enkele bewoordingen die de kern van Muzieklab proberen te behelzen. Het productiehuis met een sterke hang naar het experimentele bestaat inmiddels vijf jaar en laat om dit te vieren op 9 december in 013 een keur zien van haar kruisbestuivingen tussen genres en disciplines. Uiteenlopende artiesten als Stuurbaard Bakkebaard, Amplified en Drillem & The Hey Mickey Mouse Motherfuckers brengen er respectievelijk rammelblues, ambient nu-jazz en crossfadingchickrockpunkdance ten gehore. En dan te bedenken dat Muzieklab wars is van hokjesdenken. De bands zagen voornamelijk het levenslicht tijdens het playlab project, tevens het langstlopende project. Hadden we ook zonder Muzieklab naar deze muziek kunnen luisteren? Directeur Theo Andriessen vertelt. ARTISTIEK VRIJSTAAND ”Muzieklab is begonnen als een initiatief van verschillende Brabantse podia, Brabantpop en Stand. Deze vonden dat er op de eerste plaats een nieuw programma voor de verscheidene zalen ontwikkeld moest worden. En daarnaast wilden ze een stichting die jonge muzikanten steunde in hun ontwikkeling. Na de nodige subsidieaanvragen is het Muzieklab hieruit ontsproten. We zijn artistiek vrijstaand. Muzikanten met allerhande achtergronden krijgen bij ons de kans om buiten de gevestigde structuren muziek te maken. We geven ze de tijd en de ruimte om tot nieuwe dingen te komen. De winst zit ons in de persoonlijke ontwikkeling van de muzikant. Zo heb ik bijvoorbeeld een violiste van het conservatorium meegemaakt die erg nerveus voor een optreden was omdat ze nog nooit zonder bladmuziek voor zich had gespeeld. Ze krijgen bij ons de kans om iets nieuws te doen.” DICHTBIJ DE MUZIKANT “Ervoor zorgen dat projecten überhaupt op het podium komen is een andere belangrijke taak van ons. Bij jazz en klassiek is dat een stuk makkelijker omdat daarvoor makkelijker subsidie voor te krijgen is. Poppodia zien liever bands die zalen kunnen vullen omdat ze natuurlijk rond moeten komen. Ik ben heel tevreden over het project van The Original Soundtrack. Het project was een idee van Tom Sikkers, hij wilde een band op een productionele manier opzetten. Dus niet een clubje vrienden dat samen langzaam een bandje vormt, maar direct een show neerzetten met andere professionele muzikanten. En dat is hem gelukt. Het project met Blimey daarentegen is minder goed uit de verf gekomen, het was niet voldoende uitgewerkt. Ik heb over het algemeen het idee dat hoe dichter het project bij de muzikant staat, hoe groter de kans op slagen is. Maar hoe bepaal je of iets geslaagd is of niet? We zijn van plan gestaag door te gaan met waar we nu mee bezig zijn. Dan heb ik het onder andere over het Surround Sound project, de Ringtone Society en Drillem & The Hey Mickey Mouse Motherfuckers. Ook zijn we bezig met nieuwe dingen als muziektheater en we gaan natuurlijk weer aanstormende talenten brengen." ERIC VAN DER WESTEN (E-Quad) ”Muzieklab is een goede partner, het is goed dat die er is. Het is een instantie die veel organiseert en tevens ook functioneert. Omdat ik als muzikant al langer meega ben ik er echter niet afhankelijk van. Maar ik herhaal, het is een goede partner.” TOM SIKKERS (ORIGINAL SOUNDTRACK) ”Muzieklab brengt verschillende muzikanten bij elkaar. Je speelt met mensen waar je anders wel de zin, maar niet de tijd en de ondersteuning voor hebt. Voor mij zijn ze de ingang geweest in een nieuw project.” NICK J. SWARTH (NAPALMSESSIES) ”Muzieklab is een plek voor experimenten. Een plek waar muzikale projecten die op het eerste oog weinig kansrijk lijken tot bloei komen. Ik krijg er de tijd, ...en het geld om onmogelijke projecten mogelijk te maken.” TOM AMERICA ”Muzieklab is een aanzwengelaar. Het maakt processen en zorgt voor chemie, daardoor komen multidisciplinaire projecten tot stand. Andriessen betrekt me daarbij, hij belt op en zegt: ‘goh, zou je niet met die en die willen spelen?’ Vervolgens neemt hij de begeleiding en de voorbereiding op zich.”