T voor techno?

Negen vragen aan Tilburgs toonaangevende DJ

Guido Saladillo, ,

DJ Noes leende ooit zijn platenkoffer aan Jeff Mills uit. Hij stond in 013 met de groten der aarde op het podium. Maar hoe staat het met zijn ambities? "Als ik iets uitbreng, moet het wel erg goed zijn."

Negen vragen aan Tilburgs toonaangevende DJ

Al geruime tijd behoort DJ Noes tot de toonaangevende DJ’s uit Tilburg. Hij heeft voor de groten van de technoscene het publiek opgewarmd. Hoogste tijd om negen vragen te stellen aan een DJ die ooit zijn platenkoffer aan een collega uitleende. Top-DJ Jeff Mills stond ooit in 013 met slechts een cd’tje in zijn binnenzak. 1. Hoe is het klimaat voor een techno DJ in Tilburg? Noes: “Groot nadeel van een stad als Tilburg vind ik de sluitingstijden. Ik denk nog steeds dat die heel negatief werken voor de gehele horeca (in heel Brabant trouwens). Het verbaast me nog steeds dat die nooit zijn aangepast. Want een stad van bijna 170.000 inwoners met cafés/clubs en discotheken die om 04.00 uur gesloten moeten zijn, vind ik nog steeds erg vreemd. Wat de redenen hiervoor ook moeten zijn. Van voordelen kun je niet spreken. Ik denk namelijk dat het vooral op jezelf aankomt, wat wil je in je ‘hobby’ stoppen en welk doel je voor ogen hebt.” 2. Als organisator van Local Clash weet jij als geen ander welke DJ tot nu toe het best bewaarde geheim van Tilburg e.o. is. Wil je dat geheim met ons delen? “Ik vind het altijd moeilijk om van de beste te spreken, daar er in Tilburg en omgeving heel wat DJ’s rondlopen die echt goed zijn. Als je me naar het best bewaarde geheim van Tilburg vraagt, dan moet ik in meervoud spreken: Roger Stock, Jar, Patrick SL en Dwin zijn enorm sterke DJ’s. De vraag waarom wordt automatisch beantwoord als je ze hoort draaien.” 3. Toen de Transistoravonden op volle toeren liepen in 013 heb jij met de beste DJ's van deze planeet kunnen draaien of ze tenminste een keer gesproken. Wie viel jou enorm tegen en wie is een gave peer? Ben jij zelf ooit benaderd door UDC of ID&T? “Ik heb inderdaad het voorrecht gehad om met deze mensen te mogen werken en ben daar ook erg blij om. Weliswaar heb ik niet met allemaal gesproken want velen komen kort voor het optreden binnen, draaien en gaan weer weg. Echt aardig vond ik onder anderen The Youngsters, Ken Ishii, Mark Broom, Percy X, Phil Kieran, het duo Technasia en Joris Voorn (zaterdag 30 oktober weer te gast op Transistor XS, een avond die Noes organiseert.)” “Ik ben nooit door UDC of ID&T benaderd. Dat komt omdat het op Transistor niet enkel om mij gaat, ik ben natuurlijk wel de resident en open de avond maar dit houdt voornamelijk in: het opwarmen van het publiek voor de gasten. Ik probeer dat natuurlijk altijd wel zo goed mogelijk te doen en hou dan ook altijd rekening met wie er na mij staat, maar ik denk niet dat dit grote organisaties motiveert om mij te benaderen. Zij worden sowieso overspoeld met demo’s van mensen uit het hele land. Dus keuze genoeg.” 4. Jij bent thuis zowel in 'pounding techno' als progressive house en ook op een hiphopparty kan je zo aan de slag. Misschien zelfs ook op een gothic EBM feest. Hoe belangrijk is het voor een goede DJ om je grenzen te verleggen? “Ik vond het wel altijd erg belangrijk om mijn grenzen als mixer te verleggen, omdat ik een brede smaak heb. Ik kan vele muziekstijlen waarderen. Niet alleen dance. Op een gegeven moment merkte ik wel dat ik die grenzen steeds verder ging leggen en meer club en progressive ging draaien. Maar mijn hart ligt bij techno. Nog steeds. Ik draaide eind vorig jaar op een illegaal nieuwjaarsfeestje van WirWar (underground teknocollectief uit Tilburg). Ik deed die nacht ruim acht uur lang mijn ding en kreeg hét ‘technogevoel’ weer helemaal terug. En heb me dus ook voorgenomen om dit ook te blijven doen en andere muziekstromingen te laten voor wat ze zijn.” 5. Is een DJ als goede muziekanalist automatisch ook muzikant? Wanneer mogen we de eerste NOES 12inch verwachten? “Ik denk niet dat daar een criterium aan moet hangen van wanneer wel of niet. Als het gevoel je bekruipt dat je eigen muziek wilt en kunt maken dan moet je dat gewoon doen. Ik wil dat zeker wel en ik ben daar al geruime tijd mee bezig maar moet erbij vertellen dat ik een grote perfectionist ben. Dat is best irritant. Het moet dus enorm goed zijn voordat ik iets uitbreng. Daarnaast heb ik het ook erg druk. Ik organiseer naast mijn werk de Local Clash, TransistorXS, Ureka en inmiddels ook een klein beetje City Sounds avonden en daar sluipt stiekem aan toch wat tijd in. Ik kan wel verklappen dat ik bezig ben met een voor mij nieuwe uitdaging. Een live-optreden. Het lijkt me helemaal ‘kicken’ om mensen uit hun dak te zien gaan op onze muziek, een mix van funk, tribal en wat hardere techno. Later dit jaar meer hierover…” 6. Wat vind je van de DJ-opleiding aan een Rockacademie? “Om heel eerlijk te zijn, wist ik nog niet echt dat er ook een DJ-opleiding bestond aan de Rockacademie, die ik overigens een beregoeie instelling vind. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Het leren over achterliggende aspecten als marketing en financiën kan wel erg positief werken. Muziekdraaien kun je echter niet leren. Daar moet je gevoel voor hebben.” 7. Hoe zakelijk moet een goede DJ zijn? Hoe belangrijk is het financiële aspect eigenlijk? “Natuurlijk moet een goede DJ zakelijk zijn. Er gaan enorme bedragen in danceland om. Meestal regelen boekingskantoren die zakelijke kant waardoor de DJ zich enkel op zijn muziek kan richten. Het is wel een perfecte combinatie. Ik heb er tot op heden voor gekozen om alles in eigen beheer te doen. Ik hou me dus bezig met de financiën maar het is voor mij niet het belangrijkste. Plezier hebben vind ik nog steeds belangrijker. Ik kies voor wat ik leuk vind en beslis dan of ik het doe of niet. Geld speelt daarbij een secundaire rol.” 8. Heb je als organisator van verschillende feesten nooit overwogen om zelf een boekingskantoor te starten of je diensten aan derden aan te bieden? “Eigenlijk niet nee, de gedachte is me wel eens binnen geschoten maar dit zou betekenen dat ik me minder op het DJ’en kan richten en me meer met andere zaken bezig moet gaan houden en dat is iets wat ik nog niet wil. Misschien iets voor de toekomst. Wie zal het zeggen…” 9. Stoort het je niet dat dancemuziek in de serieuze pers nog steeds relatief genegeerd wordt? “Nee, dat is een kwestie van tijd en op een gegeven moment zal dance ‘echt’ geaccepteerd zijn. Zeker door die serieuze pers. Je ziet dat DJ’s stadions vullen en het is bovendien een ‘belangrijk exportproduct’. Dat meldt zelfs ‘de politiek’, dus maak je borst maar nat…”