"The Motion is een retestrak collectief dat weet hoe je sfeer kan maken in overwegend keiharde songs /Tilburg is een topband in de dop rijker/ …want uit dit bandje kan nog veel meer moois vloeien.”
Dit zijn zomaar wat grepen uit recensies van de eerste demo-cd van The Motion, dé nieuwe band in emorock land. Zanger/gitarist Dennis, drummer Rutger, gitarist Bralt en bassist David hebben in 2002 de band opgericht. De muzikanten zijn afkomstig uit heel Noord-Brabant, waarvan een uit Tilburg. Tijd voor 3voor12/Tilburg om de bandleden van The Motion naar hun beweegredenen te vragen. Alleen David kon daarbij niet aanwezig zijn.
Jullie namen jullie veelgeprezen eerste demo op in een studio in Hamburg. Waarom daar?
Bralt: “Omdat de band Razor Crusade daar zijn demo opgenomen heeft. We vonden het geluid daarvan erg goed, veel frisser dan alles wat we ooit gehoord hebben. Het was vooral ook een erg nieuw geluid en dat konden wij als beginnende band zeker gebruiken.”
Dennis: “En wat ook belangrijk was dat een bandlid van Razor Crusade wel met ons wilde werken in die studio.”
Rutger: “Hij wist natuurlijk veel meer dan wij en had veel ideeën, wat erg fijn werken was. We werden door de producers verder heel vrij gelaten in onze manier van werken in de studio. Ze gaven ons alleen tips als het nodig was en daar hebben we veel van geleerd.”
EMOTIONEEL
Recensies omschrijven jullie muziek vaak als emo en vergelijkingen met The Deftones en Cave In zijn al gemaakt. Zijn jullie het daar mee eens?
Dennis: “De drie nummers op onze demo waren ook de eerste nummers die we hebben geschreven en opgenomen. In die periode zaten we in een vast straatje en maakten muziek in de stijl van The Deftones, dus de vergelijking klopt wel.”
“En wat de emo betreft, dat kan zoveel betekenen. Het is een benaming voor veel verschillende muziekstijlen. In wezen past het wel bij ons, omdat we veel verschillende stijlen gebruiken. We zijn toch vooral onszelf, doen ons eigen ding en zijn niet onder één label te plaatsen. Maar ach, als ze het emo noemen, dan is dat wel handig voor mensen die nog nooit van ons gehoord hebben en zich afvragen of ze naar een concert van ons moeten gaan. Dan weten ze een beetje in welke richting ze het moeten zoeken.”
En dan krijg je na het uitbrengen van je eerste drie nummers die spetterende recensies. Geschrokken?
Bralt: “Nou, die kwamen best onverwacht ja! Je bent altijd zenuwachtig als je iets opstuurt voor een recensie en je denkt, nah, het zal wel.”
Rutger: “De eerste recensie die we binnen kregen was van het internetmagazine Rockmusik. Dat was gelijk een hele positieve, echt meteen van ‘wie wil deze band tekenen?’ Daar schrik je van! En de recensie in Oor viel me ook honderd procent mee. Het is een kritisch blad en daarom had ik iets negatiefs verwacht, maar dat viel reuze mee.”
DRUK
En nu zit natuurlijk iedereen te springen om een cd, hebben jullie al last van de druk?
Dennis: “We willen natuurlijk een zo goed mogelijk product afleveren. Als ik de nieuwe nummers vergelijk met de eerste drie, heb ik het gevoel dat we ons nu veel breder hebben ontwikkeld.”
Bralt: “We hebben meer ervaring in het schrijven van nummers. Ik merk dat het steeds makkelijker wordt om een nummer te schrijven en dat we nu onze muziek veel beter over kunnen brengen.”
Dus we moeten iets heel anders verwachten?
Bralt: “Onze sound blijft denk ik hetzelfde, maar er zullen wel heel andere nummers te horen zijn. We zijn nu breder bezig.“
Dennis: “Maar de songs zijn niet zo anders dat ze niet meer bij elkaar passen. Denk gewoon aan verschillen in tempo. Onze eerste drie nummers zijn heel slepend en nu hebben we meer up-tempomateriaal geschreven.”
Tot slot, wanneer kunnen we nieuw materiaal verwachten?
Bralt: “We hebben nog geen concrete plannen, maar we gaan zeker weten weer naar Hamburg. Als het aan ons ligt zo snel mogelijk, maar het ligt er ook aan of een platenmaatschappij interesse toont. We kunnen het natuurlijk niet allemaal zelf betalen!”
The Motion wil terug naar Hamburg
Ontwikkeling in snel tempo
De eerste demo nam The Motion in Hamburg op met Razor Crusade als producer. Zelfs de azijnpissers van OOR waren positief over het resultaat. Inmiddels zegt de band al weer veel verder te zijn in de ontwikkeling en spreken de bandleden van een stijlverandering. Is dit muzikale zelfmoord na zo'n lovend ontvangen debuut of is hier werkelijk sprake van een nieuwe sensatie?