De sfeer en warmte van Majestic Scene De sfeer en warmte van Majestic Scene

Platencontract door Vincent Koremans

, Leon Weterings,

De sfeer en warmte van Majestic Scene

Platencontract door Vincent Koremans

Leon Weterings, ,

Volgens Joop van der Kuip van Majestic Scene is 'Soulcorruption' de beste cd die de band ooit gemaakt heeft. Aan goede recensies heeft het deze dinosaurussen van de Tilburgse rock echter nooit ontbroken. Ook aan hulp van collega's niet. Zo hielp ex-Travolta Vincent Koremans ze aan een platencontract. Wordt het na vijftien jaar niet eens tijd voor een doorbraak?

Platencontract door Vincent Koremans

De Tilburgse band Majestic Scene bracht begin november een nieuwe cd uit, getiteld Soulcorruption. De vijf muzikanten van deze band doen al jaren waar ze goed in zijn: het maken van eigenwijze, dwarse rockmuziek. Zanger en saxofonist Joop van der Kuip is zeer tevreden over de nieuwe plaat. “Het is de beste cd die we ooit gemaakt hebben.” De nummers van de cd verschenen in 2003 al op groen vinyl via het Berlijnse label Nasoni Records. Maar op de cd-versie hebben de fans dus wat langer moeten wachten. Het is volgens Van der Kuip geen optie geweest om het materiaal in eigen beheer op cd uit te brengen. “Dat wilden we niet. Het is financieel natuurlijk veel aantrekkelijker om je nummers via een platenmaatschappij uit te brengen en de publiciteit is bij hen ook veel beter geregeld. We hadden er geen zin in om dat allemaal zelf te gaan doen. Uiteindelijk zijn we bij My first Sonny Weismuller beland.” Van der Kuip schiet in de lach. “Ook een beetje dankzij Vincent Koremans (ex-gitarist Travoltas, red.) Hij adviseerde ons om zeker een demo richting dit label te sturen. Hij zal vast wel een goed woordje voor ons hebben gedaan.” Majestic Scene staat bekend om de grote variatie in het repertoire, maar de band vindt niet dat het repertoire een samenraapsel van stijlen is. “Dat kregen we in het verleden wel eens te horen van juryleden als we aan een wedstrijd mee deden. Maar we vinden die verschillende stijlen binnen onze muziek juist ons sterk punt. We verwerken onze brede muzieksmaak in de muziek. Maar de kern van onze muziek blijft altijd de sfeer en de warmte van Majestic Scene hebben.” De band heeft zelfs een eigen term voor hun muziek bedacht, ‘Europeana’. Van der Kuip: “We zijn beïnvloed door de muziek uit de jaren zestig en zeventig, de rock, blues en soul. Maar ook door hedendaagse muziek. Veel van onze invloeden komen uit Amerika, alleen gooien wij er een Europees sausje overheen. ‘Americana’ verandert dan in Europeana.” De band is al vijftien jaar bezig, maar met een doorbraak naar het grote publiek is ze totaal niet bezig. “Onze muziek zal nooit de grote massa aanspreken. We hebben een trouwe schare fans, die overigens steeds groter wordt. We hebben in de loop der jaren wel geleerd om door te zetten, dat moet ook wel als je zo lang bestaat. Maar zolang we er plezier in hebben, gaan we door”, vertelt Van der Kuip. Je zou denken dat de inspiratie voor het maken van muziek in al die jaren minder wordt, maar niks is minder waar, volgens Van der Kuip. “We hebben tegenwoordig allemaal een bepaalde rust in ons privé-leven. Er vloeit meer uit onze pen dan voorheen, toen we bij wijze van spreken de hele dag met onze luie kont op de bank hingen. Ook de manier waarop we de nummers muzikaal invullen is in de loop der jaren veranderd. We gaan steeds vaker helemaal terug naar de basis. Vroeger bestond onze muziek uit meerdere lagen, dat gaan we steeds minder doen.” Door de grote ijver van Majestic Scene is het volgens Van der Kuip nu al mogelijk om weer een nieuwe cd met nummers te vullen. “Maar daar wachten we mee tot halverwege volgend jaar. We gaan deze cd eerst flink promoten door te proberen om zoveel mogelijk te spelen. We zitten tegenwoordig bij een prima boekingskantoor, Bidi Bookings, dat het allemaal beter aanpakt dan dat wij zelf een paar jaar geleden deden. We houden geen officiële cd-presentatie. Ik denk dat we wel iets speciaals gaan doen als we in december in 013 spelen. Dan kunnen de fans dat een beetje zien als de eigenlijke presentatie van ons nieuwe product.

nu op 3voor12