Linked doet het anders

Jos van de Gruiter, ,

Toeval? Op weg naar het Tilburgse café Little Devil passeert ons een groep gemaskerde carnavalsvierders. Terwijl het zuiden van Nederland in de ban is van deze jaarlijkse maskerade, heeft de breakbeatformatie Linked net de cd 'Mask behaving' voltooid. De presentatie is op zaterdag 28 februari in 013, het weekend na carnaval als de Brabanders hun maskers weer afgezet hebben. Voorafgaand aan dit optreden heeft Het Tilburgs Popblad een gesprek met Thijs Lodewijk (gearjay) en Geert van Hoesel (vocalist). Drummer Dave van den Dries is wegens ziekte afwezig. De journalist bestelt wat drankjes aan de bar van Little Devil en laat zijn blik vallen op de afbeeldingen van duivelsmaskers aan de wand. "Je hebt eigenlijk nog niets gevraagd over de titel van de cd', spoort Geert hem aan als de glazen op tafel staan. "De titel is een woordspeling met massa en masker. Tijdens optredens heb ik een zelf een masker op. Voor de massa gaat het alleen maar om de buitenkant. Kijk maar naar Idols, het publiek kiest de deelnemers vooral om hun uiterlijk. Je kunt het ook positief benaderen. Een band als The Gorilla's scoort hits terwijl niemand weet hoe ze eruit zien. Linked is een VOF geworden. Het is ironisch commentaar op deze tijd, waarin muziek als een product wordt gezien." "De hoes toont een ballerina, het symbool van schoonheid en gratie, maar van binnen zit er ook een geraamte." De schoonheid die de dood reeds in zich draagt, het is een universeel thema. "Mijn teksten gaan verder over de zaken waar ik zelf tegenaan loop", vervolgt Geert: "problemen op psychisch vlak, verwachtingen van de maatschappij, vervreemding in een stad waarin je de buren niet eens kent. Maar een nummer als 'Wonderland' zegt dat een mooie wereld ook ineens mogelijk is." LITTLE HELP FROM FRIENDS Linked heeft de cd 'Mask behaving' in eigen beheer opgenomen. Voor de distributie hebben ze een deal met Sonic Rendezvous. Jasper Bax van Boombax Bookings gaat voor optredens zorgen. In totaal is de band een half jaar bezig geweest met de cd. "Het heeft ons in totaal zo'n € 5000,- gekost", overdenkt Thijs. "Maar als we alles volledig hadden moeten betalen, waren we minstens €25.000,- tot € 30.000,- kwijt geweest." Hoe hebben jullie dan zoveel geld kunnen besparen? Thijs: "Als sessiemuzikant heb ik veel Nederlandse muzikanten en producers etc. leren kennen. Een vriend van mij heeft een studio waar we tegen een vast budget konden opnemen. Onze producer is Jeroen van Iterson. Die schrijft stukjes voor Music Maker. In zijn columns heeft hij het productieproces van onze cd beschreven. Jeroen heeft ook liveproducties voor Kane en K-otic gedaan. De mix was in handen van Reyn Ouwehand, die de single 'Dreamer' van Dinand heeft gemixt. Voor de mastering hebben we Barney Broomer benaderd, daar is ook de single van Tiësto gedaan. Als we al die mensen gewoon moesten betalen, was dat veel te duur geweest." Geert: "Jeroen kwam met allerlei ideeën. Zo heb ik aan de snelweg gezeten met een megafoon om daar de zang op te nemen. Veel automobilisten dachten dat ik met een snelheidscontrole bezig was en minderden vaart." NAME DROPPING? Wat vindt de band eigenlijk van de vergelijkingen met The Prodigy? Thijs: "Eigenlijk denk ik dat we een volkomen uniek geluid hebben en op niemand lijken. Maar de meeste bandjes zeggen al dat ze 'niet in een hokje te plaatsen zijn'. Dat klinkt zo verwaand, dus als mensen vragen waar we op lijken…" Geert: "Dan is The Prodigy de meest logische vergelijking of Senser en Junkie-XL. Zelf noemen we onze muziek aggressive beats." Thijs: "We gaan hard werken om het vette geluid van de cd ook op het podium neer te zetten. Nu al hebben we een complete studio op het podium staan. Eigenlijk ben ik bassist, maar live sta ik achter de apparatuur. Ook de triggers van Dave's drums komen binnen op mijn mengpaneel. Ik heb wel alle baspartijen ingespeeld en die staan nu als audio op mijn Apple laptop. Die basgeluiden gaan wel naar een aparte basversterker." DAT IS PAS HET BEGIN… Veel bands werken helemaal naar de release van een cd toe en vergeten dan dat je hem ook moet slijten. Hebben jullie promotieplannen? Geert: "Er ligt al een pak beschreven enveloppen klaar om de cd's weg te sturen. Ik ben om vijf uur 's nachts door de politie in Tilburg opgepakt wegens posters plakken voor de cd-presentatie. Het voordeel van een echte cd met distributiedeal en streepjescode is dat OOR nu ook aandacht aan ons kan besteden. Demo's nemen ze daar niet serieus. Recensies kunnen we gebruiken voor onze biografie. Als we zelf iets over onze muziek zeggen, komt dat lang niet zo overtuigend over als wanneer bladen dat doen." Thijs: "Deze cd is niet het eindstation. We hopen op een platenmaatschappij die in ons wil investeren. Alleen zo kunnen we het niveau van 'Mask behaving' overtreffen. Ik heb het gevoel dat het nu zou kunnen beginnen." Cd-presentatie op 28 februari in de kleine zaal van 013, met: Geluiderikken, Frame, VJ Kollectief Kijkbuiskinderen en Linked