2nd Place Driver gaat voor de top

potentiële elektro-rock slaat zijn slag

Bas Verbeek, ,

2nd Place Driver is druk bezig met lof aan het oogsten met hun elektro-rock. De band wordt vergeleken met Bowie en doet mee aan een Tilburgse trend om elektro met rock te mixen. Een gesprek met gitarist Bart Dietvorst over de start van een succesverhaal.

potentiële elektro-rock slaat zijn slag

Elektro-rock. De term waarmee steeds vaker gesmeten wordt in de omgeving van Tilburg. Want rocken terwijl er elektronische geluiden door de muziek klinken, doen onder andere ook de Tilburgers Skeem, Chillburn en A#1. Sinds 2002 is er 2nd Place Driver: pakkende stevige rocknummers met synthy elektro en samples. In 2002 speelt gitarist van de band Bart Dietvorst nog in Wealthy Beggar, een rockband die druk bezig is met een succesverhaal te schrijven. Maar wanneer zijn eigen bezigheden samen met zanger/gitarist Rias Baarda steeds serieuzer worden, stopt hij daarmee en stort zich op 2nd Place Driver. Bart: "Ik wilde mijn eigen ding doen. Uiteindelijk werden beide bands drukke bezigheden, dus wilde ik één ding goed doen." En gezien de reacties op de eerste demo, opgenomen door Bart en Rias, is dat gelukt. "Het ging boven verwachting goed." Charisma Het duo kent elkaar van het Rotterdamse conservatorium. Na de demo wordt de band compleet gemaakt met bassist Ron Claassen en Bart van de Put. Een set muzikanten van wie Rias in de media wordt beoordeeld als de voorman met 'aangeboren charisma'. "Rias had niet veel ervaring als zanger/gitarist en moest in die rol groeien, dat heeft hij onwijs goed gedaan." Elektro Waar zit dat succes van deze band 'm in? Bart slaat het receptenboek van de band open. "We maken elektro rock. Dat kunnen rockende nummers zijn, ballads; het kan alle kanten uit. Op zijn minst is het iets met elektro en rock. Het liedje staat centraal: niet te lang, compact en niet te vaag. We hebben zeker wel een commerciële instelling; muziek voor een groot publiek, pakkend en het moet op de radio gedraaid kunnen worden." Dat laatste is dan ook al veelvuldig gebeurd. Zo hadden ze al twee livesessies op Radio 3FM. Bowie Na die media-aandacht komen dan ook de vergelijkingen. David Bowie is een veelgenoemde. "Rias is daaraan de schuldige vanwege zijn stem, hij kan laag zingen en heeft een groot bereik. Bowie heeft dat ook." De vergelijkingen met jaren 80 bands als Depeche Mode en Duran Duran komen door de synthgeluiden. "Zo'n soort synth gebruik ik ook om het geluid voller te maken. Ik vind die genoemde bands dan ook erg gaaf." Bart is er wel erg van bewust dat ze origineel moeten zijn. "Je hebt al genoeg van die gitaarbandjes." Met zo'n vijf optredens per maand zou je denken dat 2nd Place Driver een echte liveband is. "Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het is leuk om op het podium uit je dak te gaan, maar het voorafgaande creatieve proces is ook leuk." Het uit je dak gaan is in ieder geval goed bevallen bij het publiek, ze wonnen wat bandwedstrijden zoals op de festivals Breda Barst en Kaaipop. "Het was niet onze insteek om die wedstrijden te winnen, maar het was wel te gek en zo hebben we van het prijzengeld spullen kunnen kopen die we anders niet hadden kunnen betalen." Heroes Onlangs verscheen de nieuwe demo Leave. In met kleur gesierde tekstblokken verschenen er lovende recensies in Oor en LiveXS, in laatstgenoemde tevens uitgeroepen tot 'Local Hero'. De nummers zijn volgens dezelfde formule als de eerste demo, dus wederom typisch 2nd Place Driver. "Het grootste verschil is dat ook Bart (drummer) en Ron (bas) hebben ingespeeld voor demo. We zijn nummers blijven schrijven in de loop van de tijd, dit is daar een selectie van." Bij het schrijven van de nummers wordt niet echt voor een richting gekozen, maar worden ideeën uitgewerkt. "En die ideeën kunnen alle kanten uit, het is niet zo dat het bijvoorbeeld per se een rustig nummer moet worden." De productie is net als op de eerste demo gewoon heel lekker om aan te horen. Als Bart naar zijn studio gevraagd wordt wijst hij naar zijn computer. "Tegenwoordig kan je met de computer heel ver komen. Belangrijk is je creativiteit en dat je goed kunt luisteren." Label De bedoeling is dat er aan het eind van dit jaar een album of EP verschijnt. Er zal geselecteerd worden uit de nummers van de demo's, die dan ook opnieuw worden opgenomen met wellicht nieuwe nummers. Want tevredenheid over oude demo's is niet erg gebruikelijk bij perfectionistische muzikanten. "Rias is nu tien keer beter en zo zijn er nog wat technische dingen die ik graag anders zie." Of het werk dan op een label uitkomt is nog onduidelijk. "We hebben wel wat contacten, maar eigen beheer heeft ook zo zijn voordelen." De band zal niet banden aangaan met de eerste, beste platenboer. "Een label moet wel interessant zijn voor ons. Maar hoe dan ook, de plaat komt er sowieso." MP3-project Voor die tijd moeten we het doen met de eerste twee demo's, maar daar krijg je sinds kort wel iets bij: de Evolution=Revolution mp3-cd. Een initiatief van Bart en Chillburn-gitarist Jeps, die op het idee kwamen door een soortgelijk project van Van Katoen. Hij heeft bands bij elkaar geschaard die op een of andere manier geassocieerd kunnen worden met elektro-rock. En dat wordt vrij breed opgevat, want naast duidelijke elektrorockers Skeem, Linked en Chillburn doet ook een band als Sofa mee, die slechts wat samples heeft in hun rustige popmuziek. De Evolution=Revolution-cd is bijgesloten bij de cd's van de deelnemende bands en bevat van iedere band twee mp3's. Serious Moonlight? Als afgestudeerde op het Rotterdams conservatorium is het Bart's bedoeling om rond te komen in de wereld van de popmuziek. Zo heeft hij zijn eigen boekingsbureau Moonlight Drive, dat hij samen runt met Boris Walet. Behalve zijn eigen band wordt er ook geboekt en/of gemanaged voor Sofa, Wallrus en Combo Moderna. Aangezien de vele optredens van zijn eigen band, een geschikte bezigheid. "Ik zit er altijd bovenop: mailen en bellen voor je optredens. Veel bands zijn lui: ze sturen een demo op en daar blijft het bij." Naast het boeken geeft hij ook nog wat gitaarles en workshops op de muziekschool. Al met al dus een boterham in de popmuziek. Maar de bezigheden zouden best opzij mogen voor een doorbraak met de band. "We nemen de band heel serieus, zo evalueren we na ieder optreden. De gedachte is dat je ervoor moet werken. Die spirit ontbreekt bij veel bands. Ook als je veel optreedt; wij blijven tussendoor repeteren. We gaan voor de top."