Tilburgs poppodium 013 verfrist imago met nieuw vormgegeven website

Programmering communicatie blijft nummer een bij podium websites

Websites van poppodia dienen in de eerste plaats om het programma te communiceren, of is er meer? Bij het Tilburgse 013 telt ook mee dat via de nieuwe site hun diversiteit wordt benadrukt. “We hebben bij 013 het imago van de zwaardere muziekstijlen, maar dat zijn we allang niet meer”, stelt hoofd publiciteit Marlies Timmermans. Een zwart Marsmannetje moet daar verandering in brengen.

Programmering communicatie blijft nummer een bij podium websites

“Ik ben een Tilburger” zegt het Marsmannetje. Bij nadere bestudering van zijn pretoogjes blijkt het ventje het nieuwe logo van het Tilburgse poppodium 013 te zijn. “We hebben bij 013 het imago van de zwaardere muziekstijlen, maar dat zijn we allang niet meer”, stelt hoofd publiciteit Marlies Timmermans. “We hebben een zwart gebouw, daarom is het poppetje zwart, maar de rest van het programma is in een frisse kleurige context op de website gezet. De verschillende kleuren geven de breedheid van het programma weer.” In samenwerking met ontwerpburo Lava is de gehele communicatie van 013 onder de schop genomen. Zelfs over het lettertype, de Gotham, is nagedacht. Timmermans: “Het is een echte popletter, niet te zakelijk.” De site biedt verder een forum en tracks van binnenkort optredende acts en wil later ook dagboeken brengen. In totaal spenderen er zes man een goed deel van hun tijd aan de site. Dat de nieuwe site nogal geruisloos en regionaal gepresenteerd is, heeft ermee te maken dat uit onderzoek bleek dat het gros van de 013-bezoekers uit Tilburg of Noord-Brabant komt. Daarom is er voor gekozen alleen op Lowlands en rond Tilburg billboards op te hangen, en strips te plaatsen in de Lowlands dagkrant The Daily Paradise. Heeft 013 zijn masterplan om zich koste wat het kost als derde poppodium te afficheren laten varen? “Het hangt af per activiteit. Alleen als een act op 013 speelt en niet in de rest van het land, zullen we een corporate communicatieplan opstellen”, aldus Timmermans. “We programmeren meer dan 700 onderdelen per jaar, en daarom zijn we er bij gebaat om zoveel mogelijk data in een oogopslag te presenteren”, weet Luc Deleau, hoofd publiciteit van Paradiso over hun site. “Het liefst hadden we de hele maand gepresenteerd op een scherm, maar dat lukt niet en daarom is de agenda van de komende twee weken nu het compromis.” De site biedt als je koptelefoontjes klikt ook muziek en is in de huiskleur oranje. Desondanks stelt Deleau: “We wilden een rustige transparante site, die niet te schreeuwerig is”. Een forum is na een proef afgeschaft: “Dat werkte niet, want we kregen alleen vragen over de programmering”. Net als Paradiso maakt ook de Melkweg gebruik van navigatiebuttons in het Engels, zodat ook de buitenlandse bezoeker weet wat er speelt. “Het belangrijkste is goede en duidelijke programma informatie”, weet Jon Heemsbergen, hoofd publiciteit van de Melkweg. “De meeste mensen komen daarvoor.” Heemsbergen is op het moment bezig met het plan voor een nieuwe site, die rond de jaarwisseling af moet zijn. Multimediale onderdelen zoals gratis toegankelijke webstreaming in samenwerking met Fab Channel worden overwogen. Een ander punt is de Melkweg nog beter neer te zetten als multidisciplinair kunstcentrum. Heemsbergen:“We willen ook dat de afzondelijke programma onderdelen waar de popliefhebber anders niet mee geconfronteerd wordt, nog meer bekendheid krijgen.”