De echte hiphop- en urbanliefhebber heeft moeite met de programmering. Want op het moment dat de talentvolle producer SirOJ in Perron staat, is - GMB- terug van weggeweest- te bewonderen in Bird en als supertalent Coely haar gouden strot opentrekt in BAR, doet Mr Probz hetzelfde in Bird. Dus dat wordt keuzes maken en vooral veel heen en weer rennen.
Sevdaliza is in elk geval de vrouw waarbij elke Buma Beats bezoeker begint. Als deze Rotterdamse MC haar eerste klanken uitstoot, is de kleine zaal in BAR al helemaal gevuld. Dat is ook niet gek na een bomvolle releaseparty van haar eerste EP in Bird en daarna een verrassende switch naar de Engelstalige muziek op zweverige basklanken. Omdat Sevdaliza blijft verrassen blijft het publiek komen, benieuwd naar wat ze nu weer in petto heeft. Dat zijn al uitgebrachte tracks zoals 'Lion' en 'Race Against The Machine' en aantal nieuwe tracks: allemaal Engelstalig. Gelukkig ligt dat haar goed. Op dromerige, maar ook harde trappy, producties brengt ze haar teksten op geheimzinnige wijze naar buiten. Hierdoor kan ze verlegen overkomen, maar blijf je ook nieuwsgierig naar meer. Het geluid laat het in BAR helaas regelmatig afweten, maar toch heeft Sevdaliza haar nieuwe sound goed neer kunnen zetten en daarmee laten zien dat ze niet bang is om anders te zijn - en te blijven.
De zaal loopt leeg, en in Bird wordt duidelijk waar het publiek heen is: GMB. Gerry Mendes, zoals hij nu voornamelijk bekend staat, zit al lang in de Rotterdamse muziekscene, maar blijft zichzelf vernieuwen. Daardoor trekt hij nog steeds volle zalen. Hij is misschien bekend om zijn muzikantenprijs tijdens de finale van de Grote Prijs van Nederland 2006, maar zijn carrière hield daar niet op. Hij bracht vervolgens zijn debuutalbum 'This is not an album… this is a phase' uit, stond hij op North Sea Jazz en deelde het podium met artiesten als Winne, Kyteman en Pete Philly & Perquisite.In 2011kwam zijn tweede plaat uit waarvan de single 'Mr Entity' het goed deed. En ook in Bird bewijst hij dat hij niet alleen een echte rasmuzikant is, maar ook nog eens een tijdloze. Hij rapt, zingt, beatboxt, speelt hiermee met zijn opnamerecorder en pakt er als afsluiting ook nog eens zijn dwarsfluit bij. En toch zorgt deze Kaapverdische Rotterdammer dat het nog steeds 'soulful raw hip hop' blijft. Dat kan alleen Gery Mendes.
Dan is het snel naar BAR, want daar staat een Antwerpse met Congolese roots geprogrammeerd. Bij het zien van Coely zou je het niet denken, maar zodra ze haar gouden strot opentrekt om haar optreden in te luiden met Alicia Keys, geloof je meteen dat ze the next Lauren Hill genoemd wordt. De zaal is muisstil en schrikt zich rot als de negentienjarige na deze mooie ballad opeens begint te rappen - en nog goed ook. Het hoge yeah - gehalte staat in schril contrast met de mooie stem waarmee ze het publiek bij aanvang om haar vinger wond, maar dat wekt ook nieuwsgierigheid op: want Coely zit blijkbaar vol verrassingen. Helaas kan ze het geringe publiek dat er staat niet helemaal laten zien wat voor verrassingen ze nog meer heeft, want een deel vertrekt snel uit BAR om toch bij de headliner van de avond te kunnen zijn: Mr Probz.
Het is het eerste optreden in Rotterdam voor deze producer die ook nog fantastisch schijnt te kunnen rappen en zingen. Dat is te merken aan de zaal die propvol staat met fans - benieuwd naar wat dit supertalent te bieden heeft. Dennis, zoals hij echt heet, begint goed met een fantastische mix tussen mooie gevoelige liedjes waardoor hij grote bekendheid heeft gekregen en raps waardoor hij nog steeds groot respect krijgt van de Nederlandse hiphopliefhebber. Maar net als hij zijn beste lines heeft gerapt, zijn mooiste songs heeft laten horen en ook nog heeft laten zien dat hij wat kan op een gitaar, vergeet hij zijn tekst. Voor een beginnende rapper zou dat niet erg zijn, maar voor Mr Probz, die na hits als 'Meisje luister', 'Sukkel voor de liefde' en 'Waves' absoluut niet meer in de categorie beginners valt, kan dit imagoschade betekenen. Gelukkig heeft het publiek van Buma Beats deze Zoetermeerse artiest zo hoog in het vaandel staan dat dit geaccepteerd wordt. Zijn innemende persoonlijkheid zorgt ervoor dat het publiek dit bij het eindapplaus weer vergeten is.
Buma Beats heeft Rotterdam getrakteerd op nieuw talent, artiesten die we niet mogen vergeten en grote gevestigde namen. Helaas zorgde de programmering ervoor dat je soms moest kiezen tussen die drie, maar toch was het een traktatie om niet snel te vergeten.