WORM draait al een paar weken warm in het nieuwe gebouw aan de Witte de Withstraat, maar aanstaande vrijdag 27 oktober is het D-day en opent WORM officieel de deuren.
Precies een week voor de opening werd de pers door het nieuwe gebouw geleid zodat er bericht kan worden over het uiterlijk en opzet van het gebouw en de achterliggende filosofie.
Het is bij binnenkomst meteen duidelijk dat er uitgebreid is nagedacht over de inrichting van het voormalige fotomuseum. Over de eisen die aan een poppodium annex cultuurfabriek worden gesteld en hoe het gebouw zou prettig, duurzaam, maar ook zo goedkoop mogelijk ingericht kon worden. WORM geeft een voorbeeld aan toekomstige poppodia dat navolging verdient.
Natuurlijk zijn na het succes van de inrichting van het vorige pand van WORM in Delfshaven de 2012 architecten weer gevraagd om WORM met gebruik van scrapmateriaal vorm te geven. Bureau Atelier van Lieshout werd er deze keer ook bij betrokken zodat de klus, die deze keer echt een enorme omvang had, op tijd, met smaak en een goede afstemming geklaard kon worden.
Die missie is meer dan geslaagd. Het nieuwe WORM heeft een mooie balans gevonden tussen functionaliteit en design. Het pand heeft op een prettige manier de uitstraling van een houtje touwtje aanpak, maar als je wat verder kijkt kan je niet anders dan in zien dat tot in de kleinste details over alles is nagedacht.
Sommige onderdelen van de inrichting zijn overgenomen en bijgewerkt zoals de archiefkasten uit de kelder die op een inventieve manier in de nieuwe WORM-winkel en het café zijn verwerkt. De zaal op de eerste verdieping is bereikbaar via een steile trap, het enige minpuntje van de inrichting. Een paar extra leuningen in het midden van de trap zouden me wat veiliger doen voelen als ik straks met een paar biertjes achter de kiezen door het pand ga dweilen want het is een flinke val. Maar als je echt lam bent zou je ook de lift kunnen nemen. Eén mailtje van iemand die de hoop dat het nieuwe WORM ook voor gehandicapten toegankelijk zou worden was genoeg om de organisatie aan te zetten tot de duurste aankoop van het hele pand; een heuse lift. Liften zijn niet tweedehands te koop, vandaar.
De muren en plafond van de zaal zijn afgewerkt met panelen uit een airbus. Vorige week werden dan eindelijk de laatste benodigde panelen ergens in Duitsland op de kop getikt. Het verhaal achter hoe WORM uiteindelijk aan genoeg afwerkingmateriaal gekomen is een avontuur op zich en laat zien dat men tijd noch moeite heeft gespaard om de visie die er voor dit pand bedacht is ook daadwerkelijk uit te laten komen.
Er is inventief omgegaan met de eisen aan geluidsisolatie, ventilatie en verlichting en alles klopt. Van de entree die naar de zijkant van het pand is verplaatst zodat de bezoeker meteen midden in de actie binnentreedt, de kantoorruimtes naast de zaal, waar een smalle hoge ruimte dusdanig is ingericht dat al het personeel de ruimte krijgt en ook als geluidsbuffer werken naar de straat tot de filmlabs in de kelder vol met vintage filmapparatuur die de analoge filmliefhebber doen kwijlen.
Het wordt nog een laatste week keihard werken voor de WORMers maar dat aanstaande vrijdag alles helemaal rond zal zijn is duidelijk. WORM is klaar voor Rotterdam en Rotterdam kijkt er reikhalzend naar uit. Er is weer en stap in de goede richting van een Rotterdam met een beter popklimaat gezet.