De Popvisie en de Popgenie De Popvisie en de Popgenie

Leen over de toekomst van de popcultuur van Rotterdam

, Tekst: Leen Steen

De Popvisie en de Popgenie

Leen over de toekomst van de popcultuur van Rotterdam

Tekst: Leen Steen ,

Leen Steen geeft zijn reactie op het lezen van de Popvisie van de gemeente Rotterdam.

Leen over de toekomst van de popcultuur van Rotterdam

Nadat ik hier ter redactie dan toch eindelijk de popvisie van mevrouw Laan, onze nieuwe wethoudster van cultuur, online had gevonden ben ik toch wel met enige verbazing achter gebleven. Een beetje met stomheid geslagen zelfs, want ik kan me bijna niet voorstellen dat dit het nu alles is. Is dit een visie?

Ik zie een opsomming van wat Rotterdam op gebied van popmuziek heeft en dat de stad een groter podium met een capaciteit van rond de 1500 man mist. Maar dat wisten we al. Vervolgens wordt er nog fijntjes aan toegevoegd dat pas rond 2015 daadwerkelijk aan de oprichting van dat gemiste podium, de beoogde opvolger van Watt, begonnen gaat worden. Wat ik daaruit op maak is (correct me if I’m wrong) dat onze lieve wethoudster geen trek heeft om risico’s te nemen en rustig een paar jaar de kat uit de boom gaat kijken. De oprichting van een nieuw podium valt dus met een beetje geluk niet meer tijdens haar ambtsperiode. Met de rij illustere voorgangers die mevrouw Laan heeft is het misschien ook maar slimmer om je hoofd niet te ver boven het maaiveld te uit te laten steken en je ambtsperiode kalmpjes voorbij te laten kabbelen. Geen nieuwe Urban podium plannen en al helemaal geen nieuwe Watt dus..Vooral rustig blijven afwachten is het devies.

De gemeente gaat onderzoeken hoe er meer ruimte voor ondernemers in de popsector gemaakt kan worden. Daar zou een VVD’er toch haar geijkte antwoord op klaar moeten hebben liggen. Het antwoord zou, geheel in stijl van haar partij, uiteraard minder regels moeten zijn!

Maar blijkbaar is dat in deze stad nogal moeilijk te bewerkstelligen want de eeuwige keuze die deze stad heeft gemaakt is dat Rotterdam bovenal een veilige stad moet zijn. Veilig is rustig dus laat er alsjeblieft niet teveel gebeuren. Jaarlijks een paar druk bezochte festivals organiseren vindt de gemeente méér dan voldoende om Rotterdam qua cultuur op de kaart te zetten. Een behoorlijke infrastructuur voor popmuziek en haar podia is daar niet echt voor nodig. Stel je voor dat er élke dag wat leuks te doen was in deze stad? In dat geval willen natuurlijk alle hooligans uit het hele land in Rotterdam komen wonen.

Wat trouwens ook op valt is dat behalve de bekende door de gemeente gesubsidieerde podia Rotown, Baroeg, Exit, Worm en De Nieuwe Oogst er geen woord wordt verspild aan op eigen initiatief opgerichte podia zonder (gemeentelijke) subsidie als Heidegger, De Machinist en Perron 0. Het was toch op zijn zachtst gezegd aardig geweest als de wethouder het bestaan van deze podia in haar popvisie had onderkend. En het was nóg beter was geweest als ze deze podia een pluim voor het nemen van eigen initiatief had gegeven.

En er wordt dan wel juichend over Worm gedaan maar voorlopig hoorde ik vandaag dat de opening van dit podium op de Witte de Withstraat voorlopig tot september wordt uitgesteld. Was de begroting toch nog niet rond gekomen? Dat vraag je jezelf dan af. Daar ligt een kans voor de wethouder om haar goede wil te laten zien; waarom breit u die begroting van Worm niet gewoon rond, dan komt die Rotterdamse popscene in ieder geval weer een stap verder in de goede richting.

Gelukkig steekt niet de complete lokale politiek angstig zijn kop in het zand als het over popmuziek gaat want vanuit D66 werd een interessant voorstel gelanceerd om in navolging van de stadsmarinier een zogenaamde popgenie voor de stad in te stellen. De popgenie moet, zoals in het leger gebeurd, de weg vrij maken zodat de troepen vrij kunnen oprukken. In de visie van D66 moet de popgenie een onafhankelijk orgaan zijn die helpt nieuwe initiatieven op het gebied van popmuziek te ontwikkelen en beschikbare popsubsidies beheerd en uitkeert. Dat komt erop neer dat één of meer kenners van de sector die uit de popsector afkomstige zijn gaan bepalen waar het geld het best ingestoken kan worden. Met als kanttekening dat deze mensen uiteraard niet afkomstig moeten zijn uit de rijen van al bekende subsidievragers want dat zou nog meer dan nu al in bepaalde commissies het geval is naar zelfbevoorrechting ruiken. "Wij vinden dat bij het uit bouwen van de popcultuur in Rotterdam veel meer gebruik kan worden gemaakt van de kennis en kracht van de sector zelf", aldus Jos Verveen, raadslid van D66. "Als je goed luistert naar de signalen uit de popsector is dit wat ze willen. Bovendien zegt ons coalitieakkoord letterlijk dat we talent en ondernemerschap meer de ruimte moeten geven in Rotterdam. Laten we dat dan ook gewoon doen en niet langer vanuit het stadhuis blijven bedenken wat goed is voor de popsector"

Kijk, dat klinkt goed en bovenal een stuk dapperder. Als Rotterdam vindt dat de popcultuur weer op de kaart gezet moet worden, is het nemen van risico’s onvermijdelijk en kan de inschatting van deze risico’s veel beter vanuit de sector zelf bepaald worden, dan vanuit het stadshuis. Daarbij heeft de sector veel beter zicht op eventuele locaties én wellicht ook op alternatieven voor een groot podium, want wat mij betreft staat nog altijd niet vast of een groot podium (nog) levensvatbaar is want de vraag blijft of er überhaupt voldoende aanbod is en of dat aanbod ook daadwerkelijk via de grotere boekingskantoren (lees MOJO) richting een nieuw Rotterdams mega podium los gaat komen.

Lees de popvisie hier. Het voorstel van D66 voor een popgenie hier. En de reactie van de cultuurbrigade op de popvisie hier.

nu op 3voor12