Eerste actie Cultuur Brigade heet Popwarming

De beste ideeën beginnen vaak op de achterkant van een bierviltje

Tekst en foto: Leen Steen ,

De Cultuurbrigade is dinsdag officieel gestart met de eerste actie die door deze nieuwe stichting is uitgevoerd. Het aanbieden van de eerste paar honderd van de 5000 over de stad verspreide bierviltjes aan de Rotterdamse wethoudster van cultuur.

De beste ideeën beginnen vaak op de achterkant van een bierviltje

De Cultuurbrigade is dinsdag officieel gestart met de eerste actie die door deze nieuwe stichting is uitgevoerd. Het aanbieden van de eerste paar honderd van de 5000 over de stad verspreide bierviltjes aan de Rotterdamse wethoudster van cultuur.

De Cultuur Brigade is een initiatief van de gebroeders Mosselman, bekend van het online muzikanten platform Move. Popwarming is de naam van de actie met de bierviltjes en is bedoeld om de aanzet te geven tot de oprichting van een overkoepelende Rotterdamse poporganisatie.

De Rotterdamse Poporganisatie moet een netwerk worden die muzikanten op een eenvoudige en overzichtelijke manier aan professionals uit de muziekindustrie kan verbinden en daarnaast de belangen van de muzieksector in deze stad gaat verdedigen. Er ontbreekt hier namelijk nogal wat aan de keten die muzikanten van oefenruimte tot een succesvolle exposure brengen. De ontbrekende kern is een sterk netwerk vanuit de muziekwereld zelf die talent onderkent, ondersteunt en ervoor kan en wil lobbyen.

Het is opmerkelijk dat een dergelijke organisatie, in tegenstelling tot andere grote steden als Den Haag en Amsterdam, nog nooit voor Rotterdam is opgericht. In Den Haag ondersteunt de gemeente bijvoorbeeld een initiatief dat Haagse bands naar het SXSW festival in Texas begeleid en Amsterdam ontwikkelde tientallen initiatieven om lokaal talent aan het licht te brengen.

De wethoudster van Cultuur, mevrouw Laan, is op dit moment bezig met het opstellen van een nieuwe popvisie; een vierjaarlijkse bijstelling van het beleid van de gemeente ten aanzien van de popmuziek in Rotterdam. De timing voor dit initiatief kon dus niet op een beter moment plaatsvinden. Het is van groot belang dat de lokale muziekindustrie voor zijn eigen lokale talent opkomt en afdwingt dat de gemeente keuzes maakt die een voedingsbodem gaan vormen voor het overvloedig aanwezige talent in deze stad. De gemeente moet zich niet blind staren op de organisatie van eendaagse evenementen zoals nu teveel gebeurd maar zich meer richten op de behoefte van de lokale bevolking. Iedereen wil toch in een stad wonen waar elk weekend wat van je eigen gading te vinden is? Waarom heeft Den Haag zoveel meer muziekcafés met live muziek?
Waarom wordt bij organisaties van festival en podia niet afgedwongen dat er een bepaald percentage aan lokaal talent wordt geprogrammeerd?

Je kan de bierviltjes overal in de stad vinden bijvoorbeeld in Rotown, Heidegger, Your space en de Plaatboef. Maar je kan ook online de petitie steunen: http://petities.nl/petitie/popwarming

Site van de cultuurbrigade: http://www.cultuurbrigade.nl