Interview met Rats On Rafts en Kiem

Nieuwe versie van jaren 80 nummer één hit The Moneyman van Kiem in gitaren jasje

Tekst: Annet Brugel Foto's: Daniël Baggerman ,

Er was op internet, in de wandelgangetjes van concertzalen Exit en WORM en op de Binnenweg/Witte de Withstraat al wat geroezemoes rond Rats On Rafts. Er staat wat te gebeuren. Wat? Dat mochten we nog niet weten. ‘Something in progress’.

Nieuwe versie van jaren 80 nummer één hit The Moneyman van Kiem in gitaren jasje

Er was op internet, in de wandelgangetjes van concertzalen Exit en WORM en op de Binnenweg/Witte de Withstraat al wat geroezemoes rond Rats On Rafts. Er staat wat te gebeuren. Wat? Dat mochten we nog niet weten. ‘Something in progress’. Op uitnodiging van old school punk/jazz manager Dineke Baart en David Fagan van Rats On Rafts stap ik een woning bij Blaak Rotterdam binnen.

Aan de lantarenpaal voor de voordeur legt Huub Kentie (synths, zang) van Kiem zijn fiets aan de ketting. Aan een grote witte tafel zitten David Fagan, Arnoud Verheul, Florian Veenhuis, Joris Frowein van Rats On Rafts. Er hangt een opgetogen, geheimzinnige sfeer.  Zodra Huub Kentie aanschuift, gaat de opnameapparatuur aan. Voordat de muzikanten vertellen wat er op hun harten ligt, eerst een flashback.

“In zomer 2008 heeft Rats On Rafts de ep ‘So long, and thanks for all the fish’ uitgebracht, die goed ontvangen is.  De ep heeft ervoor gezorgd dat Rats On Rafts Hollandse Nieuwe bij 3VOOR12 werd. De band werd binnengehaald bij punklabel Tocado. In de herfst van dat jaar is ROR door de Live XS redactie uitgeroepen tot Local Hero. Meerdere malen was de band het voorprogramma van Jay Retard. Zomer 2010, waar is ROR nu mee bezig?

David Fagan (frontman/gitarist): “We zijn bezig met nieuwe nummers. Er zijn er veel bijgekomen in korte tijd. Hoog in onze agenda staat de cover The Moneyman; de jaren tachtig hit van de band Kiem. Het is tot een single gekomen die 25 september 2010 in WORM Delfshaven Rotterdam op ludieke wijze gepresenteerd wordt..“

Joris Frowein (drums): “Kiem draaien we al jaren op feesten.” David: “Hun muziek is zo energiek en krachtig. We spelen The Moneyman sinds kort live. Het is nu ook tot een single gekomen, die jawel, na enig aandringen, is geproduceerd door Huub Kentie, de zanger en synthman van, en één van de breinen achter Kiem.”

Hoe is die samenwerking met Huub Kentie tot stand gekomen?
David: “Toen ons, in een interview, werd gevraagd of we na de release van onze ep ‘So long, and thanks for all the fish’ nog wensen hadden, hebben we  gezegd dat we graag met Kiem willen spelen. Leyla Overdulve van de band Marie Celeste had het interview gelezen, en aan Huub Kentie laten zien. Huub vond het leuk, en gaf z’n telefoonnummer aan zijn WaterFront-collega Leyla. Het duurde nog wel even voor we Huub durfden te bellen. ’t Blijft toch een held.  Na het telefoontje hebben we een jaar e-mailcontact gehad.” Joris zucht verblijd: “En toen kwam Huub eindelijk naar onze oefenruimte.”

Huub Kentie (Saint-synths en zanger van Kiem): “Dat komt ook omdat Rats On Rafts graag een nummer wilde opnemen met leden van Kiem. Dat heb ik afgehouden, omdat het publiek dan ook verwacht dat er een optreden met Kiem komt. Dat zal er niet in zitten.” Over de ontmoeting zegt David: “We waren verlegen, maar het klikte gelijk.”

En toen was er na lang oefenen de versie van The Moneyman van Rats On Rafts?

Huub: “Het was een leuk idee. Maar ik had nog geen idee of het wel mogelijk was de synths van mij, het harde metalen percussie-geluid van Cees ‘Ijzermans’ Meurs en het scheuren op de tenorsax van Ger ‘Sax’ van Voorden om te zetten in gitaarmuziek.”

David haakt in: ”Het ritme van zo’n synth is natuurlijk anders dan dat van een gitaar. Arnoud Verheul (gitarist Rats On Rafts) heeft het geluid en de energie van de muziek van Kiem weten te vertalen naar ons gitaarspel. Hij heeft het helemaal uitgewerkt.”
David: “We zijn The Moneyman gaan spelen en hebben het net zo lang aangepast tot het ons eigen ding werd.”

Hoe is het dan uiteindelijk om het nummer aan je held te laten horen?

Alsof ze voor de aanvang staan van diezelfde vuurdoop, lachen de Rats On Rafts verlegen. David: “Het is vreemd The Moneyman te laten horen aan de man die het zelf geschreven en het enorm veel gespeeld heeft. Maar het klikte tussen ons. We hadden gelijk ideeën en hebben zelfs samen nog wat muziek gemaakt. Het was gelijk gezellig.”

Huub: “Later zijn we het nummer gaan uitpluizen om te kijken waar het nummer gewoon gespeeld wordt, waar er binnen het nummer ruimte is voor improvisatie, en waar de improvisatie stopt. Dat was daarvoor nog vaag gebied. “

David: “Bij een optreden is het mooi als je er een uitgebreide versie van maakt. Vooral bij het improvisatiestuk van The Moneyman gaan we steeds meer de diepte in. Het wordt steeds meer een psychedelisch nummer, in plaats van een disconummer. Maar bij de single is de opbouw bondig. De spanning binnen het nummer moet goed zijn, gedurende de beperkte duur van de single. Je moet ook weten waar je goed los kan gaan en wanneer het ophoud.”

En hoe ging dat dan tijdens het produceren van de single, Huub?

Huub: “Het moeilijkste was om de muziek het ROR geluid op plaat te geven. Rats On Rafts blijft natuurlijk een energieke live band. Om dat op plaat te behouden, en van The Moneyman geen studioliedje te maken, dat heeft nog wat voeten in aarde gehad.”

David: “We hebben het nummer veel gespeeld met improvisatie, om wildere delen in het nummer beter te kunnen vormgeven, zodat we van de beste spannende stukken voor de single konden gebruiken. Je moet iets geven, en voordat je weet dat het over is, moet je wat nieuws, wat extra’s geven. De juiste timing hebben we gaandeweg gevonden.” Huub beaamt het: “Het nummer spannend en fit te houden.“ Joris: “En elkaar de ruimte geven.”

Huub: “Erg knap hoe de Rats het nummer verbouwd hebben. Ik was aangenaam verrast toen ik het voor het eerst hoorde. Het blijft door alles heen een Rats On Rafts nummer. Ik ben ook blij dat ze die naïviteit erin hebben weten te houden. Het moet geen protestsong worden. Je kunt je bij Moneyman alles voorstellen. Maar uiteindelijk is het een soort kinderliedje. Het is belangrijk dat dat zou blijven. Dat voelden de Rats goed aan.“ David glundert: “En het is dansbaar gebleven.” Huub z’n gedachte zacht uitsprekend: “Het zijn ook nog kinderen.” Joris: “Ben jij ooit volwassen geworden, Huub?”

Hoe vindt je het dat je nu nog met dat nummer op verzamelaars verschijnt, met name dance verzamelaars?

Huub: “Leuk, ik krijg zelf niet te horen wanneer het weer op een verzamelaar verschijnt. Ik zoek het soms via internet op, en dan bestel ik een exemplaar van zo’n cd of elpee. Dat het in de disco-, house- of dancehoek gekomen is, vind ik bijzonder. Krijg ook nog regelmatig de vraag om origineel beeld of geluidsmateriaal. Daar werk ik, indien mogelijk, wel aan mee.“

Wat zijn de plannen op korte termijn?

Arnoud (gitaar): “Single release in WORM 25 september 2010 en ik moet de hoes nog afmaken. Dineke: “Tijdens het optreden van RoR toont Bob Visser (Neon) een aantal video’s uit de periode Kiem (o.a. de kranenclip) en Willy Nilly (o.a. live vanaf Euromast). Ja, en Ger ‘Sax’ heeft net verteld dat hij komt meespelen met Rats On Rafts tijdens The Moneyman op de release. Huub Kentie (synths, zang) van Kiem heeft de single geproduceerd, dus hij is er zeker bij.”