Wat doet de Rotterdam Media Commission eigenlijk?

En wat heeft de lokale muziekindustrie daaraan?

Tekst: Marin van Campen ,

Binnen de Rotterdamse muziekwereld weet nog lang niet iedereen van het bestaan van de Rotterdam Media Commission af. Laat staan wat deze organisatie allemaal kan betekenen voor de lokale muziek. 3VOOR12 Rotterdam is ook nieuwsgierig en vroeg directeur Jan Hoogensteijn en commissioner Radio & Music Maartje Glas om uitleg.

En wat heeft de lokale muziekindustrie daaraan?

De Rotterdam Media Commission is een organisatie die zich richt op de Rotterdamse mediasector in de breedste zin van het woord. De focus ligt op drie pijlers: Interactieve Media, Film & Televisie en natuurlijk Radio & Muziek. Over voornamelijk dat laatste vertellen Jan Hoogensteijn (directeur) en Maartje Glas (commissioner Radio & Music) wat zij willen en kunnen betekenen voor de muziek in de Maasstad.

Jan: “Artiesten, boekers, medewerkers van poppodia, verkopers van cd’s. Zij, en anderen, willen allemaal geld verdienen aan de muziek. Daarbij helpt de Rotterdam Media Commission op allerlei manieren. Wij doen dit vooral door muzikanten in aanraking te brengen met andere sectoren: gaming, film etcetera. Hiermee kunnen we kijken of de artiesten ook op andere manieren geld kunnen verdienen.”.

Maartje: “Door middel van het verder professionaliseren van de sector kunnen wij de muzikanten meer geld laten verdienen. Met het signaleren van behoeften, maar vooral ook door samenwerking willen wij de Rotterdamse muziekwereld naar een hoger niveau brengen. Hiervoor organiseren wij ook debatten en seminars, waar men kennis vergaart en deelt. Op deze bijeenkomsten brengen wij de bezoekers, en de bezoekers elkaar, op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.”

“Daarnaast willen wij de vele talenten die Rotterdam rijk is graag etaleren. Op een enkeling na genieten artiesten uit deze stad nog te weinig bekendheid. Zowel binnen Rotterdam als daarbuiten. Mede door de samenwerking tussen de diverse media willen wij daar verandering in brengen. Wij willen Rotterdamse muzikanten in the picture zetten bij festivals, labels, radiostations enzovoorts, zodat men weet dat de Nederlandse muziek niet alleen maar beperkt is tot Hilversum en Amsterdam.”.

Jan: “Een goed voorbeeld zijn de vele Rotterdamse nominaties voor de prijzen die op het Gala van de Popmuziek worden uitgereikt. Dit genereert natuurlijk een hoop publiciteit voor de Rotterdamse muziekindustrie.”.

Maartje: “Ook zorgen wij ervoor dat de Rotterdamse muziek meer betrokken raakt bij een evenement als de Edison Music Pop Awards. Deze uitreiking vind ook in Rotterdam plaats. Een lokale randprogrammering, aandacht voor en van Rotterdamse popodia, maar ook publiciteit door lokale professionals willen wij met dit evenement vermengen.”

“Wij werken ook hard om festivals en muziekgerelateerde beurzen naar Rotterdam te halen. Zo zijn we momenteel bezig om de WOMEX, de grootste internationale beurs voor wereldmuziek, Rotterdam binnen te slepen. Hierbij adviseren we ook gemeentelijke instanties om hen te helpen deze, maar ook andere beurzen, de stad binnen te halen. Net als dat we muziekondernemingen, bijvoorbeeld labels, die nog geen vaste plaats hebben proberen over te halen zich in Rotterdam te vestigen. Voorwaarde hiervoor is wel dat ze samenwerken met andere lokale muziekbedrijven.”

“Op deze manieren willen wij er voor zorgen dat Rotterdammers trots zijn op hun lokale muziekcultuur en dat de rest van Nederland Rotterdam als muziekstad gaat zien.”.

Jan: “Ditzelfde doen wij voor de andere mediadisciplines en wij adviseren verschillende instanties van de lokale overheden. Net als het op de hoogte brengen van de burgemeester en wethouders van wat er (letterlijk) speelt in de stad. De mensen op de Coolsingel moeten weten dat er veel mensen zich uit de naad werken om een festival als Motel Mozaïque te organiseren. Net als die mensen die thuis op hun zolderkamertje muziek zitten te maken. Men lijkt vaak normaal te vinden dat dit soort dingen gebeuren, maar dat vinden wij dus niet. Dit zijn bijzondere dingen en daar moet men van overtuigd zijn.”

“Maartje en ik komen zelf niet uit Rotterdam, maar we vinden het geweldig om hier rond te lopen en te zien en horen wat deze stad allemaal te bieden heeft.”.

Maartje: “Inderdaad! Er zijn hier zoveel goede initiatieven die stuk voor stuk aandacht van buiten het eigen cirkeltje verdienen. Daar kunnen wij aan bijdragen. Alle medewerkers van de Rotterdam Media Commission komen uit de industrie zelf. Wij hebben dus veel connecties en weten hoe veel dingen werken binnen het vakgebied.”.

De afdeling Radio & Muziek van de Rotterdam Media Commission is dus een organisatie om eens bij aan te kloppen als muzikant. Ook als je andere werkzaamheden hebt binnen de Rotterdamse muziekwereld kunnen deze mensen je helpen om je wellicht hogerop te brengen. Op de website van de Rotterdam Media Commission vind je ook andere mensen en bedrijven die jou eventueel van dienst kunnen zijn en vice versa. Als je daar toch aan het koekeloeren bent, check dan meteen de agenda, want misschien is er binnenkort wel een seminar of debat waar jij wat aan hebt.