ROTOWN 20 jaar! Deel 4: JOEY RUCHTIE ROTOWN 20 jaar! Deel 4: JOEY RUCHTIE

"Ik heb liever dat het Rotterdamse publiek vroegtijdig kennis kan maken met artiesten voor ze doorbreken, dan elke dag grote namen als Daftpunk of Kings Of Leon."

, Tekst: Annet Brugel Foto's: Peter van Dijk,

ROTOWN 20 jaar! Deel 4: JOEY RUCHTIE

"Ik heb liever dat het Rotterdamse publiek vroegtijdig kennis kan maken met artiesten voor ze doorbreken, dan elke dag grote namen als Daftpunk of Kings Of Leon."

Tekst: Annet Brugel Foto's: Peter van Dijk, ,

Café/poppodium/restaurant/expositieruimte Rotown bestaat 20 jaar. 3VOOR12 Rotterdam laat hen aan het woord die Rotown het beste kennen. JOEY RUCHTIE is de huidige programmeur van Rotown. Hij kwam niet al te bleu van Vera Groningen en is nog steeds programmeur van Noorderslag/EuroSonic. Maar voltijds klopt zijn hart voor Rotown.

"Ik heb liever dat het Rotterdamse publiek vroegtijdig kennis kan maken met artiesten voor ze doorbreken, dan elke dag grote namen als Daftpunk of Kings Of Leon."

Café/poppodium/restaurant/expositieruimte Rotown bestaat 20 jaar. 3VOOR12 Rotterdam laat hen aan het woord die Rotown het beste kennen. JOEY RUCHTIE is de huidige programmeur van Rotown. Hij kwam niet al te bleu van Vera Groningen en is nog steeds programmeur van Noorderslag/EuroSonic. Maar voltijds klopt zijn hart voor Rotown. Annet Brugel 3VOOR12 Rotterdam: "Sinds wanneer kom je in Rotown?" Joey Ruchtie: "1 mei 2005, toen ik hier werd aangenomen. 'k Was wel een keer of vier naar een optreden geweest. Ik hield Rotown al tijden in de gaten, zolang ik met muziek bezig ben en een rijbewijs had. Maar dat ik hier echt voor langere tijd kwam, da's sinds 1 mei 2005" "Ik ben gevraagd om te solliciteren, tijdens een weekend Noorderslag, dat ik toen al programmeerde. Ik kwam van Vera Groningen. Ik heb de lijn van de Rotown programmeurs voor mij voortgezet. Mijn voorgangers hebben het muziekcafé al opgebouwd naar een poppodium. Ieder heeft er wel zijn eigen accent aan gegeven en ieder heeft toch wel z'n eigen visie hoe ze het poppodium willen zien. Maar het voorwerk was al gedaan." Ik vind het echt wel heel moeilijk om mijn hoogtepunten eruit te halen. Ik kijk liever vooruit naar nieuwe namen. Bijzondere avonden waren wel The Kooks en The Akron/Family. Annet: "Was dat voor Motel Mozaïque?" Joey: "Jaha, Motel Mozaïque heeft The Akron/Family toen hier gezien. Harry Hamelink, ook een Rotown oud-programmeur, belde me een dag later op, en vroeg of hij dat nou wel moest doen. En ik zei: 'Tuurlijk, moet je dat doen. Je hebt toch gezien dat het een goeie show was.' Dat was een half jaar voor ze op Mozaïque." Annet: "Heeft Rotown enige invloed op wat er door gaat breken in Nederland?" Joey: "We zijn slechts een heel klein radertje in het geheel. Het is totaal niet aan de orde dat wij een portaal zijn voor doorbrekende artiesten. Voor sommigen zijn we wel de eerste kennismaking met het Nederlandse publiek. En die functie kunnen we goed vervullen." "Artiesten die doorstromen naar de grote zalen of festivals komt voor. Maar echt doorbreken, dat kan niet in zo'n kleine zaal, tweehondedvijfig man capaciteit. Dat is ook helemaal niet onze bedoeling. We willen gewoon in een vroeg stadium artiesten ontdekken." Annet: "Wat maakt Rotown Rotown?" Joey: "Dat is een combinatie van factoren. 't Café is overdag en 's avonds een ontmoetingsplek met ook nog eens een prettige menukaart. De medewerkers zijn hier allemaal bezig met muziek. Ze praten er onderling over, en wisselen muziek uit. En dan ook nog hetgeen we programmeren. We zijn allemaal met hetzelfde ding bezig; een 'goeie' tijd hebben. Het is een synergie, als je er één element tussenuit haalt dan is het fundament weg." Annet: "Wat zou je programmeren als je een ongelimiteerd budget hebt?" Joey: "Dan zou ik elke avond doen wat we nu doen, elke avond een band programmeren. Grote namen hoeven niet. We zijn een podium voor nieuw opkomend poptalent. We willen een kader vormen, zodat het Rotterdamse publiek vroegtijdig kennis kan maken met artiesten voor ze doorbreken. Dàt heb ik liever driehonderdvijfendertig dagen keer per jaar, dan elke dag Daftpunk of Kings Of Leon." "Per jaar kan ik honderdtien concerten organiseren, en daar moeten keuzes voor gemaakt worden." Annet: "Kloppen de geruchten dat Rotown gaat uitbreiden?" Joey: "We zijn altijd wel bezig hoe we onze visie op het organiseren van concerten kunnen verbreden, zodat we de popcultuur in Rotterdam kunnen verstevigen. We willen een meerwaarde leveren aan de stad Rotterdam, met name in de popmuziek. Er zijn een aantal dingen mis gegaan hier in Rotterdam." "Rotown bestaat al twintig jaar, en hier gaat het goed. Wij willen graag wat wij hier doen, op grote schaal kunnen doen. Er is nog helemaal niks concreet. Maar goed er zijn wel ambities, anders sta je ook maar stil." Annet: "Hoe moet het Rotown veertigjarig bestaan gevierd worden?" Joey: "Ik denk dat er in grote lijnen niks verandert, als je inhoud en kwaliteit voorop stelt." Annet: "Waar ben je momenteel qua programmeren mee bezig?" Joey: "We zijn nu bezig met North Sea Around Town, dat is juli. En binnenkort gaan we programmeren voor EuropaFestival met Lantaren/Venster in september. Maar wij zijn één van de weinige podia die als ze voor over twee weken wat aangeboden krijgen, er promotioneel aandacht aan kunnen besteden en een concert door kunnen laten gaan." "De komende week hebben we nog een feestprogramma, met op vrijdag (4 mei) Susanna And The Magical Orchestra in de naastgelegen Paradijskerk. Zaterdag komen Built To Spill, zondag The Veils (uitverkocht), maandag The View en dinsdag Shit Disco."

nu op 3voor12