Ruis in de Maassilo heeft potentie

De Rotterdamse uitgaansscene bloeit!

Tenny Tenzer, ,

Al maanden berichten lokale en nationale media in negatieve zin over de Rotterdamse uitgaansscene. De Metro, AD/Rotterdams Dagblad, zelfs MTV weidde er een item aan. Tijd om het tij te keren, want zo slecht gaat het toch niet met ons? Ruis is een van de voorbeelden die laat zien dat de dancescene juist bloeiende is.

De Rotterdamse uitgaansscene bloeit!

Ongefundeerde aantijgingen van witwaspraktijken, daling van bezoekersaantallen, de sluiting van verschillende uitgaansgelegenheden. Zelden stond de Rotterdamse dancescene zo negatief in het nieuws. Maar zo slecht gaat het toch niet? Kijk naar Club Vie en Herr Zimmerman. De opkomst van REMF, Absolute Music en Ruis. Organisaties komen en gaan, maar de Rotterdamse dancescene zal altijd blijven bestaan. De jongste organisatie die bestaanrecht probeert te verwerven is Ruis. Een nieuw jaar, nieuwe inspiratie en een nieuw feest, is hun motto. Geen buitenlandse acts, maar een solide line-up met louter binnenlandse beatsverzorgers. Zoals Joris Voorn die twee weken ervoor (samen met maatje Edwin Oosterwal) op dezelfde plek stond te draaien, maar dan voor Awakenings. Hij draait een lekkere opbouwende technoset, van melodieus tot beukend. De vier zalen van de Maassilo vullen, blijft een tricky aangelegenheid. Veel organisaties, en ook deze, verkijken zich op de grootsheid van de kille kolos (lees: Maassilo). Het kan al heel snel, heel kil overkomen. Maar niet voor de dj-booth, hier ging het de hele avond goed los. Na Joris Voorn deden Benny Rodrigues en Darko Esser hun plicht. En wat was dat? Mensen aan het dansen maken. Het was een set vol breaks en vette beats. Na dit dynamische duo kreeg Bart Skils de eer om af te sluiten, net als twee weken geleden op Awakenings. Het Deja-vu gevoel heerst. De andere zaal is gereserveerd voor house. Voor de afwisseling is het leuk om naar een half dozijn dj’s te kijken die op twaalf decks hun commerciële klappers op het publiek afvuren. Het gaat er in ieder geval in als koek. Ruis is vooral een podium voor (jong) talent. En dat is waar Ruis goed in is: het spotten van jong talent en hun een kans geven. De kelder stond bij tijd en wijle tjokvol. Door de kleine ruimte wordt het al snel rete gezellig. Ook de tussenzaal leverde boeiende acts op zoals De Man Zonder Schaduw en Ranz Und Tanz. De Rotterdamse Dancescene is als een mooie vrouw die af en toe haar onhebbelijkheden heeft. Ze is soms ietwat verwend en ze klaagt veel maar haar pure schoonheid blijft steeds imponeren. De laatste maand is een vruchtbare periode geweest en weer is ze bevallen van een mooi kindje. Baby Ruis heeft potentie en met de juiste zorg en opvoeding kan hij een goede vaste waarde worden in Rotterdam.