Rotterdamse eindejaarslijstjes deel 2 Rotterdamse eindejaarslijstjes deel 2

Met Arjo Klingens, Arjen Van Der Straaten en Stefan Stardumb.

, Daniel Baggerman,

Rotterdamse eindejaarslijstjes deel 2

Met Arjo Klingens, Arjen Van Der Straaten en Stefan Stardumb.

Daniel Baggerman, ,

Wederom vroegen we een aantal kopstukken uit de Rotterdamse bizz wat zij het beste album van het afgelopen jaar vonden, waar we volgend jaar op moeten gaan letten en wat men zou doen als ze wethouder van cultuur zouden zijn. In de tweede aflevering komen Arjo Klingens (La Kidda, Drillem, Driplets, Lalala management), Arjen Van Der Straaten (Music From NL en drummer van Firetime) en Stefan Stardumb (Stardumb Records) aan het woord.

Met Arjo Klingens, Arjen Van Der Straaten en Stefan Stardumb.

Weer drie Rotterdamse kopstukken spraken hun oordeel uit. Dit vonden Arjo Klingens (La Kidda, Drillem, Driplets, Lalala management), Arjen Van Der Straaten (Music From NL en drummer van Firetime) en Stefan Stardumb (Stardumb Records) van 2006. BESTE ROTTERDAMSE ALBUM ARJO "El Pino & the Volunteers - Molten City. Gewoon. Is gewoon een prachtig album. Van een mooie band. Word je verliefd van." ARJEN "Op dit moment ben ik onder de indruk van Spaug, ik herken in hun muziek ook elementen van het vroegere favoriet Darling Sister. Hun laatse ep "My Loss is your Loss" bevat goede vocalen, pakkende melodiëen, een aanrader." STEFAN "Dit is zonder twijfel 'Molten City' van El Pino & The Volunteers, want die hoort dit jaar ook bij m'n favoriete albums uit heel de wereld. Ik vind het namelijk een enorm goede plaat; mooi uitgebalanceerd met zowel lekkere poppy nummers als prachtige iets meer uitgesponnen album tracks." BESTE ROTTERDAMSE CONCERT ARJO "Het ligt zeer vers in het geheugen, maar dat moet toch wel Tunng zijn geweest, laatst in Rotown. Was voor mij het perfecte bandje op de perfecte plek op een perfecte avond. Soms heb je dat. Op een krappe tweede plaats dan toch wel Stijn in Rotown. Die het publiek aan het springen kreeg. IN ROTOWN!! Na alle negatieve geluiden rond tweede plaat en bijbehorende live-act maakte dat manneke toch maar even vet zijn revanche." ARJEN "Het mooiste concert was El Pino & The Volunteers in Lantaren Venster, perfecte setting voor hun muziek: volop licht, mensen wiegend aan tafeltjes en genieten maar. Heerlijk avondje met zowaar drie doordeweekse concerten tegelijkertijd (ook in Rotown en Exit) op 2ha Rotterdams grondgebied."" STEFAN "Dit was voor mij het optreden van de Black Lips uit Atlanta op Thunder Days in Waterfront Café. Daar ging echt het dak eraf! Die band is sowieso geweldig. Het rammelt aan alle kanten en het zijn echt een stelletje halfies, maar de nummers zijn te gek en de energie die ze over weten te brengen is echt gigantisch. Verder was de Rotterdam Rumble voor mij ook weer een hoogtepunt, vooral de optredens van Supercharger en Los Chicos waren super! GROTE BELOFTE VOOR VOLGEND JAAR ARJO "Waar we nog veel van gaan horen.......... van Rotterdamse acts? Nou misschien wel Sabrina Starke. Zij heeft veel indruk gemaakt bij de Grote Prijs van Nederland op veel mensen. Tuurlijk, India Arie en aanverwanten, we hebben ze al in de platenkast, maar deze is toch net even anders. En Rotterdams." ARJEN "Naast bovengenoemde acts gaan we hopelijk meer horen van Anderson, Charlie Dee, Doodoo's Coffee, Coalition of the Wicked, Nanko, Embrace Fire, Jagged Soul, Jumbodollars, Marie Celeste, Pirates & Pitlizards, Pourquoi me Reveiller en alle ander toffe (regio)-Rotterdamse bands die ik ben vergeten." STEFAN "Elle Bandita en El Pino & The Volunteers waren het afgelopen jaar natuurlijk al lekker op dreef en die zullen allebei nog wel doorgroeien denk ik. Ook Duvel komen we denk ik nog wel regelmatig tegen. Of ie zelf nou helemaal underground wil gaan of niet, het publiek en de media weet 'm toch wel te vinden. Verder heb ik van horen zeggen dat het nieuwe album van Mono heel goed is, dus hopelijk dat ze met de juiste steun komend jaar ook een eind weten te komen. Een nieuw bandje dat ik ook erg leuk vind zijn The Cuties. Als zij een album weten te maken met wat van de 'wit' (ik weet daar nooit een goed Nederlands woord voor, gevatheid?) van de Moldy Peaches / Kimya Dawson, dan ben ik in ieder geval blij en hopelijk nog een hoop mensen. Als tot slot Skokotronic eindelijk eens gaat optreden en als Jerry Hormone die solo plaat waar ie stiekem aan werkt nou eens afmaakt (de paar nummers die ik gehoord heb gaan te ver, zo goed) dan wordt het een heel leuk jaar." ALS IK WETHOUDER WAS... ARJO "Een stimulerend beleid uitzetten voor de lokale popscene, en ophouden eindeloos veel geld te stoppen in activiteiten en locaties, die niks of nauwelijks iets doen voor de Rotterdamse muzikanten. Het stikt hier van het talent, er gebeurt alleen, volgens de keurige Rotterdamse haventraditie, veel te weinig mee. Vroeger was September in Rotterdam een maand dat er veel Rotterdamse bands en artiesten te zien waren, bijv in Rotown. Nu is het vooral import wat de klok slaat. Wat men van ver haalt, lijkt hier immers lekkerder en bijzonder. Flauwekul. En dan zijn Rotterdammers gelukkig ZO getalenteerd, dat ze hun weg toch wel weten te vinden in Nederland! Maar deugen doet het niet." ARJEN "Ten eerste realiseren we een popcentrum in het centrum bijvoorbeeld door Waterfront (en andere initiatieven) te verhuizen naar het centrum van de stad. Rotterdam ontbeert een centraal gelegen popcentrum. Ten tweede verplichten we een gedeelte van de programmeringsubsidies te besteden aan lokale en regionale artiesten. De Rotterdamse rock- en poppodia zijn teveel gericht op internationale acts. Tenslotte bouwen we een Heineken Music Hall-achtig podium (maar dan iets groter natuurlijk) zodat internationale (top)acts het niet in hun hoofd halen Rotterdam en de omliggende agglomeratie links te laten liggen. Rotterdam mist de spin-off die Amsterdam, Utrecht en zelfs Haarlem en Tilburg hebben van hun rocktempels." STEFAN "Ik ben blij dat ik die wethouder niet ben, want dat is een lastige opgave. Het is volgens mij namelijk een teken van de tijd dat er minder mensen naar bandjes gaan. Ik denk namelijk dat de popsector voor een groot gedeelte baat heeft bij mensen die om sociale redenen naar optredens gaan. Een groot gedeelte van het sociale leven van jongeren heeft zich tegenwoordig natuurlijk naar het internet verplaatst en dus gaan ze minder uit. Dat neemt niet weg dat de popsector moet blijven bestaan omdat de popmuziek die zich dankzij de podia kan ontwikkelen belangrijk is. Daarom zou ik zeggen, pomp er nog maar weer een kratje geld in, zoals dat ook sinds jaar en dag terecht bij theater en dergelijke gebeurt."

nu op 3voor12