Workshop omgaan met de pers voor bands Workshop omgaan met de pers voor bands

“Goede contacten zijn erg belangrijk”

, Job den Dulk,

Workshop omgaan met de pers voor bands

“Goede contacten zijn erg belangrijk”

Job den Dulk, ,

Nighttown werpt zich op voor de muzikant of manager die alles wil weten over het regelneefgedeelte wat er bij een band komt kijken. Deze eerste try out workshop vond plaats op 18 februari en behandelde de omgang met de pers als band, en dan vooral hoe je de aandacht op je gericht krijgt. Lees hier de do’s en dont’s!

“Goede contacten zijn erg belangrijk”

In Nighttown Theater vond het workshop spektakel plaats. Een deskundig panel, bestaande uit Louis de Moulins (Rotterdams Dagblad, Gemeentelijke Persdienst), Lucky (journalist OOR), Martin Verhorst (A&R Manager EMI) en Mark Ritsema (ex-Spasmodique, Raskolnikov en R’Uit magazine journalist) stelde zich op als vraagbaak. Het publiek, voornamelijk bestaande uit vrouwen, was in redelijke getale op komen dagen en stelde veel vragen. Nighttown publiciteitscoördinator Evelyne Leveke wierp zich op als gespreksleider en hielt de vaart er flink in want er was maar een uurtje beschikbaar, maar ja het is dan ook de eerste keer dat er iets dergelijks georganiseerd wordt. De discussie gaat bij binnenkomst over in hoeverre de pop-pers omgekocht wordt door grote maatschappijen met snoepreisjes in ruil voor positieve artikelen. Lucky meent dat het allemaal wel meevalt en dat er wel op ingegaan wordt mits de band ook goed past bij het OOR format. Eigenlijk is dit voor kleine bands niet zo interessant, waardoor het onderwerp al snel verschuift naar de vraag in hoeverre contacten belangrijk zijn. Martin Verhorst van EMI antwoord met een volmondig “ja”! Ook de rest van het panel wijst erop dat het belangrijk is om de juiste mensen te kennen die belangrijk voor je kunnen zijn. Mark Ritsema: “Zoek uit wie de recensies schrijft in de jouw stijlgebied. Je kan beter 10 demo’s gericht sturen, dan 100 waar toch niks mee gedaan wordt”. Iemand uit de zaal vraagt zich af hoe je journalisten moet benaderen. De meningen van het panel zijn hierover verdeelt. Louis de Moulins van het Rotterdams Dagblad vind een beetje doorzettingsvermogen wel belangrijk. “Ik herinner me Rick de Leeuw van de Trockner Kecks in de jaren tachtig. Ze waren toen nog niet bekend maar hij wilde perse een recensie en op een gegeven moment kreeg ik daar wel een bepaalde sympathie voor. Je ziet hoe ver de band gekomen is”. Lucky houdt daarentegen helemaal niet van opdringerige types. En zo komt het gesprek op de presentatie van je demo materiaal. Alle panelleden krijgen per dag stapels demo’s binnen en moeten zich daar elke keer weer doorheen werken. Voor Louis is de presentatie wel belangrijk maar iedereen is het over eens dat de inhoud dan ook goed moet zijn. Een gekke verpakking kan ook nog wel eens werken. Lucky geeft aan dat hij alles luistert wat binnen komt en soms is dat alleen een gekopieerd cd’tje. “Als zo’n cd kwaliteit heeft mail ik die gasten dat ze een fatsoenlijk hoesje opsturen met de rede dat ze anders geen recensie krijgen. Meestal werkt dat wel”. Zo zie je maar dat inhoud toch het belangrijkste is. Langskomen op kantoor kan ook wel eens werken. Louis: “Dan heb je een gezicht bij de muziek”. “Maar dat kan ook averechts werken” merkt Lucky melig op. Nog een tip: stuur toch nog altijd een demo, want MP3’s gaat men niet luisteren. In de zaal vraagt iemand of het zin heeft om na te bellen. Het panel antwoord dat het altijd makkelijk is om te weten of je demo daadwerkelijk aan is gekomen. Ja dus! De biografie is ook nog onderwerp van gesprek. “Al de bandwisselingen moet je weglaten want dat boeit niemand. Als je landelijke pers aanschrijft staat het knullig als je vermeld dat je de Grote Prijs van Lutjebroek hebt gewonnen. Die bestaat overigens echt” weet Lucky. “Als je echter lokale pers aanschrijft dan is dat wel weer interessant”. Selecteer dus verschillende media en sluit daar je persbericht op aan. De e-mail nieuwsbrief is ook een handig middel om met pers en publiek te communiceren. “Zet alleen nooit ‘persbericht’ in je onderwerpveld. Laat je nieuwsbrief ook zo kort mogelijk met echt belangrijk nieuws. Een goed voorbeeld is de Face Tomorrow Newsletter, daarin staan de onderwerpen kort aangestipt en de optredens staan vermeld. Wil je meer lezen dan kan dat op de site, en zo hoort het ook” meldt Lucky. Ook Louis roemt Face Tomorrow en bijvoorbeeld Van Katoen die door opvallende acties steeds positief in het nieuws komen. Er worden nog wat tips gegeven om aan leuke optredens te komen. “Ga naar de Popunie, die organiseren allerlei optredens zoals Supertrio’s. Kijk ook goed waar je favoriete band speelt en probeer in het voorprogramma te komen. Je staat dan toch vaak voor een volle zaal” Eigenlijk hadden we nog wel even kunnen doorpraten maar helaas is de workshop ten einde. Nighttown is van plan om komende tijd meer van dit soort muzikanten-workshops te gaan plannen. Hou de site dus in de gaten!
Tags

nu op 3voor12