Om een goed beeld te krijgen van de volgende editie van Baroeg Open Air, gaan we op bezoek bij Baroeg. Na meer dan 40 jaar in de boezem van de Rotterdamse muziekscene, weten we de weg naar wel Baroeg wel te vinden. Maar naar het Baroeg-kantoor niet. Vanaf Baroeg gaan we steeds dieper de wederopbouw woonwijk in, langs lanen en wegen vernoemd naar literaire grootheden: Van Elsschot, Van de Woestijne, Moliere, rechts Van Langendonck in. Hier zou het moeten zijn, maar… we zien enkel woonhuizen?! Uit een straathoek komen, schijnbaar uit een heg, mannen die eruitzien als roadies. En inderdaad, wat van een afstand op een heg lijkt, herbergt een overgroeid deurtje naar Baroeg HQ.

Fris en Fruitig Francis

Deze deur leidt naar een verlaten school, die met onduidelijke ingangen, donkere ruimtes en veel overgroei zowel appelleert aan folkrock romantiek als aan onze inherente angsten, zoals Doodseskader ze zo gruwelijk aanwakkert. We kloppen op een volgende deur die van een opslag lijkt te zijn. De deur glipt op een kier… we twijfelen, maar trekken hem toch dapper open. En daar staat, fris en fruitig, Francis.

Nu hebben we sowieso een zwak voor Francis, omdat ze jaren geleden zo prachtig recenseerde voor ons. Maar als je dat niets zegt, dan kun je deze alcoholvrije brok energie ook kennen van de prachtige optredens die ze als boeker aan Rotterdam geeft. Voor Baroeg, maar ook Popronde is haar kindje: ‘Ja, als ik vanavond de Baroeg deur achter mij dichttrek, gaat thuis de laptop open voor Popronde. Volgende week moet het programma af zijn’, zegt Francis vrolijk. Waarbij ons gezicht in een dergelijke situatie gekenmerkt zou worden door wallen en een blik van blinde paniek, komt Francis over alsof ze straks tijdens de lunchpauze, een paar gestreste kantoortijgers met een yogalesje naar diepe zen kan brengen. Niet gek dus, dat ze onze koffienood enkel kan beantwoorden met thee. Zwarte thee, dat dan weer wel.

Schorriemorrie van Zuid

Francis voldoet dus niet echt aan het stereotype Baroeg-profiel dat de gemiddelde Rotterdammer desgevraagd zou beschrijven. ‘Dat is dan ook een doel van Baroeg Open Air: laten zien dat het schorriemorrie van Zuid, die altmuziek zo liefheeft, gewoon lieve, leuke, zeer aaibare mensen zijn. Er komen gezinnen met kinderen die daar hun eerste festivalervaring hebben. We hebben ook hele leuke ‘My First BOA’ t-shirts in kindermaten. Als je gaat heb je een geweldige ervaring. Sterker nog, als je in je eentje gaat kom je terug met nieuwe vrienden en een hoop nieuwe muziekkennis.’

Het is een boodschap die duidelijk aanslaat: Baroeg Open Air bestaat zestien jaar en wordt alsmaar groter. Van het kleine Spinozapark om de hoek bij Baroeg, naar het Zuiderpark met twee podia. Als dat niet al een enorme stap was: nu is Baroeg Open Air een festival met dertig acts op vier podia, met een capaciteit van 12.500(!). Waar gaat dat eindigen?

‘Gewoon in het Zuiderpark,’ stelt Francis. ‘Wij zijn toch kindjes van Zuid. Als we het al niet wisten, laat ons publieksonderzoek wel zien dat we echt in de omgeving verankerd zijn. Kijk, reuzegaaf om te zien dat ons festival steeds meer gevonden wordt door fans in België, Fries- en Duitsland, maar Baroeg is de rest van het jaar een zaal voor ongeveer 350 mensen (in het nieuwe pand passen er 500, red). Die vaste kern maakt Baroeg, en dus ook Baroeg Open Air. Het zou als verraad voelen als we ergens anders in de stad gaan zitten.’

Puppi’s Playground

Dat de liefde vóór de bezoeker en vóór het lokale gaat, blijkt ook wel uit het podium dat gereserveerd is voor lokaal talent; de Puppi’s Playground Stage. ‘Die is vernoemd naar Puppi de Jong, die helaas veel te vroeg van ons is gegaan. Iedereen die weleens naar Baroeg Open Air is geweest kende haar. Ze liep altijd rond met een lange stok met een rits van haar bh’s eraan: iconisch. Een lieve kleine vrouw met een groot karakter die doorgaans vooraan stond te headbangen.’

Loyaliteit en verbroedering (m/v/x) als kernwaarde van Baroeg vertaalt zich naar authenticiteit die niet alleen door fans, maar ook door acts wordt gewaardeerd. Meer nog, ook wordt beantwoord:

‘De kwaliteit van onze line-up is juist mogelijk doordat er grotere namen zijn die warme banden met Baroeg hebben. Niet alleen boekten wij ze al toen ze nog klein waren; ze konden toen ook al op een warm ontvangst van onze bezoekers rekenen. Ondanks die warme banden, is Baroeg tot hun spijt wel een betaald festival geworden. ‘Maar waar hebben we het over?’, vraagt Francis retorisch, om dan gelijk haar eigen vraag te beantwoorden met: ‘Dertig euro voor dertig bands. Dat is één euro per band. Dat haal je op Lowlands niet hoor!´

Francis Five

Met dertig bands, waarvan er vaak vijf tegelijk optreden, vragen we Francis onze lieve lezers toch een handje te helpen: geef ons een top vijf. Gezien haar oprechte liefde voor alle bands die optreden, blijkt dit niet makkelijk. Pas als we beloven dat we die vijf bands dan ook zullen coveren, geeft ze het verzet op. Dus delen we, nadrukkelijk in willekeurige volgorde, met beschrijving van Francis, de Francis Five:

1. Lebanon Hanover
‘Dit is heerlijke dark wave. Ben ik sowieso dol op. Alleen al de titel van een van hun songs: “Kiss me till my lips fall off”. Geniaal toch? Ik hou wel van die donkere humor.’

2. Tusky
‘Ik had ze al op de Popronde staan waar ik heel professioneel als programmeur zo uit mijn dak ging dat ik eindigde in de crowdsurf. Hun nieuwe werk kende ik nog niet tot ik laatst de Baroeg Open Air Playlist draaide. Ineens hoorde ik een lekker nummer en vroeg me af wie de band was. Bleek het Tusky te zijn: hebben ze me toch weer verrast.’

3. Bombstrap
‘Een lokale band op de Puppi Playground-stage. Deze heb ik zelf geboekt; nou ja met Thomas (Harteveld red.). De stem van zangeres Eva is echt zo geweldig. Ik heb geen enkele twijfel dat ze ook in het buitenland echt groot worden.’

4. Doodseskader
‘Hen zag ik op Noorderslag met geweldige visuals. Ik zei gelijk tegen mijn mede-programmeur dat we ze moesten boeken voor Open Air. Het is de enige van Noorderslag die we wilden boeken; zo gaaf dat het dan ook gelukt is! Zelfs als je deze band niet kent, word je weggeblazen.’

5. Kaboutertje Putlucht
‘Goeie muziek en hilarische teksten. Mijn vriend is Engels. Hij kwam thuis toen ik “Kindje slaan” van ze op had staan. Hij vroeg waar het over ging: “hitting kids”. Ik heb hem maar aangeraden zelf te gaan kijken; goed voor zijn Nederlands. Want die liedjes zitten gelijk de hele dag in je hoofd.’

En welke band zou Puppi te gek hebben gevonden?
‘Puppi zou ongetwijfeld het hardst hebben staan schreeuwen bij Bombstrap.’