'Ik wil erin wonen', zegt hij over zijn muziek. 'Niet iets laten langsvliegen, maar het vastpakken. Ik wil klank maken van gevoel.' Reginald werkte jarenlang in stilte aan zijn muziek. Eerst op het kleine keyboard met 48 toetsen dat hij eigenlijk kocht om beats te maken. Later in het magazijn van de bibliotheek, waar hij stiekem na werktijd op een stoffige piano zijn eerste composities schreef. Het was de film Intouchables met soundtracks van Ludovico Einaudi die hem kennis liet maken met pianomuziek. Daarop volgden jaren van luisteren, naspelen en voelen.
Reginald leerde de taal van de piano zoals je een nieuwe vriend leert kennen: door tijd te maken en details te onthouden. Geen lessen, geen bladmuziek, en geen theorie. 'Ik ben best vergeetachtig in het leven', zegt Somai, 'maar ik vergeet nooit wat ik moet spelen.' Hij bestempelt het als intuïtie, maar het is ook discipline: iedere ochtend zit hij achter de toetsen, met name om ontvankelijk te blijven. 'Je weet nooit wanneer de inspiratie komt. Soms ren ik langs de Maas, schijnt er licht op het water, en hoor ik ineens een melodie. Dan zou ik willen dat ik een piano uit m’n binnenzak kon trekken.'