‘Punk is wat ik zeg dat punk is’ zong de band al eerder. Wat punk in 2025 betekent volgens ZOEKHETUITMAN? Je bek opentrekken over urgente maatschappelijke onderwerpen, zoals femicide. Hoewel de band vertelt dat ‘Dordt de plek is waar we ons thuis en veilig voelen’, is veilig voelen voor veel vrouwen tegenwoordig nog allesbehalve vanzelfsprekend. Daarom voelden de vier mannen de verantwoordelijkheid om een lied te schrijven over femicide. Met hun nieuwe single DE PIRAMIDE VAN GEWELD richten ze zich dan ook direct tot hun medegeslacht, met een duidelijke boodschap: ‘Spreek elkaar aan.’

Activistischer dan ooit
Activistischer dan ooit duikt ZOEKHETUITMAN het nieuwe tijdperk in met hun single DE PIRAMIDE VAN GEWELD. De band is de fase van pretpunk ontgroeid. Demonstraties bij Tata Steel zijn voor hen net zo normaal als een optreden op een poppodium. Chemours trappelt op hun tenen door hun nummer over PFAS en zelfs de Partij voor de Dieren nam ze mee om hun stem nog harder te laten horen.

Waar ZOEKHETUITMAN begon als iets spontaans, groeide het na het winnen van De Grote Prijs van Dordt uit tot een onverwachts succes. Samen met drummer Patton van Loon, bassist Ceder van Cuijk en gitarist Tomas Markesteijn werkt zanger Jullian Goud aan een EP die minder 'recht door het midden, makkelijke, harde punk' is en meer dynamiek, contrast en inhoud biedt. Ze willen zich nu duidelijk neerzetten als een punkband met een serieuzere boodschap. 'In het begin was het vooral alleen voor de lol', vertelt Jullian. 'Nu leggen we een vergrootglas op maatschappelijke problemen,' En dat vergrootglas is met hun nieuwe uitgebrachte single keihard gericht op de oorsprong van femicide.

Femicide: een mannenprobleem
Elke acht dagen sterft er in Nederland een vrouw door geweld van een man. Dat is femicide, maar volgens ZOEKHETUITMAN begint het veel eerder. Een onschuldige grap, een dubbele moraal, een neerbuigende opmerking: dat vormt de basis van hun nieuwe single DE PIRAMIDE VAN GEWELD. 'Deze titel biedt meer inzicht over het probleem. Het is te kort door de bocht om het probleem simpelweg femicide te noemen', vermeldt Goud.

'In het begin was het best moeilijk om als man een lied over femicide te schrijven', geeft de band aan. 'Ik ging er eerst met een gestrekt been in en was het meer ‘Fuck femicide, alles is kut…’ Toen de band besloot terug te stappen en de piramide van geweld als structuur te gebruiken, kon het lied veel meer problemen aankaarten in plaats van het uiteindelijke gevolg, vult Patton aan. De band worstelde met de vraag: Hoe breng je dit als man, zonder vrouwen te overschaduwen of hun stem weg te nemen?

Hun antwoord werd de kernboodschap van de track: mannen moeten andere mannen aanspreken. 'Femicide is een mannenprobleem. Het is niet een immigratieprobleem of een vrouwenprobleem. Het is een probleem wat al veel langer op de voorgrond ligt. Witte mannen dragen hier net zo hard aan bij', stelt Julian. 'Femicide is niet iets wat vrouwen hebben veroorzaakt, dus is het aan mannen om de verantwoordelijkheid te nemen en andere mannen aan te spreken', vult Patton krachtig aan. De band legde hun ideeën voor aan vrouwen in hun omgeving, die dit bevestigden.

Hopen op Kritiek
Of het lied een populaire keuze wordt onder mannelijke punkliefhebbers weet de band nog niet zeker. 'Ik denk dat in eerste instantie niet alle mannen het hier eens mee zullen zijn en het te ‘woke’ of ‘feministisch’ zullen vinden.' Patton noemt het hardop 'sommige mannen vinden dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen.' De band geeft ook aan dat door influencers zoals Andrew Tate veel mannen geloven dat je als man sterk moet zijn en dat je geen vrouwen nodig hebt, maar juist daarom moeten die mannen ook geconfronteerd worden.

De band hoopt juist op deze confrontatie en kritiek. 'Als er heel veel slechte kritiek komt van mannen, dan vind ik dat we het goed hebben gedaan'. Een boze reactie is volgens de band zelfs waardevol. 'Misschien negeert hij het nu, maar over een paar maanden, wanneer hij in zijn omgeving iets hoort wat niet kan, is hij opeens van: hé, wacht eens even.' Daarnaast hopen ze nog meer op goede kritiek van vrouwen.

Van 'KLOOTZAK' naar Reflectie
De band bracht eerder ‘KLOOTZAK’ uit, waarin ze terugblikken op hun eigen gedrag in vroegere relaties. 'KLOOTZAK was een reflectie op een periode waarin ik minder respectvol omging met vrouwen in de datingscene, niet op een nare manier, maar wel vanuit een dubbele moraal', geeft Julian openhartig toe.

De band erkent dat dit een vorm van zelfreflectie is en dat ze als personen blijven groeien. ZOEKHETUITMAN ziet dat de stap naar het schrijven van ‘DE PIRAMIDE VAN GEWELD’ voortkomt uit diezelfde groei en kritische blik op mannelijk gedrag. Het nieuwe nummer weerspiegelt de volwassenwording en het inzicht dat ze hun vroegere acties nu als foutief zien.

'Ik zou nu zeker mezelf van drie jaar geleden aanspreken over hoe ik toen was,' erkent Julian. 'Ik ben blij dat ik dat toen wel heb gedaan', grapt Patton met een sterke kern van waarheid: mannen spreek andere mannen aan.

Vooruitblik: een EP vol problemen
DE PIRAMIDE VAN GEWELD is de voorloper van hun nieuwe EP met zes tracks, die in maart verschijnt. Patton vertelt dat de EP 'alleen maar over problemen' gaat. De plaat bevat nummers over woningnood, een falend systeem, asielbeleid, angst voor de toekomst en zelfs een nummer over Donald Trump.

De plek die ze willen innemen in de punkscene is duidelijk: 'mensen laten nadenken over maatschappelijke problemen en onze eigen gevoelens een uitlaatklep geven', geeft Julian als kern.

De single, met een featuring van Vera Baldé, is vanaf nu te streamen. Verwacht gelaagde punk, een duidelijke boodschap en een directe uitdaging aan het publiek. De moshpit is geopend en ZOEKHETUITMAN heeft iets te zeggen tegen alle mannen.