De Koepels worden normaal gesproken al voor allerlei uiteenlopende dingen gebruikt. Muziek opnemen brengt hier wel de nodige uitdagingen met zich mee. Daar tegenover liggen de mogelijkheden, die met een beetje creativiteit eindeloos zijn. En dan spreken de resultaten voor zich. L’orne werkt al enkele jaren gestaag aan hun muziek en alles wat daarbij hoort. Wij weten ook nog niet hoe het precies gaat klinken. Zoals eerdere muziek van L’orne natuurlijk, tot op zekere hoogte. En ook weer totaal niet. Geen band zal ooit kunnen reproduceren hoe het hier dit keer gedaan is, per definitie. Zoals de muziek van L'orne een bepaalde nauwkeurigheid inboezemt zonder te verstikken, zo werkt ook de uitgekiende aanpak in De Koepels in hun voordeel.
De akoestiek in dit gebouw bezorgt je allerlei hoofdbrekens. Boven het drumstel is een slaapzak gespannen. In de badkamer staat een microfoon. Verplaatsbare wanden zijn een must. Het is dat de grote schepen niet meer tot hier kunnen varen, anders had je daar ook rekening mee moeten houden. Wie precies in het midden gaat staan, recht onder het vlak dat de ronde vorm van de koepel afsluit, kan zichzelf horen praten met een gated reverb als in de drumsolo op Phil Colins’ In The Air Tonight. De meeste stemmen in je hoofd kun je gewoon verstaan, hier praten ze door elkaar. Allemaal leuk en aardig die eindeloze effecten die je alle samples kunt geven tegenwoordig, voor sommige doeleinden is de analoge aanpak nu eenmaal de beste. Of op zijn minst de meest interessante. En dan gaat het tot nu toe alleen nog over esthetiek die je kunt horen. L’orne heeft deze EP-reeks multimediaal aangepakt. Ook iets waar de setting van De Koepels zich uitstekend voor leent.
tekst gaat verder na afbeelding