Als je met enige regelmaat te vinden bent in plekken als WORM, Roodkapje of Bar3, is de kans groot dat je ze bent tegengekomen: felgekleurde A4’tjes, volgestampt met bandnamen en opvallend design. Geen willekeurige posters, maar het werk van Matthias Carter – beter bekend als hiddenbehindmist. De Frans-Engelse boeker en vj woont inmiddels een tijdje in Rotterdam en heeft zich stevig geworteld in de lokale scene. Hoog tijd om te kijken wie die man achter die posters eigenlijk is.

Je hoeft Matthias niet lang te spreken om te merken hoeveel hij weet over de alternatieve underground van Nederland, en stiekem ook de rest van de Benelux. Bands als Asbest Boys, Bombstrap en Lifeless Past zijn allemaal al eens langsgekomen op de avonden die hij organiseert. “Mijn eerste evenement was twee jaar geleden op Valentijnsdag in WORM,” vertelt hij: “Ik werkte daar toen al als artist handler en productie-stagiair, en filmde regelmatig de shows. Dat gaf de toenmalige boeker, Richard Foster, het vertrouwen om mij een eigen avond - Snackbar - te laten programmeren binnen zijn terugkerende bandavonden. "Die eerste editie liep zo goed, dat ik genoeg enthousiasme kreeg om door te blijven gaan en mijn relatie met de Rotterdamse en Nederlandse scene te versterken.”

Over de scene gesproken! Wat vond jij van de Rotterdamse scene voordat je hier naartoe kwam, in tegenstelling tot nu?
"Voordat ik vanuit Breda naar Rotterdam verhuisde, was ik vrij naïef over de scene hier. Ik zag zoveel verschillende bands met steeds dezelfde gezichten, dat ik ervan overtuigd was dat de scene hier gewoon één grote kruisbestuiving was! Maar toen ik eenmaal echt hier woonde, begon ik te zien hoe Rotterdam in elkaar zit: een stad van harder werkers, en dat hoor je terug in de muziek. De Rotterdamse sound is geweldig en de performers ook. Punk is overal in Nederland, dus ook hier in Rotterdam, waar alternatieve stemmen en luide punk meer toegankelijk zijn. De hoeveelheid zalen die lokaal talent een podium geven, is ook echt bijzonder – die plekken waren mijn toegangspoort tot de stad.’’

Naast al het moois aan de Rotterdamse scene, zijn er ook dingen die je er minder tof aan vindt?
“Ik vind dat mensen te veel blijven hangen in het hele sociale aspect van de muziekscene. Omdat de scene hier relatief klein is, zijn er sommige mensen best beschermend over. Dat kan dan weer gezien worden als gatekeepen." Matthias ziet ook hoe loyaliteit aan de stad soms voor tunnelvisie zorgt: “Sommige artiesten worden op handen gedragen puur omdat ze Rotterdams zijn. Terwijl juist in een diverse muziekstad als deze, het openstaan voor andere genres of invloeden iets zou moeten zijn om te vieren. Dat is jammer, want het kijken naar live muziek is een enorm privilege, waaraan in een welvarende omgeving als Rotterdam, ongeacht subsidiestromen, gelukkig geen tekort is. Ten slotte zou ik ook meer communicatie willen zien tussen venues, boekers, artiesten en de community!’’

Heb je advies voor bands om zich meer gewild te maken voor boekers?
“Eigenlijk heel simpel: wees zichtbaar! Ik ben groot fan van het idee om shows te archiveren. Als iemand voor wie video het hoofdmedium is, vind ik het geweldig als bands dat ook serieus nemen en livebeelden delen. Het kan toch het verschil maken in wel of niet geboekt worden om die beelden te sturen. Ik heb via zulke video’s zóveel nieuwe acts ontdekt! En een band kan ook best een ‘’brand’’ zijn. Ik heb veel respect voor artiesten die zich visueel durven te profileren, ook buiten hun eigen comfortzone. Of het nu doe-het-zelf is of via een samenwerking met een visual artist – dat laat zien hoe veelzijdig je bent! Het hoeft geen grootse productie te zijn. Als je er toewijding en visie mee uitstraalt, spring je eruit.”

hiddenbehindmist
Matthias boekt niet alleen de bands die hij zelf cool vindt, hij is ook vaak te vinden in Rotterdamse zalen: altijd met een camera in zijn hand. Soms hangt ‘ie zelfs boven in het kraaiennest van Rotown, als een echte VHS-piraat. Als vj gaat hij door het leven onder de naam hiddenbehindmist. Zijn gefilmde shows vind jeallemaal terug op YouTube, zeker de moeite waard om er even doorheen te scrollen. Wat meteen opvalt? Die typische VHS-esthetiek. “Ik ben specifiek met VHS gaan werken omdat het steeds makkelijker wordt om oude camera’s op te duikelen,” vertelt Matthias. “Mensen gooien ze weg, of doen er niets meer mee, maar met wat technische kennis krijg ik ze vaak weer aan de praat. Het terugspoelen van VHS-bandjes verwerk ik ook graag in mijn visuals, vooral in mijn ‘title-tracks’. Het past bij de wat-kan-ik-maken-met-wat-ik-heb-mentaliteit die ik belangrijk vind.”

Die doe-het-zelf mentaliteit van werken met zulke technologie inspireerde hem ook überhaupt om te beginnen met filmen.“Mensen als Stefan Van Hoek, die gewoon een hele hoop shows filmen en op YouTube zetten, inspireerden me op een bepaalde manier net zo erg als de inmiddels gestopte Ductape Studios in Rotterdam- West (die doorgingen als Far Out Sound Studios) met hun VHS-beelden van live bands in die studio. Iemand die simpelweg het idee heeft om een show te filmen, en dan iemand zoals ik die dat op de één of anderemanier oppakt, dát inspireerde me!”

In de planning en in de verre toekomst
Terwijl ons gesprek langzaam ten einde loopt, dwalen we door het archief van WORM. Meters hoge stapels dvd’s torenen om ons heen in dit digitale mausoleum. We vragen Matthias of er nog iets vets aankomt. Hij vertelt over het evenement dat hij binnenkort samen met het Rotterdamse indie-label Inner Basement organiseert in Roodkapje. Vrijdag 27 juni staat helemaal in het teken van shoegaze en dreampop. Thrilled en Daze In Bed dompelen de zaal onder in zachte lagen reverb en dikke sludgy fuzz. Dit wil je niet missen. Op weg naar buiten praten we over zijn plannen om verder te kijken dan Rotterdam. Die zijn er zeker. Maar voorlopig zit hij nog diep verstrikt in het spinnenweb van de stad. “Maar hey, dat is Rotterdam in een notendop: we klagen, maar we doen gewoon ons werk.”