Voor sommige Rotterdammers moet het misschien een opvallend verschijnsel geweest zijn: sinds enige tijd loopt half modebewust Nederland in truien van Thrasher. Eventjes zoeken op internet levert al snel op dat het hier niet om DJ Thrasher (Gareth de Wijk) gaat, maar om een merk voor skateboardkleding. De verwarring is echter volstrekt begrijpelijk als je nagaat dat DJ Thrasher, als hoofd van PRSPCT, alweer vijftien jaar bezig is. En dat is niet alleen in Rotterdam onopgemerkt gebleven. 24 mei viert PRSPCT haar 15-jarig bestaan met de 25e editie van PRSPCT XL. Net als het geval was met Subway een gegronde reden om eens af te spreken voor een interview met Timo Bosman van RAAK! Events en mister PRSPCT himself: Gareth de Wijk. We gingen op het terras zitten van Wunderbar, waar PRSPCT Radio die avond uit gaat zenden.

Gareth de Wijk is als persoon niet per se een opvallende verschijning, maar ook geen gebruikelijke. Met zijn tatoeages en zwarte kleding weet je niet of je nu het hokje punk of hardcore aan moet kruisen. En laat dat nou net de insteek zijn van PRSPCT.

‘We zijn ooit hiermeebegonnen in Nighttown. Ik kom zelf uit de punk, speelde in allerlei bandjes. We wilden iets doen met drum and bass, maar het mocht wel wat harder van ons. Je had toen natuurlijk wel hardcore, maar dat was voor mij niet echt een tof wereldje, er liep toen wat fout volk tussen. Vanuit de punk heb ik ook die DIY-mentaliteit meegekregen. Als je iets wilt, ga het dan maar regelen. Harry (Hamelink, tegenwoordig ook bekend als festivaldirecteur van Motel Mozaique – red.) gaf me toen de mogelijkheid om dingen te organiseren.
Vanaf 2005 begonnen we ook met eigen releases. Het was fijn dat Triple Vision zo dichtbij zat, met hen konden we direct de distributie regelen. En vanaf daar is het gaan groeien. We hebben in de oude Waterfront gestaan, en later ook in club Watt. Daar hadden we al PRSPCT XL avonden, of we hadden de basement voor onszelf. Toen Watt dicht ging zat ik eigenlijk zonder werk. Op dat moment zijn we gaan samenwerken met RAAK!, en konden we meteen door naar de Maassilo.’

PRSPCT is inmiddels een begrip, niet alleen in Nederland.

‘Hardcore en drum and bass waren vroeger twee gescheiden werelden. Wij zijn daar tussenin gaan zitten, en hebben zo een beetje ons eigen geluid gecreëerd. Wereldwijd is PRSPCT nu echt een begrip, en Rotterdam wordt gezien als het Mekka van de hardcore drum and bass. Als je ook ziet wat voor bereik we hebben met die radioshow. Er zijn gasten in Australië die om drie uur ’s ochtends de wekker zetten om ernaar te luisteren! Hetzelfde geldt voor het label: er zitten mensen in Japan die elke nieuwe release op vinyl aanschaffen, en iedere keer betalen ze de kosten om het daarnaartoe te verschepen. Op de meeste edities van PRSPCT XL komt 40% van het publiek uit het buitenland.’

Hoe zou je het publiek wat naar PRSPCT XL komt omschrijven?

‘Ze zijn behoorlijk dedicated. We hebben een soort actie dat als je een PRSPCT tatoeage hebt je gratis naar binnen mag, maar daar beginnen we ondertussen spijt van te krijgen. Het valt ons ook altijd op wat een divers publiek het is. Misschien juist omdat de muziek niet meteen in één hokje te plaatsen valt. Alles loopt er rond. Ook genoeg vrouwen, ondanks dat we in de wat meer extreme hoek van het spectrum zitten. Maar dat zou ook niet uit moeten maken. Mensen hebben het wel eens over vrouwvriendelijke muziek, maar dat vind ik een kut term. In de XTRM-area staan er de mooiste dames voor de speakers los te gaan.

Voor de DJ’s is ons publiek ook fijn. Als je op een hardcore festival staat kun je niet altijd alles draaien. Zelf stond ik laatst ook ergens, begon ik met wat drum and bass. Meteen liep iets minder dan de helft van de tent weg. Je houdt dan wel de mensen over die je wilt bereiken, maar zulke dingen beïnvloeden toch hoe je draait. Op PRSPCT maakt het niet uit, je kunt het zo gek maken als je wilt. Het publiek vindt het juist geweldig.'

Wat kunnen we allemaal verwachten voor het jubileum?

We komen met een driedubbel-album van al onze label-artiesten. Over de hele wereld houden we nog labelnights vóór PRSPCT XL die in het teken staan ervan. En PRSPCT XL zelf natuurlijk. Het wordt nét een stukje groter allemaal. We gaan natuurlijk ook lekker uitpakken met het licht en het geluid. Er zijn 4 areas, en we gaan door van half tien tot acht uur ’s ochtends. In de praktijk zal dat wel negen uur worden.