BFO14: Tricklebolt

Oude tijden herleven door jonge honden

Tekst: Peter Prangsma / beeld: Anke Olthof ,

De mannen van Tricklebolt, tot voor kort bekend als Red Lips, spelen 'oude' muziek in de stijl van de jaren '60, '70, én '80. Beïnvloed door bands als Led Zeppelin, Deep Purple en Black Sabbath heeft de band een old skool geluid, voortgestuwd door een hammond orgel. Het vijftal in de leeftijd van 15 tot 22 jaar is vandaag de surprise act op de Sena Talent Stage.

Het concert:

Tricklebolt, Bevrijdingsfestival Overijssel, Sena Talent Stage, 5 mei 2014

De act:

Deden de jongens uit Hellendoorn en Lemele het al goed als Red Lips, als Tricklebolt zijn ze helemaal goed bezig. Door het winnen van De Wraak van Salland 2014 en deelnemen aan de voorronde van Kunstbende Overijssel 2014, verdienden ze zelfs optredens op onder andere Stone Rock, Stoppelhaene en Pedro Pico Pop. De Overijsselse formatie speelt vandaag voornamelijk eigen werk, waaronder een gloednieuw nummer. Het is rock wat de klok slaat, maar een paar bluesnummers passeren de revue ook.

Het nummer:

Untouchable wordt aangekondigd als het nummer dat de jongens prijzen heeft laten winnen in competities. Het de Hammond orgel komt er meteen flink in knallen en de rest van het nummer is ook niet bepaald rustig te noemen. Een opgefokte solo vloeit over in een ritmische lick die de rest van het nummer perfect ondersteund. Wat volgt is een break, waarna de drie mannen met de slaginstrumenten speels bij elkaar gaan staan om meteen weer hard door te gaan.

Het moment:

Drummer David van Keulen kijkt aan het eind van het eerste nummer even lachend naar de geluidsman naast het podium. Hij schreeuwt iets over het gebrek aan volume dat uit zijn monitor komt. Het enigszins slordige spel dat het eerste nummer overheerste is daarna ook direct verdwenen, waarna de band het eerdergenoemde Untouchable perfect neerzet.

Het publiek:

Tricklebolt had de eer om de Sena Talent Stage te mogen openen. De omgeving aan het water nodigt de in kleine getalen gekomen toeschouwers uit om te gaan zitten en relaxt te genieten van de muziek. Langzaam maar zeker komen steeds meer mensen toch even een kijkje nemen bij de jonge gasten die 'oude' muziek spelen. De waardering in vorm van applaus neemt steeds toe naarmate de set vordert, en dat is niet vanwege de toename van publiek. De bezoekers van het Bevrijdingsfestival Overijssel kunnen de stijgende lijn duidelijk waarderen.

Het oordeel:

Hier en daar is de band nog een klein beetje slordig, maar gezien de leeftijd is dat totaal niet erg. Vooral de zanger klinkt erg rauw, het doet aan alsof zijn stem al het nodige heeft meegemaakt. De bluesnummers die de band presenteert passen perfect bij het imago van openers, en de bijbehorende slidegitaar sluit naadloos aan bij de rest van de muziek. De Sena Talent Stage had zich weinig betere lokale openers kunnen wensen.