Kraak & Smaak toont zich tijdloos

Strakke live-set met energiek geluid in Hedon

Mandy Bezema ,

De mannen van Kraak & Smaak kunnen het eigenlijk niet fout doen. In een halfvolle -alleen het balkon is leeg- Grote zaal in Hedon draaide het internationaal bejubelde producerstrio vrijdagavond een strakke set voor een uitgelaten publiek. Bijgestaan door gastvocalisten Berenice van Leer, Ivar Vermeulen (zie foto) en Sebastian, leveren ze een avond af die uitblinkt in energie, tijdloosheid en brutaliteit. Het overheersende basgeluid wordt dan ook maar door de vingers gezien.

Afgelopen oktober bracht het producerstrio Kraak & Smaak (Mark Kneppers, Oscar de Jong en Wim Plug) hun nieuwe album Chrome Waves uit, een plaat die uitblinkt in vernuftige loopjes, knappe beats en slimme melodie lijnen die bovenal enorm dansbaar zijn. Ook het aantal gastvocalen op de plaat viel op. Onder andere Janne Schra, Sam Duckworth (Get Cape. Wear Cape. Fly.) John Turrell, Stee Downes en Berenice van Leer komen langs en vormen tezamen tracks die met gemak nog een flink aantal jaar mee kunnen in een live-set.

 

Oud versus nieuw

Overwegend dertig, begin veertig. Her en der een stel zestienjarigen, en een heersend gevoel van opwinding. Net vooraan staat een look-a-like van Chet Faker, hetzij in voortdurende extatische staat voor de rest van de avond. Grijnzende gezichten, handen in de lucht en continu in beweging. Er wordt gezweet, er wordt gedanst en geflirt. Vanaf het moment dat de heren van Kraak & Smaak de schuiven open zetten, is het oordeel van het publiek al klip en klaar. „Dit is fantastisch”, brult een uitgelaten blondine terwijl ze haar ogen dichtknijpt  en meebeweegt op een ietwat slomer The Future is Yours.  Het trio schroomt er niet voor om te putten uit hun oudere repertoire, te meer omdat het verschrikkelijk goed werkt. Plaat Electric Hustle uit 2011 is goed vertegenwoordigd, lijkt het soms zelfs beter te doen dan het spaarzame aantal van Chrome Waves dat wordt gedraaid. Maar toegegeven moet worden: wanneer de tracks van Chrome Waves  dan worden gedraaid, is merkbaar en hoorbaar dat het geluid van Kraak & Smaak is meegegroeid met de tijd. Een zweem van Daft Punk is hoorbaar, mits omgebogen naar het eigen funky en catchy geluid van henzelf. Het eerder genoemde The Future is Yours kan rekenen op een dankbaar geluid uit de zaal, waarbij de spacey sounds in het How We Gonna Stop The Time direct iedereen aan het dansen zet. 

Boksring

Het trio doet het niet alleen: ze worden bijgestaan door een bassist en drie gastvocalisten. Vast in de live band zit Berenice van Leer. Getooid in zwart leren rokje, goede afro en knalrood korset, geeft ze stem aan de tracks. Ze is brutaal, daagt het publiek uit en zingt met een kracht alsof ze in  een boksring staat. Love Inflation, op het nieuwe album ingezongen door Janne Schra, volgt in het midden van de set. Het is een welkome verademing op de reeks oude nummers, geeft een nieuw gezicht aan Kraak & Smaak. Synthesizers, verleidelijke zang en zwoele ritmes van de bas en drums. Opvallend is wel die knetterharde bas, die dwars door alle nummers heen boort en niet zou misstaan op een degelijk dubstep feestje. Ook haar stem klinkt bij vlagen wat schel in de Grote Zaal. Het maakt niet uit, want Kraak & Smaak kan vanavond niets fout doen en wordt bijna opgegeten door het uitgelaten publiek. Plastic People, Let’s Go Back, Hold Back Love, mega hit Squeeze Me - uitermate goed vertolkt door vocalist Ivar Vermeulen- en afsluiter Dynamite komen voorbij en bewijzen eens te meer tijdloos te zijn. Die laatste wordt bijgestaan door de immer komische Sebastian, voor de gelegenheid gekleed in crèmekleurig pak, hoed en gouden feestbril.

De nadruk ligt niet geheel op Chrome Waves, wat gezien het feit dat het een uitermate sterk album is, enigszins jammer is. En toch. Het doet namelijk niets af aan de bijna onaanraakbare status en feilloosheid die Kraak & Smaak heeft, de garantie van een goede avond die onzichtbaar aan hen lijkt te kleven: en ook in Hedon meer dan goed tot zijn recht komt. En dat is positief. Kraak & Smaak heeft een nieuw gezicht, maar dan wel eentje die is gevormd door al het goeds van eerdere tijden.