Twee weken geleden bracht artiest en producer Babs haar EP-debuut ‘Ruimtevrees’ uit. De vierdejaars conservatorium student zet zichzelf met dit debuutalbum echt als muzikant op de kaart. Na een vette release party, die gelukkig nog net door kon gaan, stond haar muziek al snel in New Music Friday NL, een bekende lijst op Spotify. ‘Ruimtevrees' is een energieke, frisse, uptempo rap/pop EP met inhoudelijk een serieus, maatschappelijk karakter. Muzikaal gezien heeft het een overheersend dansbare en vrolijke sfeer. Wij spraken Babs voor een uitgebreid interview.
EP-release
Op 26 november was het voor Babs eindelijk zover, haar debuut EP kwam officieel uit. ‘’Het voelde echt alsof ik jarig was. Dat is heerlijk want je krijgt de hele dag felicitaties en mensen die zeggen dat ze aan het luisteren zijn. Het is natuurlijk wel een beetje maf omdat het in coronatijd is. Als alles ‘normaal’ was geweest, was ik misschien wel ergens een taart gaan eten, maar nu ben ik gewoon thuisgebleven. Het was ook heel lekker wakker worden, ik kreeg gelijk al een appje dat ik in de New Music Friday NL lijst stond, een populaire Spotify playlist. Dus ik dacht echt; Wat! Nu al!? dat was echt heel cool.’’
Die avond stond de release party in Cinetol, Amsterdam gepland, maar er stond ook een persconferentie op de planning. Het was dus nog de vraag of het allemaal wel doorging, uiteindelijk mocht het nog net doorgaan. ‘’Daardoor had ik er juist extra veel zin in. Ik voelde de bui al hangen, ik speel deze show en vanaf morgen mag het niet meer. Het feit dat ik het die vanavond nog kon doen en zo 2021 alvast kon afsluiten en mijn debuut EP kon inleiden, voelde heel goed. Ik zag natuurlijk de hele dag niemand, ze zeiden wel dat ze luisterden, maar bij zo’n release party zie je echt mensen en spreek je met ze erover, dat was echt wel heel fijn.’’
De muziek
‘’Ik ben wel eens poprapper genoemd, dat vond ik wel een goede omschrijving voor mijn muziek, al is het moeilijk om in een hokje te stoppen. Daar houd ik ook niet zo van, dus dat komt goed uit. Mijn muziek is een combinatie van pop en rap. De catchiness, hetgeen wat zich steeds herhaald en in je hoofd blijft hangen zijn echt de pop-invloeden. Daarnaast zing ik niet heel veel, ik vind een rap een heel goed middel om een verhaal mee te vertellen. Ik vind die combinatie van twee genres heel tof.’’
Ruimtevrees
‘’Mijn EP gaat over het verlangen naar ruimte, maar ook over jezelf zijn zonder te hoeven of moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen. Het gaat over jezelf zijn zoals je bent. En het gaat ook over het losbreken van hokjes rondom gender en seksualiteit of etniciteit waar mensen je altijd in stoppen. Mensen doen heel vaak aannames, dat is heel menselijk en daar is niets mis mee in principe, maar er zijn wel heel veel mensen die er naar van worden omdat die aannames niet altijd kloppen met hoe iemand is. Het is natuurlijk heel moeilijk om op basis van iemands uiterlijk in te schatten hoe iemand is, maar dat gebeurt wel vaak.’’
‘’Ik was eigenlijk opzoek naar een synoniem voor claustrofobie omdat ik dacht aan in een hokje zitten, in een kleine kamer zitten en weinig vrijheid voelen. Daar past het woord claustrofobie bij en uiteindelijk werd dat Ruimtevrees.’’
Artiest met een missie
Babs is ook een artiest met een missie, ze komt op voor vrouwen en gender non conforming muzikanten in de industrie. ‘’Er is al een scheve genderverdeling in de muziekindustrie, maar bij producers, audio engineers en rappers is dit nog veel erger. Van alle producers is maar 2% vrouw, dat is heel heftig en ik heb het echt als missie om daarvoor op te komen.’’
MediaMusic in Enschede
Babs komt oorspronkelijk uit Leiden en is naar een jaar in Engeland begonnen in Enschede aan de Artez opleiding MediaMusic. Inmiddels is ze vierdejaars. ‘’Het is inderdaad een opleiding om producer of audio engineer te worden. Er zijn nog wel een paar opleidingen waar producers ook kunnen aanhaken, maar er is niet veel keus. Überhaupt zijn er niet zoveel conservatoria. De laatste keer dat ik het heb opgezocht waren er negen en dan moet je ook nagaan dat veel verschillende conservatoria ook een specifieke richting hebben, bijvoorbeeld klassiek of jazz. Dus er valt ook gewoon veel af.’’
‘’Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie niet per se op zoek was naar een opleiding voor producer, ik heb ook even getwijfeld of ik niet de singer-songwriter opleiding wilde doen of een opleiding tot artiest. Ik had gemerkt dat ik er heel erg van hou om op het podium te staan. Dat vind ik gewoon echt te gek, stiekem wilde ik dat, maar ik heb vooral getwijfeld in hoeverre leer je zoiets bij een opleiding en is het niet handiger om iets te gaan studeren waar ik gewoon nog heel weinig ervaring mee heb. Produceren is best technisch en als ik straks zelf muziek wil maken, wil ik zelfstandig zijn. Als je je eigen muziek kan produceren heb je niet zoveel mensen nodig en dat scheelt heel veel.’’
De Burgerbeurs en BUMA ‘Maak ’t Deel ‘t
Het afgelopen jaar heeft Babs meegedaan met het talentontwikkelingstraject, de Burgerbeurs. Daar kreeg ze een jaar lang coaching en heeft ze kreeg een subsidie via Music Support Overijssel om haar muzikale plannen mee te verwezenlijken. ‘’Dat jaar is nu bijna voorbij en ik moet zeggen dat het voor mijn ontwikkeling veel heeft gedaan. Ik ben eigenlijk dit jaar pas begonnen met het releasen van muziek, mijn eerste single kwam in januari en nu is mijn eerste EP uit. Dat toont al aan dat het snel is gegaan en die beurs heeft daar absoluut mee geholpen.’’
Ondertussen werkt ze aan twee nieuwe singles met behulp van BUMA ‘Maak ’t Deel ’t’ waarvoor zij naast artiesten als Froukje, S10, Wies en Linde Schöne is geselecteerd. ‘’Buma is een subsidie, maar je moet je maakproces uiteindelijk ook gaan delen. Met deze subsidie ga ik twee nummers maken en met behulp van deze nummers ga ik een workshop geven op een middelbare school. Ik ga vertellen hoe het tot stand is gekomen, iets over het schrijfproces en daarna ga ik ze allemaal een stukje laten meeschrijven. We gaan uiteindelijk met iedereen die geselecteerd is een aantal shows doen en dat is heel leuk, want er zitten veel bekende artiesten tussen. Het is heel gaaf om in het rijtje tussen die artiesten te mogen staan. Ik vind het ook een hele mooie subsidie, want het zorgt ervoor dat jij als maker iets kan maken, maar het zorgt er ook voor dat anderen daarvan kunnen leren.’’