Op het Liedjesmakersfestival biedt organisator Henk Lammers (Paco Plumtrek) ook nu weer een podium voor jong talent uit Almelo en omgeving. Damn! opent in de Theaterzaal met covers en eigen (Nederlandstalige) liedjes. De kracht van deze drie meiden blijkt vooral in het eigen werk te zitten. Gitaarband Outlines valt op door hun fraaie nummers met lange instrumentale stukken. In de sfeervolle voormalige ziekenhuiskapel speelt singer-songwriter Noa Bambur. Zij nam vorig jaar deel aan de Zapp Music Challenge, waar zij werd begeleid door Nielson. Ook Lisa Nora weet daar het publiek te raken met haar gitaar en haar heldere stem. In de foyer begeleidt Rosalie Meijer zichzelf op vleugel en gitaar. Haar laatste liedje blijkt een regelrechte meezinger.
Liedjesmakersfestival in Almelo beleeft geslaagde zesde editie
Jong talent en gevestigde namen op een sfeervolle locatie
Het Liedjesmakersfestival is niet meer weg te denken uit Almelo. In Theater Hof 88 vond dit jaar de zesde editie plaats, met namen die al groot zijn en namen die het in zich hebben om groot te worden.
Des Fais Do Do speelt vervolgens in de Theaterzaal. De soundcheck is al een feestje op zich en de zaal stroomt dan ook snel vol. Bijna jammer dat het een zitconcert is, want een en ander nodigt uit tot dansen. Onder het motto "mensen kom naar voren, dan laten we je wat horen" speelt het trio Song Kitchen in de kapel, terwijl het foyerprogramma naar het plein voor de ingang wordt verplaatst.
Een straatmuzikant als Ramblin Martin moet met dit mooie weer tenslotte lekker buiten spelen. In de kapel kan het publiek daarna luisteren naar Awkward I oftewel Djurre de Haan. Twee keer eerder zou hij hier spelen, maar hij moest beide keren afzeggen. Deze keer staat niets hem in de weg en met zijn strijkersband – viool, altviool en cello – speelt Djurre zowel oud als nieuw materiaal. De muziek past perfect in deze bijzondere ruimte.
Paco Plumtrek zelf mag natuurlijk niet ontbreken op zijn ‘eigen’ festival. Poëtische liedjes, gezongen in het Nederlands. Daar is hij goed in en het publiek hangt aan zijn lippen. Tijdens een van de laatste nummers wordt hij begeleid op trompet en mondharmonica. Dat is prachtig, bijna melancholisch.
In de kapel staat Bertolf zichtbaar te genieten. De Zwollenaar is een rasartiest, wat duidelijk hoorbaar is aan zijn loepzuivere stem en uitstekend gitaarwerk. Hij wisselt oud werk af met nummers van zijn nieuwe album First and Then, dat een sterke titeltrack kent. Toch komt de show pas halverwege echt op gang. Hoogtepunt is toch wel Mary. Je kunt dan in de kapel een speld horen vallen.
In de foyer zijn de Italiaanse klanken van singer-songwriter Gigi Arisci te horen. Hij speelt aardig, maar het wordt nergens echt spannend. Dat het publiek daar ook zo over denkt is te merken: Gigi heeft zichtbaar moeite om de aandacht van de bezoekers vast te houden. Ondertussen maakt The Big Hunger in de Theaterzaal veel indruk. De rode draad in de nummers van deze Amsterdamse soul- en jazzband is het verhaal van een Amerikaanse gevangene op Death Row. The Big Hunger vertelt met veel overtuiging. Het komt hard binnen en het publiek luistert ademloos.
Bij het laatste optreden in de kapel is deze tot de nok toe gevuld. Daaruit blijkt dat het publiek Fratsen nog lang niet moe is. En dat is maar goed ook, want de oude rotten zijn het echt nog niet verleerd. Fratsen doet waar het goed in is, met zowel oud als nieuw werk. Het staat als een huis.
Henk Lammers kijkt terug op een geslaagde dag. “Het Liedjesmakersfestival heeft dit jaar zijn grote doorbraak gehad: prachtige optredens in zeer uiteenlopende genres. Het festival was uitverkocht en het publiek was laaiend enthousiast. Theater Hof 88 bleek opnieuw de perfecte locatie. Een gebouw dat al dan niet per ongeluk zo is aangelegd, met her en der verspreide mooie zaaltjes en een sfeervolle binnenplaats. Muzikanten en publiek zal deze dag nog lang bijblijven.”