De zaal loopt tijdens het voorprogramma flink vol. Een flinke bak roots reggae weet de kleine zaal van Metropool te laten zweten. De zelf geschreven nummers van de Twentse reggae band Roots Creation vallen goed bij het publiek dat van herre en verre is gekomen.
Op het moment dat de bandleden onder luid gejuich van het publiek het podium op komen lopen is er bijna geen ruimte meer in de kleine zaal van Metropool om te dansen. Gelukkig is daar het eerste nummer ook nog niet voor bedoeld. Een zacht soundscape wordt begeleid door de overige bandleden die allemaal een percussie instrument ter handen hebben. Zo gauw de eerste roots reggae drumbeat begint wordt het warm in de zaal. Er wordt flink gedanst, genoten en gegrooved op de strakke nummers.
Bij het vierde nummer wordt de reggaeband, bestaande uit drums, keys, bas, percussie, saxofoon, trompet, gitaar, ritmegitaar en vocals, versterkt door drie zangeressen die de mooi geharmoniseerde partijen meezingen met de charismatische frontman Aron 'Jah Bird'. Maatschappijkritisch, maar met een hart onder de riem stekend kan je de nummers noemen. Titels als "Mighty Little People", "Times for Excuses", "Humanity" en "Politicians" worden naast de scherpe teksten bijgestaan door net zulke scherpe grooves. Er zijn mooie momenten voor elke muzikant. Scherpe solo's van de blazers, maar ook de rest van de band krijgt z'n ijzersterke momentjes om heerlijk te grooven. Het liedje "Man, Woman and Child" heeft veel potentie. Het dak gaat er echt af bij de laatste twee liedjes waarbij het publiek uit volle borst mee zingt: "Heat Upon Rome" galmt door de zaal. "Never Read Africa" is een mooie afsluiter van een te gekke set met roots reggae.
De muziek is niet vernieuwend, maar dat doet niet af aan de immens goede groove die de groep Oostenaren weet neer te zetten. Iets dat gezien de speellijst ook de rest van het land niet is ontgaan. Grooves van topklasse, licks die blijven hangen, en een frontman die uitdaagt, meeneemt en loslaat. Gewoon heel goed.