Kyteman imponeert op de eerste dag van Crossing Border

Festival voor muziek en literatuur voor het eerst in Enschede

Tekst: Bob Stolk / Foto's: Willem Stolk, Karen Wijnen en Marthijs Ekkel. ,

Crossing Border bestaat inmiddels 20 jaar. Na Den Haag en Antwerpen heeft nu ook Enschede een eigen editie. Het Muziekkwartier (Wilminktheater en Atak) vormde twee avonden lang het decor voor muziek en literatuur. Op donderdag 15 november was Kyteman de absolute headliner, maar er was nog veel meer moois te zien en te horen.

André Manuel & Dancing Dollekamp
In de Saxion Zaal wordt Crossing Border officieel geopend door Marijke van Hees, directeur van het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. Vervolgens heeft André Manuel met Dancing Dollekamp de eer om het festival muzikaal te openen. Afwisselende muziek en taal: Duits, Nederlands en dialect, wat goed past bij het thema van Crossing Border. Veel humor in redelijk simpele teksten. Het publiek wordt direct in het diepe gegooid en dat wordt beloond met luid applaus.

Are You A Lion
Een vijfkoppige band die live erg goed speelt, soms zelfs beter dan op de LP. De energie spat ervan af. De mannen van Are You A Lion brengen dan ook goede country/blues ten gehore. In het begin blijft het publiek erg ver van het podium. Nadat wordt gevraagd of iedereen dichterbij wil komen, gebeurt dit gelukkig ook. Uiteindelijk is er zo veel belangstelling dat het hele Atak Café vol staat. Iedereen staat dicht op elkaar om een glimp mee te krijgen van wie er speelt.

Craig Finn, Patterson Hood & Will Johnson
Een akoestisch optreden in de Grolsch Zaal waarbij de drie mannen om de beurt een nummer zingen en elkaar begeleiden. Bij de meeste nummers vertellen ze eerst een verhaal. Leuke teksten waar je eigenlijk voor moet gaan zitten. Mede door de goede teksten van de songs en de uitleg over de nummers past dit optreden uitstekend bij het idee van Crossing Border. Het publiek kan het waarderen en geniet dan ook van het optreden. 

The Kyteman Orchestra
Ook Kyteman speelt in de Holland Casino Zaal. De hele zaal wacht in spanning af wat er gaat gebeuren. Als het optreden begint, is het adembenemend zoals het orkest speelt en het koor en de rappers klinken. Adembenemend is ook de lichtshow. Kyteman dirigeert het orkest met de voor hem typische bewegingen. De zaal geniet van elk nummer en er volgt steeds een oorverdovend applaus waarvan zowel het orkest als Kyteman (Colin Benders) zelf genieten. Kyteman is stomverbaasd als er tijdens zijn uitleg luid wordt geklapt. Hij legt uit dat de meeste mensen van zijn orkest ziek zijn, maar dat ze toch hun best zullen doen.

De eerste jamsessie is een stuk dat nooit af is. Kyteman noemt het de ‘oersoep’: het begin van de samenwerking van het orkest. Hierin hebben de muzikanten afgesproken hoe ze muzikaal met elkaar communiceren. Naar verloop van tijd wordt de oersoep steeds ingewikkelder en krijgt deze steeds meer vorm. Bij de solo van de drummers gaat Kyteman rustig in het publiek zitten om ervan te genieten. De rappers springen zoals altijd de boel bij elkaar, maar op zijn tijd is er ook rust te vinden, zowel in het orkest als in het publiek.

Gelukkig speelt Kyteman bij verschillende nummers zelf trompet. Zeker bij de toegift, waarin hij de trompetsolo speelt, is duidelijk dat hij naast het dirigeren nog steeds fantastisch trompet speelt. De toegift is een jam die niet is ingestudeerd. Toch is het een spektakel dat dromerig lijkt te zijn. Het is een spectaculair optreden dat behoorlijk uitloopt, maar geen moment verveelt. Heerlijk hoe Kyteman trompet speelt en dirigeert. Tijdens de signeersessie laat Kyteman weten dat er ondertussen ook wordt gewerkt aan een nieuwe plaat.