Wat doe je als programmeur?
“Ik ben verantwoordelijk voor het programma van Hedon en van Popfront. Soms neem ik initiatief naar de stad toe, zoals bij Tallest Man on Earth in Odeon De Spiegel en het Bevrijdingsfestival, waar we ons eigen podium hebben. Als programmeur is het belangrijk dat je de stad steeds meer ziet als een podium, en niet alleen je eigen zaal. Muziek is mijn passie, ik ben er constant mee bezig. Ik probeer tijdens optredens zelf ook zoveel mogelijk in Hedon te zijn. Om te kijken hoe het publiek reageert of om te kijken of de band het fijn heeft. Ik vind het belangrijk om te weten of men tevreden is over het programma.”
Beïnvloedt je eigen smaak het programma?
“Ik ben niet van de smaakpolitie, het is niet mijn taak om het publiek op te voeden. Mijn doel is om het programma zo breed mogelijk te houden, er moet een goede balans zijn. Ik beoordeel bands meer op hun potentie, hun artistieke visie. De ene keer boek ik grotere acts, de andere keer weer iets moeilijks, als het verhaal maar goed is.”
Waar ben je het meest trots op?
“Op The Tallest Man on Earth in De Spiegel. Hij doet maar een paar shows, waarvan er twee in Nederland waren. Het is dan vrij uniek dat een artiest dan naar Zwolle komt. En daar komt dan bij dat je de artiest zelf ook erg goed vind. Het was volle bak in De Spiegel, heel gaaf. Maar ik ben ook trots op eigen concepten van Hedon, zoals Sabotage.”
Heb je ook slechte acts geboekt?
“Soms boek je een band en verwacht je er meer van, dan kan het tegenvallen. Als podium hoop je op informatie wat het publiek nog niet weet, zoals bijvoorbeeld een nieuwe single. Soms wordt een plaat uitgesteld en de tour niet, dan kan het zijn dat de band helemaal niet aanslaat.”
Is het moeilijk om een concert uitverkocht te krijgen?
“Ja, een concert verkoop je niet zomaar uit. We kunnen op dit moment vijfhonderd tickets per concert verkopen. In november zijn we negen keer uitverkocht geweest, dat is een record. Je moet acts boeken die je kunt verkopen of zelf concepten bedenken, zoals Cortonville. Gelukkig hebben we ook een hele goede marketingafdeling bij Hedon.”
Is het moeilijk om grotere bands binnen te halen?
“Ja, buitenlandse bands doen meestal Amsterdam aan. Elke band wil wel in Paradiso spelen. Wij zijn vaak de kleinste zaal in een tour. Het is belangrijk om een goede lobby te voeren naar boekers van artiesten. Je moet ze het vertrouwen geven dat ze met hun act goed terecht komen bij Hedon.”
Wat hoop je te bereiken met het nieuwe Hedon?
“De capaciteit wordt meer, we kunnen 850 tickets gaan verkopen. En er komt een kleine zaal voor tweehonderd man. Het nieuwe gebouw wordt gebruiksvriendelijker voor de artiesten, maar ook voor de bezoekers. Het wordt mooier, alles wordt vernieuwd. Ik wil met het nieuwe Hedon verder bouwen aan het popklimaat van Zwolle. Hedon moet meegroeien met de stad, hét podium van de stad worden. Eigenlijk wil ik dat iedereen een keer naar Hedon is geweest.”
In de kleedkamer met... programmeur Erik Delobel
Een kijkje in de Overijsselse muziekwereld
In de rubriek In de kleedkamer met... interviewt 3voor12 Overijssel elke maand iemand uit de Overijsselse muziekwereld. Er wordt een kijkje genomen in de wereld achter de optredens, om een keer niet de artiest, maar de mensen achter de schermen even in de schijnwerpers te zetten. Deze maand: Erik Delobel, programmeur bij het Zwolse poppodium Hedon.