Metropool wordt vanavond overgenomen door de zuiderburen. Na een uitgebreide tour in Frankrijk en verrassend weinig shows in België, is deze eerste helft van maart Nederland het strijdtoneel voor K’s Choice, met als support de ideale schoonzonen van Arid. Begin vorig jaar kwam ‘Echo Mountain’ uit. Een goed excuus om het publiek weer eens te trakteren op de hits van de voorgaande albums?
Voorprogramma Arid wordt alom geprezen om zijn zanger Jasper Steverlinck. Bijna iedereen is het erover eens dat deze jongen een helder en krachtig stemgeluid heeft en live elke noot met gemak de albumversie weet te evenaren. Dat is vanavond niet anders. Met vijf albums op zak hebben ze een fraaie setlist samengesteld, vol pop/rock liedjes voorzien van een alternatief randje, met een goede spanningsboog. Naarmate de set vordert mag er steeds meer gerockt worden en is er zelfs bij vlagen een korrel in de stem Steverlinck te herkennen. Invloeden van Coldplay, Keane en U2 dienen zich aan. Als de goedgeklede zanger zonder gitaar het publiek probeert te entertainen, liggen de gebaren erg in de lijn van de frontmannen van die grote bands. Moet allemaal kunnen. De één kijkt er graag naar, de ander vindt het aanstellerij.
De Belgen waar het vanavond om draait zijn natuurlijk broer en zus Bettens en co. Het succes dat ze mid jaren ‘90 met ‘Paradise In Me’ behaalden kunnen ze met het laatste wapenfeit ‘Echo Mountain’ niet meer evenaren. De grote zaal bijna uitverkopen is echter nog steeds geen probleem.
De podiumopstelling verraadt dat er veel gezeten gaat worden. “Als ze maar niet teveel akoestische nummers gaan spelen”, zegt een vrouw met enig argwaan. Haar angst is ongegrond. De set wordt keurig opgedeeld in twee blokken: Semi-akoestisch en na een korte pauze is het tijd voor de rocknummers met daarin de hits die iedereen zo graag wil horen.
K’s Choice leunt zwaar op de prachtige zwoele stem van Sarah Bettens. Samen met haar broer laten ze de woorden fijn zweven boven de kabbelende gitaartokkels. Het publiek lijkt te wachten op zwaarder geschut. Sommige mensen nemen liever de week met elkaar door dan de aandacht op het podium te vestigen. Er zijn ook veel fans in de zaal die elk woord kunnen meezingen. Bij de bekende rustige nummers vormen ze zelfs een heus koor.
De roadies verwijderen de stoelen en de mic stands gaan omhoog. Tijd om te rocken. Sarah krijgt een Flying V gitaar om de hals gelegd, die haar eigenlijk best goed staat. De band brengt een mix van oud en nieuw rockend materiaal. De nummers van ‘Echo Mountain’ zijn een stuk zonniger van aard, het publiek beloont ze met aarzelend applaus. Plotseling wordt die bekende neurie melodie ingezet door Sarah. Het lied over haar rookverslaving (en de ironische ontkenning daarvan) wordt met luid gejuich ontvangen. Iedereen kent ‘Not An Addict’ en iedereen zingt uit volle borst mee. Indrukwekkend. Het zou niet bij dat ene kippenvel moment blijven. Met de hits ‘Believe’ en ‘Everything For Free’ is het semi-akoestisch blok helemaal vergeten (hoe mooi het ook was) en staat de zaal tevreden het prettig rockende K’s Choice te aanschouwen. Als toegift komt er een onverwacht drone-achtig nummer waar alleen Gert Bettens en gitarist Thomas Vanelslander voor tekenen. Schitterend. Zouden ze vaker mogen doen. Broer Gert doet nog op overtuigende wijze een nummer solo, waarna een recent nummer het definitieve einde van dit avondje België in luidt. K’s Choice hoeft niet louter te leunen op hun hits om een avond vertier te bieden, maar ze komen wel erg goed van pas. Hun tourschema staat vol met SOLD OUT. En terecht. Deze Belgen zijn nog verrassend relevant, voor diegene die er van houdt.
K’s Choice leunt nog een beetje op z’n hits
Belgen nemen voor een avond Metropool over
Zacht en hard(er). Hees en zuiver. Een avond van uitersten binnen de grenzen van de alternatief getinte pop/rock. K’s Choice mag na jaren afwezigheid bewijzen dat ze er nog steeds toe doen. Op 4 maart is een net niet uitverkochte Jupiler zaal daar getuige van.