Velvet Monk zanger legt fundamenten voor soloproject

Dromen van een groot publiek in Turkije is niks mis mee

Tekst: Jasper van Poelgeest / Foto's: Martin Bokser. ,

Al even hoorden we niet veel meer van Velvet Monk. De laatste levenstekenen van de popformatie stammen al van begin dit jaar. Wat is er aan de hand met de, eens succesvolle, popformatie die geen enkel Overijssels' festival oversloeg? Is het een stilte voor de storm? Tijd voor een gesprek met zanger Burçak Şikar.

Dromen van een groot publiek in Turkije is niks mis mee

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Hoe is het nu met Velvet Monk?
Het is doodgebloed. We hebben vrij veel bereikt met de band: we hebben mogen spelen op 3FM en op zo'n beetje alle Overijsselse festivals, we wonnen 'De Doorbraak', spelen in de Melkweg en voor mij was het hoogtepunt de EP release. Terwijl dat pas het begin zou moeten zijn, raakte toen de slob erin... Het bleek een slecht huwelijk. Een echte doorbraak bleef uit door wellicht een verkeerde timing. We waren, en zijn nog steeds, goede vrienden, maar iedereen kreeg andere prioriteiten, onze neuzen stonden niet meer in dezelfde richting. De laatste optredens van Velvet Monk speelde ik al met andere muzikanten. De rest van de band was ook al met andere projecten bezig, zo is drummer Maurice Slot actief in bluesformatie Sam Enough, bast Ricardo Szabo bij I Kissed Charles en heeft gitarist Peter Muller succes in de band van Stefany June. Misschien was dat al wel een voorbode voor hoe het nu is en waren we als Velvet Monk voor dat moment klaar en zat er niets meer in het vat.

En wat ben jij gaan doen? Je lijkt me nou niet iemand die dan maar niks gaat doen.
Ik wilde van alles uitproberen, alles waar er binnen Velvet Monk geen ruimte voor was, van dance tot reggaeton. Op zoek naar wat het beste bij mij past en wat vooral goed voelt. Ik heb toen producer Danny Scheurink benaderd om samen dit muzikale avontuur aan te gaan. We zijn toen demo's gaan maken en dat begon concrete vormen aan te nemen. Danny is echt ideaal om mee te werken, waar ik gestresst ben is hij juist super relaxed. Hij gelooft in mij, dat is wel een grote voorwaarde. Met hem heb ik de afgelopen maanden in de studio gezeten opzoek naar de juiste sound.

Burçak laat me enkele nieuwe demo's horen, gelijk schallen strakke dance beats uit de speakers. 'Fire!' lijkt nog een Velvet Monk erfenis terwijl 'Superstar' hier al flink van afwijkt en en zeer gelikt klinkt met de daarbij nodige effecten en Turkse instrumenten. Ik vraag me af wat Burçak beweegt deze weg in te slaan.

Dit is nog eens wat anders dan Velvet Monk. Wat zijn je inspiratiebronnen voor dit nieuwe werk?
Ik ben opgegroeid met Turkse muziek, dat werd thuis altijd gedraaid. Ook op bruiloften werd er altijd veel muziek gemaakt met traditionele Turkse instrumenten, ik hou van het bombastische hiervan. Dit zit nu in mijn muziek verweven. Ik luister veel naar artiesten als Sezen Aksu en Sertab Erener, zij zetten muziek neer zoals ik dat graag hoor. Mijn liedjes ontstaan doordat ik een melodie in m'n hoofd heb die ik inspeel en dan naar Danny mail, de tekst komt dan later, deze vind ik ook minder van belang. Het moet wel kloppen, maar ik hoef niet per se de luisteraar iets vertellen. Maar, bijvoorbeeld 'Superstar' gaat wel degelijk over hoe ik over een programma als The Voice Of Holland denk.

Je maakt me nu wel nieuwsgierig, hoe denk jij over talentshows op tv dan?
Ik krijg voortdurend de vraag waarom ik niet mee doe aan The Voice Of Holland. Mensen denken dat het een leuk opstapje naar succes voor me zal zijn, maar ik heb er niks mee. Eerlijk gezegd vind ik het echt een ranzige bende waar ik totaal geen interesse in heb, ik wil geen 'Idols' stempel waar je vervolgens nooit meer van af komt. Het proeven van succes als 'one day fly' is aan mij niet besteed. Dus die kermis laat ik aan mij voorbij gaan.

Maar het zou toch fijn zijn als je succes zou hebben met je muziek? Is dat niet waar je stiekem toch over droomt?
Absoluut, en als ik verder mag dromen, ik zou het graag willen proberen te maken in Turkije. Hoe de scene daar precies in elkaar zit, ben ik nog niet achter, ik ben wel aan het zoeken naar ingangen daar. Zo is de, van Turkse origine, Vlaamse zangeres Hadise groots in Turkije en dat werpt zeker ook z'n vruchten af in België. Zoiets zie ik voor mezelf ook wel zitten.

Wat je me net liet horen heeft, in tegenstelling tot Velvet Monk, niet echt een band-geluid, hoe ga je je liveoptredens doen?
Live zal het anders gaan klinken, hoe precies moet nog vorm krijgen, ik ben voor nu bezig met een negenkoppige band met onder andere op gitaar Thozes, Ricardo Szabo op bas, Door Reaymaekers op percussie, Mart Nijen Es op drums en Colin Meyer en Ravenna Moscoso als backing vocals. Om niet te veel af te wijken van de studiosound komen er nog extra effecten bij zoals die ook op de demo te horen zijn. Deze samenstelling zal trouwens niet vast staan, het zal zich moeten ontwikkelen.

Wanneer kunnen we je live aan het werk zien?
Het eerste optreden is gepland op 23 december. Ik had het idee om een soort kerstfeestje te geven met een aantal bands die eigen werk en kerstliedjes spelen. Met dit idee ben ik naar Daisy Oosterbaan van poppodium Atak gestapt. Zij was erg enthousiast en is hier verder mee aan het werk gegaan. Hier is het Kerstoffensief uit voort gekomen, een gezellige informele avond in kerstsfeer, compleet met glühwein!

Wat kunnen we vervolgens in 2012 van jou verwachten?
Ik ga eerst weer terug de studio in, werken aan nieuwe nummers. Hopelijk kan ik dan in de loop van volgend jaar een goede live set van zo'n drie kwartier neerzetten. En wellicht dat ik dan mijn dromen kan uitvoeren!

Burçak zal optreden tijdens het Kerstoffensief, 23 december in Atak. Verder zullen hier Sharp, The Hype en Stefany June buiten hun eigen werk ook kerstliedjes spelen. Kaarten zijn verkrijgbaar via de site van Atak. Een deel van de opbrengst zal gedoneerd worden aan het Rode Kruis.