Geuzenpop 2010: de vrijdag

Vrijdagavond begint rustig, maar evolueert naar intieme muzikale hoogtepunten

Tekst: Elroy Maduro / Foto's: Marieke Waalwijk. ,

Geuzenpop 2010 vond plaats op 6 en 7 augustus op het terrein van Het Rutbeek in Enschede. De vrijdagavond startte met een handvol bezoekers en veel persfotografen. De zon liet zich van haar goede kant zien en dat zorgde voor een gemoedelijke zomeravondsfeer. Nadat de zon onderging rond half negen, werd het koud op het terrein, maar werd de sfeer steeds warmer en de muziek intenser.


Vrijdagavond begint rustig, maar evolueert naar intieme muzikale hoogtepunten

Zonovergoten vrijdagavond
Op 6 augustus, een vrijdagavond, start om stipt 18:00 uur Geuzenpop 2010. Er zijn dan nog maar een handvol bezoekers en een heleboel persfotografen, wat zorgt voor een vreemd tafereel: meer pers dan bezoekers in de tent van de Talent Stage. Dat verandert echter snel naarmate de avond vordert. De zon zal ongetwijfeld hebben gezorgd voor extra bezoekers naar de vrijdagavond van Geuzenpop 2010, waar men voor 5 euro getrakteerd werd op een breed scala aan artiesten. Een aantal gasten komt van buiten de regio en slaapt op de Geuzenpop camping. Bijzonder van Geuzenpop is dat het geheel op vrijwilligers draait, zo’n 150 bij deze editie die allemaal een eigen taak hebben.

Fingers on Fire
Om 18:00 uur trapt het jonge Fingers On Fire het festival af op de Talent Stage. De Talent Stage is een grote tent waarin een fijne P.A. staat en waar het geluid doorgaans goed is. Fingers On Fire presenteert een overtuigende set waarbij het publiek wordt getrakteerd op een mix van energieke rock, funk en blues verpakt in een eigenzinnig Fingers On Fire jasje.

The Kings of Oblivion
Iets later dan gepland, rond de klok van 19:00 uur, begint in ’t Verborgen Theater The Kings of Oblivion. Er is wat vertraging omdat er iets mis is met het geluid. The Kings of Oblivion spelen een verrassende akoestische set. Duidelijk is te horen dat de muzikanten begaafd en toegewijd zijn in hun muziek en instrument. The Kings of Oblivion spelen voor een volle tent. Want dat is wat ’t Verborgen Theater is: een groot formaat partytent met een klein podium en plaats voor ongeveer 100 tot 120 mensen. Het publiek genoot zichtbaar en geboeid door het warme timbre van de stem van Rik Kaez in combinatie met het werkelijk prachtige, harmonieuze spel van de band. Rik zelf heeft een stembeheersing waar je U tegen zegt. De enorme dynamiek van The Kings of Oblivion, met de artistieke sound, zorgden voor droommomentjes waar in het muisstille Verborgen Theater luid voor geapplaudisseerd werd.

Paceshifters
Dan is het op de Talent Stage tijd voor de Paceshifters. We worden getrakteerd op een portie energieke rock door deze nog jonge band, bestaande uit een bassist, een gitarist en een drummer. De frontmannen (bas en gitaar) zijn tevens broers van elkaar en nemen de vocalen voor hun rekening. Met verve wordt hun muziek van het podium afgeblazen. Daardoor komt het publiek in een dansmood. Het geluid van de Paceshifters klinkt sterk en erg goed gebalanceerd.

The Casings
Net na acht uur begint de zon langzaam achter de horizon te zakken. In ’t Verborgen Theater is het de beurt aan The Casings. In de intimiteit van ’t Verborgen Theater spelen The Casings een zeer uitgekiende, geraffineerde set waarbij de muzikaliteit en de diversiteit in het oog springen. Vocaal zit het bij The Casing lekker in elkaar en de toehoorders in de tent lijken ook geboeid. Heerlijke seventies rock op deze zomeravond.

Cords
De zon gaat onder en het wordt schemerig. De temperatuur zakt snel, maar binnen in de Talent Stage tent stijgt de temperatuur snel. En wel door de opkomst van Cords. Voor de jonge lezer: Ze namen een album op met Steve Albini (Lunchbox), deden een John Peel Sessie, tourden door Europa en de VS, stonden op het Hongaarse megafestival Sziget en het Deense festival Roskilde, maar toch besloot de Deventerse noiseband Cords er in 1999 een punt achter te zetten. Sinds november 2009 zijn ze weer bij elkaar. Cords is beestachtig lekker, strak, een tikje geil en heavy tuned gitaarrock. Cords klinkt in alle contreien van de band zuiver en ervaren. Garant voor een lekker potje rocken waarbij echt vermeld moet worden dat de sound subliem is. Qua geluidsbeleving is Cords het beste optreden deze avond op de Talent Stage. Chapeau voor de soundmensen van Cords.

Woody & Paul
Dan is het rond 21:30 uur tijd voor Woody & Paul in ’t Verborgen Theater. Relaxte folk gepresenteerd in kwaliteit en eenvoud. Liefhebbers van folk genieten volop, andere bezoekers eten even een hapje in een van de eettentjes die Geuzenpop rijk is.

Shaking Godspeed
Tegen tienen start op de Talent Stage de Achterhoekse band Shaking Godspeed met spelen. De band produceert een heerlijke mix van uptempo rock n’ roll en blues waarbij de melodie soms iets van The Doors lijkt te hebben. De baslijnen lijken soms op die van Muse en toch is Shaking Godspeed zo eigen als maar kan. Dit was het allerlaatste optreden van bassist / toetsenist André Dodde bij Shaking Godspeed.

Dead Elvis & His One Man Grave
’t Verborgen Theater zit bomvol. En daar in de tent, helemaal alleen, zit Dead Elvis & His One Man Grave. De gemaskerde muzikant presenteert in een originele setting een goede Elvis imitatie op een geheel eigen wijze. Daarbij bespeelt hij zelf alle instrumenten. Het geheel wordt gebracht met veel humor, interactie met het publiek en een flinke dosis muzikaliteit.

Memphis Maniacs
Het is 23:15 uur en in de Talent Stage start een feest. De Memphis Maniacs komen op met hun act: Een strakke coverband die gedeeltes van bekende nummers speelt in mash-ups. The Memphis Maniacs hebben een breed repertoire. Even is er een break na het tweede nummer omdat het geluid wegvalt. Dat wordt gelukkig snel opgelost. De tent wordt omvergeblazen en het publiek gaat uit zijn dak op dancenummers als "Harder, Better, Stronger, Faster" van Daft Punk en "No One Knows" van Queens of the Stone Age. De nummers wisselen elkaar snel af en dat zorgt voor veel variatie en een dolenthousiast publiek.

Crime & Punishment is de afsluiter voor de vrijdag van Geuzenpop. Deze DJ’s presenteren een mix van electro, drum & bass en dubstep. Er is voor de gelegenheid ook een VJ meegekomen. Voor Crime & Punishment is dit het debuut als DJ act in deze vorm. Het debuut gaat echter gepaard met veel pech en wachten. Nadat de Memphis Maniacs zijn vertrokken, moet namelijk de hele DJ set nog worden opgebouwd waardoor een deel van het opgewarmde publiek de tent verlaat. Voor de VJ blijkt helemaal niets te doen: er is geen scherm, projector of doek te bekennen in de tent. Als dan uiteindelijk alles gereed staat en er nog een kleine maar enthousiaste menigte over is, wordt de set gedomineerd door materiaal falen waardoor er hinderlijke knalharde tikken uit de speakers komen tijdens de nummers. Aan het enthousiasme van Crime & Punishment lag het in ieder geval niet. Een heerlijke set (al was het wat kort door de ontstane vertraging) van toegankelijke, maar vuige en harde dance zorgden ervoor dat het publiek na het laatste nummer om een encore vroeg. Gelukkig staat Crime & Punishment zaterdag weer als afsluiter in dezelfde tent.