Paulusma en Roosbeef, een leuke combinatie

Rock meets Poetry

Tekst: Dimitri de Groot / Foto's: Peter Lammers ,

Nieuwe kwaliteit van eigen bodem op Deventer podium.

Rock meets Poetry

Een leuke combinatie stond deze vrijdagavond 13 februari op het programma. In een goed gevuld Burgerweeshuis kon een ieder genieten van Paulusma en Roosbeef .

Het eerste deel van de avond is voor Paulusma. De band rond zanger Jelle Paulusma speelt veel werk van het nieuwe album getiteld ‘iRECORD’. Het voormalig lid van Daryll-Ann heeft een sterke formatie weten op te zetten en levert een mooie ingetogen set af. Af en toe een beetje stevig rockend, doch altijd weer terugkerend naar een gevoelige sound. Sfeerrijke nummers, met als hoogtepunt de single ‘Ready To Go’. Zanger Jelle wil ons niet onthouden dat zijn broer vandaag vader is geworden. Proficiat.

Dan is het tijd voor Roosbeef . De aankleding in de zaal verwees al naar het heugelijke feit dat dit viertal haar opwachting zou maken. Grote felgekleurde letters sierden één van de muren met de naam van de band.

De van origine uit Duiven afkomstige groep bestaat uit singer/songwriter Roos Rebergen (alleskunner), drummer Tim van Oosten, gitarist Reinier van den Haak en bassist Erik Harbers. Wannes Cappelle, van de Belgische band Het Zesde Metaal, doet ook mee. Ze spelen veel werk van het nieuwe album, zoals ‘Volle magen’ en de grote huidige hit ‘Onder invloed’.

Roos weet met haar poëtische liedjes en haar erg goede heldere stem de zaal in vervoering te brengen. Elk nummer is een vertaling van de dingen des levens zoals zij deze meemaakt. En dat is dan op een uitermate eigenzinnige en vaak ook humoristische manier vertaald in haar songs. Het klinkt allemaal erg mooi.

De recente cd, getiteld ‘Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten’, is een klein pareltje. Zo staat onder andere de mooie track ‘Te Heet Gewassen’ er op. ‘De Bouwvakkers’ (2006) is een al wat oudere plaat van Roosbeef. Gezien het al eerder genoemde multifunctionele talent van Roos wordt met accordeon en al ‘Mijn Hoofd Zit Vol Met Jou’ op fraaie wijze gespeeld.

De afsluiter is een cover van Daniel Johnston vertaald naar het Nederlands door Bindervoet en Henkes: ‘Het Leven Van Een Kunstenaar’. Een mooi slot op een erg goed optreden. Enige puntje van kritiek was toch de af en toe matige geluidskwaliteit (krakend geluid) in het Burgerweeshuis.