Het is een bijzonder zwoele avond in Enschede, een ideale avond voor dampende avant-gardistische rockmuziek zou je zeggen. Toch betekent dit dat veel mensen de entree zo lang mogelijk uitstellen om buiten van de avond te genieten. Dat het optreden ruim een kwartier later begint dan de planning is, lijkt niemand te deren.
dEUS trapt af met ‘Everybody‘s Weird’ van de CD ‘The Ideal Crash’. Dit zorgt meteen voor tempo en herkenning. Aansluitend worden er nummers van de laatste twee albums gespeeld en na een klein half uur is het tijd om wat versterking op te roepen. Op het podium verschijnt zowaar een achtergrondkoortje bestaande uit 4 dames. Daarnaast komt een extra multi-instrumentalist erbij om het geluid wat meer body te geven.
Er worden een aantal nieuwe nummers aan het publiek geserveerd, de één komt iets beter uit de verf dan de ander. Vooral in het eerste probeersel gaat het achtergrondkoortje behoorlijk de mist in door valse uithalen.Voor de rest lijkt het nieuwe repertoire redelijk aan te slaan, erg benieuwd wanneer dit materiaal op CD verschijnt.
Hierna gaat de band verder met ‘Slow’ van de laatste CD ‘Vantage Point’ om daarna meer bekender werk te spelen zoals ‘Fell Of The Floor Man’ en ‘Instant Street’. Vooral op het laatstgenoemde nummer lijkt de band het publiek lekker mee te krijgen, maar laat het tempo hierna meteen zakken door één van de lange onderbrekingen tussen de nummers. De redenen van deze onderbrekingen zijn vooral van technische aard, er moet wat apparatuur opnieuw worden gestart, een gitaarset die dienst weigert en ga zo maar door. Je krijgt groot respect voor de gitaar-roadie die tijdens het optreden aardig wat meters op het podium aan het afleggen is. Gelukkig voor hem, en de rest van ons, is de nieuwe Grolsch Zaal in Atak voorzien van een uitstekende airconditioning.
Door deze haperingen valt ook een gedeelte van het nummer ‘The Architect’ in het water. Tom Barman staat tijdens het nummer wat te mopperen richting de verantwoordelijk uitvoerende: violist/toetsenist Klaas Janzoons, maar waarschijnlijk heeft een groot gedeelte van het publiek niet eens gemerkt dat de soundbites van R. Buckminster Fuller (hoofdpersoon in dit nummer) verloren gaan in een technische chaos. Een andere gemiste kans is vooral de publieksinteractie; Tom Barman lijkt vooral bezig met de organisatie op het podium dan met de mensen waarvoor hij staat te spelen. Gitarist Mauro Pawlowski probeert nog wat moeite te doen, maar het blijft matig hoe de band met de zaal omgaat.
Tegen het einde van het optreden herpakt de band zich en gaat Barman zowaar een klein dialoog aan met iemand uit het publiek die hij ervan verdenkt sinds de show van gisteren (Oosterpoort, Groningen) ontelbare verzoeken voor het nummer ‘For The Roses’ naar podium te hebben gescandeerd.
Twee maal komt de band terug voor een toegift, de eerste keer wordt dan ook ‘Roses’ gespeeld, en in het slotoffensief een breed uitgesponnen versie van het nog altijd magistraal uitgevoerde ‘Suds & Soda’. Blijkbaar heeft de band de woorden van R. Buckminster Fuller ter harte genomen: ‘Don't fight forces, use them!’.
En laten we wel zijn; dEUS heeft het gepresteerd om 2 try-outs voor Pukkelpop in Nederland te verkopen als volwaardige concerten. Daar kun je een dubbel gevoel over hebben. Het neemt echter niet weg dat het publiek toch bijna 2 uur en een kwartier lang, 5 plus 5 muzikanten hard aan het werk heeft gezien in de sfeervolle ambiance van het Enschedese Atak.
De band had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om Pukkelpop voor te bereiden in een grote boerenschuur op het Vlaamse platteland of een ruim onderkomen in Antwerpen, maar Tom Barman en de zijnen hebben er voor gekozen om de Noordelijke Nederlanden mee te laten delen in de afsluitende act op de Belgische equivalent van Lowlands.
Hopelijk zien we de heren in het volgende jaar ergens terug in Enschede met een nieuwe CD en een volwaardig voorbereide clubshow. Het Belgische publiek kan zich in ieder geval opmaken voor een lange, strakke set van hun landgenoten op de weide in Hasselt. Daar hoeft dankzij de voorbereidingen in Groningen en Enschede waarschijnlijk geen ‘Worst Case Scenario’ uit de kast worden getrokken.