De Offensiefavonden zagen het licht op 20 juni 2003. Op de eerste editie speelde onder andere Yukka en Rückfallzieher. Thijs Alofs, één van de zes gezichten achter de Offensiefavonden: "Het was in eerste instantie een initiatief van programmeur Arris Roordink, die wat wilde doen voor de lokale bands. Hij organiseerde de avonden toen ook nog zelf."
Sinds die eerste keer is de avond uitgegroeid tot een vertrouwd onderdeel in de programmering van Atak: vier keer per jaar staan er vijf bands uit de regio op het podium of in het café. Op een gegeven moment werd een vrijwilligerswerkgroep in het leven geroepen. Deze ondersteunde Arris in de organisatie. "Toen Arris op een gegeven moment in verband met geldgebrek een jaar ontslagen is geweest, is de organisatie overgedragen op de werkgroep. Sinds hij weer terug is bij Atak wordt de datum in overleg met Arris vastgesteld, waarna de werkgroep contact op kan nemen met de bands. Ondertussen wordt de progarmmering af en toe met hem doorgesproken," aldus Thijs.
Collega Jurjen Karelse vult hem aan: "Arris kan de ontwikkelingen in Enschede zelf eigenlijk niet helemaal bijbenen, waardoor hij ook wel een aantal mensen nodig heeft die tussen Atak en de bands staan." Thijs: "Ook Ewoud van der Reijden is betrokken, hij is de PR-man met wie we vervolgens de promotie van de avonden regelen."
Nemen jullie nu de rol van Arris over door talent te gaan spotten in de kleine kroegen?
Thijs: "Niet structureel of gecoördineerd, maar we zijn wel allemaal geïnteresseerd in de lokale muziekscene. Iedereen gaat wel eens ergens wat zien."
Jurjen: "Maar het is wel zo, we zijn met zo'n goede groep mensen, als er echt toffe bands rondlopen in Enschede die we nog niet kennen, komen we daar hoe dan ook wel achter."
Wat voor avond proberen jullie eigenlijk precies neer te zetten?
Thijs: "Bands komen natuurlijk uit de regio en spelen allemaal eigen werk. Op coverbandjes zitten we niet echt te wachten. Verder is het belangrijk te zorgen voor afwisseling. Je kunt wel vijf harde metal- of punkbands programmeren op één avond, maar daarmee creëer je een behoorlijk eenzijdig beeld van de Enschedese muziekscene. Voor de komende editie hebben we bijvoorbeeld een hiphop-act, regelrechte pop, maar ook het hardere Captain Your Ship Is Sinking.
Ook proberen we een beetje een stijgende lijn in de avond te krijgen, wat inhoudt dat de eerste band meestal de minste ervaring heeft en dat de laatste band het meest ervaren is. We hebben ook al afsluiters gehad die muzikaal minder sterk waren. Een goed voorbeeld daarvan is Trike, zij waren absoluut niet de beste band, maar ze hebben er wel een mooi feestje van gemaakt."
Jurjen: "De beenwarmers vonden Trike inderdaad allemaal heel leuk, maar de baggy pants bleven daarin toch wat achter. Het was ook eigenlijk hartstikke vals..."
Wat verstaan jullie precies onder de regio?
Jurjen: "De directe omgeving van Enschede is eigenlijk de richtlijn. Daarbij wordt het gebied wel groter op het moment dat de nood hoger wordt. Bands hebben in ieder geval een band met Enschede, bijvoorbeeld omdat de bandleden hier hebben gestudeerd."
Komt er eigenlijk veel publiek af op die lokale bands?
Jurjen: "Het blijft uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling die zaal vol te krijgen. Je wil niet alleen bands een podium bieden, het moet ook een gezellige avond worden. Daarom selecteren we enthousiaste bands waarvan we verwachten dat ze vervolgens vriendjes, vriendinnetjes, opa's en oma's mee slepen naar Atak. Als vijf bands stuk voor stuk vijftig man naar Atak weten te krijgen, dan zijn de bands blij want die spelen voor een volle zaal, en zijn wij óók blij omdat het een succesvolle avond is."
Thijs: "Dat blijft ook wel een beetje een gok. Je kunt wel inschatten of een band enthousiast is, veel zelf onderneemt en regelmatig speelt, maar je weet van tevoren nooit zeker of de band ook moeite zal gaan doen om het optreden te promoten en die zaal vol te krijgen."
Jullie proberen dus aan de ene kant een volle zaal te trekken, maar aan de andere kant ook de echt beginnende bands een kans te gunnen?
Thijs: "Voor mij is een volle zaal van ondergeschikt belang. Natuurlijk speelt dat mee, want als er geen publiek komt, wordt er geen entree betaald, kun je de bands eigenlijk niet betalen, wordt er niets gedronken en is het niet gezellig. Maar primair blijft het bieden van een podium. En dan kies je dus voor de bands die een beetje enthousiast overkomen."
Jurjen: "Je hoeft ook niet echt wat te kúnnen voor het Offensief. Je hebt ook bands die net weten hoe ze een gitaar moeten stemmen. Als je dan midden in de nacht wordt opgebeld door zo'n enthousiast bandje, "Wij willen op het Offensief!" en je vraagt ze de volgende avond terug te bellen, en 's morgens bellen ze je nog een keer om het daarna 's avonds stipt acht uur wéér te proberen, dan krijg ik al de indruk dat het een band zou kunnen zijn die wel eens een hoop mensen mee zou kunnen nemen. De beginnende bands met jongens die voor het eerst in een band spelen, nemen ook standaard veel vrienden, familie, studiegenoten en dergelijke mee. En dan heb je dus beide doelen verwezenlijkt, je hebt én de beginnende bands een podium geboden, én een volle zaal."
Blijft de zaal vervolgens ook de hele avond vol?
Jurjen: "Het gebeurt wel eens dat bij de ene band wél mensen staan te moshen, maar dat het publiek bij de volgende band net zo hard weer weg loopt."
Thijs: "De kunst is dan om het publiek toch in de zaal te houden en ze ook te interesseren voor de andere bands van de avond. Daarbij helpt wel mee dat ze allemaal uit de omgeving van Enschede komen."
Jurjen: "De grote verbindende factor tussen de bands is natuurlijk dat ze wel állemaal uit de regio komen. Dan kan het gebeuen dat je er plotseling achter komt dat een vriend van je overbuurman op het podium staat. Daardoor krijg je toch wel een soort van verbindtenis."
Wat voor mensen zijn jullie eigenlijk zelf?
Voorzitter Daisy Oosterbaan mengt zich even in het gesprek: "Zoals de Offensieven van elkaar verschillen, is ook de hele werkgroep eigenlijk een bij elkaar geraapt zooitje."
Thijs: "Jurjen heeft een punkachtergrond, en Mirjam heeft ook wel een punkachtergrond, en ik luister ook wel eens punk..."
Daisy: "Nou ja, zo bedoelde ik het eigenlijk niet. Ik bedoelde meer dat we twee bandleden in de werkgroep hebben zitten, maar ook twee dj's, ik houd me bezig met de organisatie van Funky Friday, Janai doet natuurlijk ook Red Ribbon Rock..."
Thijs: "En dan hebben we nog mensen die eigenlijk graag in bands zouden wíllen spelen."
Jurjen, jij hebt zelf ook wel eens op een Offensief gespeeld toch? Hoe heb je dat ervaren?
Jurjen: "Ja, dat is alweer een paar jaar terug. Maar dat was leuk! We vonden het echt awesome dat we in Atak mochten spelen. We hebben toen heel veel mensen uitgenodigd. En het leuke was wel, Arris vond Wreckyard destijds gewoon een marginaal punkbandje, zoals je er zo veel hebt. Maar dan staan er plotseling heel veel mensen voor de deur voor Wreckyard en is de hele zaal plotseling gevuld. En toen kwam Arris er toch achter dat wij serieus met muziek bezig waren. Op die manier kun je ook wel wat bereiken door middel van de Offensiefavonden. Want over smaak valt te twisten, maar over het aantal mensen dat voor de deur staat om een bepaalde band te mogen zien niet."
Thijs: "Ik ben zelfs bij Atak gekomen via de Offensieven. Ik heb zelf eens opgetreden met mijn band en was toen erg onder de indruk van alle techniek en apparatuur. Dus heb ik toen een praatje gemaakt met de technicus die toen aan het werk was en heb ik mezelf direct opgegeven om ook vrijwilliger te worden."
Jurjen: "Het voordeel van een Offensief boven een café is voornamelijk dat je bij een poppodium te maken krijgt met mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Er wordt gewerkt met goede geluidsapparatuur en je wordt begeleid alsof je met je band gewoon meedraait in het clubcircuit. Daarin is het echt anders dan wanneer je als band in een café staat, waar je het meestal te doen hebt met een houtje-touwtje PA van Klompen-Sjonnie..."
Thijs: "De bands die op een Offensief spelen krijgen die avond soms voor het eerst te maken krijgen met een professionele crew, professionele apparatuur, een goed monitoringssysteem, een soundcheck en een lichtman die zijn best doet. Dat heb je in café's vaak niet. Het is ook echt goed voor de ervaring van de bands dat ze in de vertrouwde omgeving van hun eigen stad, in een poppodium dat ze kennen, kunnen leren hoe het werkt. Want hoe geef je eigenlijk bij de monitortechnicus aan dat je meer zang op je monitor wil, en wat is een monitortechnicus überhaupt?"
Jurjen: "Oh, die weet ik! Dat is die aardige man die de hele tijd naar je staat te lachen als je op het podium staat!"
Hoewel jullie al aangaven dat bands niet echt wat hoeven te kunnen als het enthousiasme van de band het gebrek aan muzikale kwaliteiten compenseert, zit er natuurlijk in principe wel een minimum- en een maximumniveau aan de bands. Hoe voorkom je dan dat je steeds weer dezelfde mensen op het podium hebt staan?
Thijs: "Bands spelen sowieso niet vaker dan één keer per jaar, en er moet bovendien wel een hele goede reden zijn om een band binnen anderhalf jaar nog eens te boeken. Dat kan bijvoorbeeld wel als de band heel erg van samenstelling veranderd is en heel veel nieuwe nummers heeft. Met dezelfde nummers en dezelfde bezetting is er sowieso geen toegevoegde waarde. Soms doen we het wel hoor, het komt wel eens voor dat een band eerst een keer de avond opent, daarna een stormachtige groei doormaakt en anderhalf jaar later als afsluiter wordt geplaatst."
Jurjen: "De band moet in ieder geval bereid zijn om voor een klein bedrag naar Enschede te komen. Dekken de opbrengsten de reiskosten niet, dan woont de band dus te ver weg."
Thijs: "Alle bands krijgen 50 euro, of het nu de eerste of de laatste band van de avond is. We hebben daar in het verleden ook bands op afgezegd. Als een band niet wil komen voor dat geld, hebben ze óf te veel reiskosten en komen ze dus niet uit de omgeving, óf zijn ze al te professioneel voor de Offensiefavonden. Dat houdt dus ook in dat eigenlijk alle bands die voor 50 euro willen komen en die bovendien uit de buurt komen in aanmerking komen."
Jurjen: "Die 50 euro is ook eigenlijk meer voor het idee. Het dekt de benzinekosten en bovendien krijg je als band daardoor te maken met gageverklaringen. Veel beginnende bands vinden het al heel wat dat ze überhaupt betááld krijgen, laat staan dat ze daar ooit een verklaring voor hebben ondertekend."
De Offensiefwerkgroep bestaat uit Daisy Oosterbaan (voorzitter), Thijs Alofs, Jurjen Karelse, Mirjam Koehorst, Patrick Bruintjes en Janai Shiboleth. Janai kon helaas niet aanwezig zijn toen de foto werd gemaakt.
Lijkt het je leuk eens op één van de Offensiefavonden in Atak te spelen? Dan kun je het best contact op nemen met één van de mensen uit de werkgroep. De organisatie is bovendien te bereiken via Hyves en MySpace. Natuurlijk is de organisatie ook aanstaande zaterdag van de partij. Spreek ze gerust aan, eigen initiatief zorgt voor een streepje voor op de concurrentie. Verder nog een tip vanuit de werkgroep: "Een knappe foto op je MySpace of website kan zeker helpen om op te vallen. Onthoud bovendien dat de Offensiefavonden géén wedstrijd zijn en dat ook niet zullen worden."
Winteroffensief, Atak
Zaterdag 20 december
Zaal open: 20:30, Aanvang: 21;00
Entree: € 5,00, met Offensiefpas gratis
De Offensiefpas ontvang je bij binnenkomst en geeft gratis toegang op de drie volgende edities.
Bands: Velvet Monk, Captain Your Ship Is Sinking, Mc Sillo, Control Human Delete, Rückfallzieher