Kelderkunst weekend zet uitstekende muzikanten neer

Sylvia Plette, Nienke Boekraad, ,

Het kelderkunstfestival doet zijn naam eer aan: vijf karakteristieke gewelvenkelders bieden prachtig metaforisch een podium aan opkomende kunstenaars. Hét aanstormend talent uit de regionale 'underground'. Voor de op-het-punt-van-doorbreken-staande-muziekanten is poppodium De Tobbe echter the place to be.

De aftrap van de vijfde editie van het Deventer kunstfestival Kelderkunst verliep als een droom: in een overvolle Elegast lieten vier bandjes zich van hun beste kant zien. De avond begon met de stevige rock van 7th Monday, gevolgd door de mannen van Daisy’s Dukes. Terwijl deze drie strak in het pak gestoken mannen hun bluesy gitaarrock spelen, loopt de Elegast steeds voller. Het is duidelijk dat zanger Arjan Lensen in vorm is: de sfeer wordt steeds gezelliger en er wordt zelfs voorzichtig gedanst! Toen was het tijd voor het derde bandje van de avond: Lawlessness. Deze vierkoppige band die zichzelf graag vergelijkt met Sonic Youth kreeg ondanks een te zacht afgestelde zangmicrofoon de zaal in een gezellige, uitgelaten sfeer. Als klap op de vuurpijl kwamen na de nodige aanpassingen aan het podium de heren van Next Waste Dimension op. Het was even krap op het podium, aangezien buiten de drummer, gitarist/zanger en de bassist (die trouwens jarig was) ook nog een VJ op het kleine Elegast podium moesten plaatsnemen. Maar toen deze jongens eenmaal begonnen te spelen, werd het duidelijk dat deze vijfde editie van Kelderkunst een groot succes was. Next Waste Dimension maakt muziek die nog het duidelijkst te typeren is als een crossover tussen dance en metal, beter gezegd: als Metallica op Sensation White. De videobeelden die over de bandleden heen werden geprojecteerd maakten het helemaal af. Al met al was het een zeer geslaagde aftrap van Kelderkunst. Hoewel het publiek nog niet echt met busladingen tegelijk toestroomt op de derde dag van het festival, staat de eerste band stipt kwart voor vijf klaar om te beginnen. Presentator Laurens kondigt de vier mannen aan als 'de band met de meest toepasselijke naam van vandaag'. OverDeKade, de naam lijkt inderdaad te zijn gemaakt voor de locatie aan de IJssel. De Nederlandstalige pop trekt al snel de aandacht van de luisteraar. Uit niets blijkt dat de Gerben Kroeze (zang/gitaar), Bjarni Kettilsson (bas), Karel Tadema (gitaar) en Okke Bloem (drum) nog maar een jaar de podia onveilig maken. Ook argeloze voorbijgangers, waarschijnlijk niet eens wetend van het bestaan van Kelderkunst, kijken nieuwsgierig over de Wellekade om te zien 'wie daar zo mooi aan het spelen zijn'. Zelf een auto mindert vaart om wat van de gezellige muziek mee te krijgen. Ook funk is vertegenwoordigd op het festival, in de naam van Base-ment. Het podium is wat klein voor de vijfkoppige band, maar ach, het maakt de sfeer intiem. Lonneke Scholten (zang), Dennis de Leeuw (gitaar), Tim Scholten (drums), Bo Merkus (bas) en Ferry Dinkelaar (toetsen) wonnen onder meer de publieksprijs bij de kunstbende in 2003 en 2004 en bij de Doorbraak in 2005 en stonden negen weken lang op 1 gestaan in de Lowlands Top 25. Het publiek blijft wat tam onder de vrolijke deunen van de band en de spontane zangeres, maar daar kunnen we alleen de hitte de schuld van geven. Dan wordt het podium vrijgemaakt voor hip hop-formatie Da Floawaz. Aan talent heeft de groep, opgericht in 2002 en bestaande uit MC's NeXuSz en Misc., Dj Swerve en Dj/sound-engineer Biotic geen gebrek. De winnaar van winnaar van de Oogst van Overijssel 2006 en halve finalist van de Grote Prijs Van Nederland 2005 speelt met hun Engelstalige Oldschool hip hop ook in Deventer origineel en energiek. Gitaarband Swelter sluit de zaterdag af. De mannen van Swelter vallen niet meer onder de noemer 'aanstormend talent'. Swelter speelde in het voorprogramma van (inter)nationale grootheden als The Frames, The Veils, Johan en Bettie Serveert. Ook radiostations als 3FM hebben de band al enige tijd ontdekt. Bart Drost (zang/gitaar), Erik Delobel (gitaar), John Zoet (basgitaar/zang) en Otto de Jong (drums) laten met hun show aan het Deventer publiek heel duidelijk zien waarom de band niet alleen in Overijssel, maar in heel Nederland zijn sporen flink aan het verdienen is. Alles lekker buiten Voor de zondag heeft de organisatie van Kelderkunst een iets andere insteek gekozen. Want niet alleen de muziekfanaat, ook de boekenliefhebber is wegens de boekenmarkt sterk (al dan niet sterker) vertegenwoordigd op het Welle terras. De meeste bezoekers zijn dan ook aangenaam verrast dat er een festival gaande is. De organisatie heeft in verband met de boekenmarkt gekozen voor 'wat rustiger' muziek. De aftrap wordt genomen door singer/songwriter Marten de Paepe. Dit jaar nog won hij de finale van de nationale singer-songwritercompetitie Nootuitgang. Marten maakt echte luisterliedjes die als warm en melancholisch omschreven kunnen worden. Dan is het de beurt aan een band die naar eigen zeggen inspiratie heeft opgedaan 'in woeste hoeven en onzalige bossen'. Hoe zoiets klinkt? Gevarieerd, eigenzinnig, met ondoorgrondelijke ritmes. De muziek van Ronald Vandenberghe (bouzouki, schalmei, percussie, zang), Esther Kopmels (cello, zang), Francesco Scafidi (percussie, zang) en Nynke Glazema (viool, zang) is beinvloed door onder meer Ierse Folk en zigeunerklanken. Dan weer een singer/songwriter. De als straatmuzikant begonnen Martin van de Vrugt loopt al zo'n 25 jaar mee in Deventer. Zijn gevoelige muziek deed het goed bij het publiek, lekker rustig even weg van de hectiek in de rest van de stad. De organisatie maakte overigens een slimme keuze door de bandjes die gepland waren in het Theaterschip, te verplaatsen naar het open podium, aangezien het in het mooie schip wegens de hitte niet uit te houden was. Rob Klerkx is bekend als drummer van de band Moke, dat dit jaar een van de meest succesvolle albums heeft uitgebracht. Met Jelle Paulusma, Jaromir Fernig en Theo Sieber staat hij echter op Kelderkunst als Rob Klerkx en The Secret. Met donkere en sfeervolle liedjes betovert het viertal het publiek. Afsluiter van de muziekale discipline van het festival is (anti-)singer/songwriter Rik Kaez. Anti inderdaad, want zelf wordt hij liever niet zo genoemd. Winnaar van de Oogst van Overijssel omschrijft zijn muziek als Anti-folk, een combinatie van Punk rock, Grunge en Amerikaanse folk. De kritische teksten zijn ruw en origineel. Al met al is het een prachtig weekend voor Kelderkunst. De organisatie weet bands van uitstekende kwaliteit neer te zetten. En mede dankzij het weer kan het festival de boeken ingaan als zeer geslaagd.